Staroveka orientalni a anticka literatura
Staroveka orientalni

V povodi velkych asijskych rek Eufratu a Tigridu, Indu,
Gangu a Brahmaputry mohutnych cinskych veletoku vznikly jiz ve
4. az 3. tisicileti pr.n.l. rozsahle statni celky s vyspelou
kulturou.

Na uzemi dnesniho Iraku se rozvinulo
sumerske pisemnictvi, v jehoz
epickych zpevech a bajich, se dochovaly take
myty
o vzniku sveta, o prvnim cloveku a velike potope.

Nejstarsi pisemnou pamatkou sumerske literatury je podle
vseho
EPOS O GILGAMESOVI. Hrdina, pravdepodobne myticky sumersky
vladce, proziva ruzna dobrodruzstvi pri sve pouti za
nesmrtelnosti. Stare
hebrejske pisemnictvi obohatilo svetovou
kulturu o soubor pamatek zvanych
PISMO SVATE neboli
BIBLE.
Puvodne slo o hebrejske nabozenske texty, ktere krestanstvi
oznacilo jako
Stary zakon (na rozdil od
Noveho zakona puvodu
krestanskeho) a ucinilo ho soucasti krestanske bible.

Nejstarsi cast Stareho zakona tvori tzv.
tora neboli
Pentateuch (Pet knih Mojzisovych), obsahujici baje o stvoreni
sveta a cloveka. Zacatek prvni knihy (
Genesis) vypravi o stvoreni
prvnich lidi
Adama a Evy. Pro neuposlechnuti boziho prikazu, ze
nesmeji jist ze stromu poznani, byli vyhnani z raje, ztratili
nesmrtelnost a museli v potu tvare pracovat. Jejich syn
Kain se
dopustil prvniho zlocinu na zemi, kdyz ze zavisti zabil bratra
Abela. Kdyz se mezi lidmi mnozily zlociny, rozhodl se Hospodin,
ze vyhladi lidstvo
potopou. Zachranil se pouze spravedlivy
Noe se
svou rodinou, kdyz na bozi prikaz postavil velky korab a vzal do
neho po paru ze vsech zivocichu, aby po opadnuti vod znovu
zalidnil a ozivil zemi. Ani potomci Noemovi se prilis
nepolepsili; zacali stavet
vez babylonskou, aby se ve sve vysi
vyrovnali samemu bohu. Hospodin je vsak potrestal zmatenim
jazyku, stavbu nedokoncili a puvodne jednotne lidstvo se
rozdelilo na mnoho narodu a jazyku.
Anticka

Jizni cast Balkanskeho poloostrova s teplym a prijemnym
podnebim a nescislnymi ostrovy v Egejskem mori se nekdy v 2.
tisicileti pr.n.l. stala vlasti reckych kmenu. Rekove vytvorili
osobitou kulturu, ktera vyznamne ovlivnila rozvoj evropske
vzdelanosti.

Nejstarsimi dochovanymi slovesnymi pamatkami recke
literatury jsou dva vyznamne eposy, pripisovane tradici basniku
HOMEROVI,
ILIAS a
ODYSSEA (asi z 8. stoleti pr.n.l.).
ILIAS je odrazem skutecnych udalosti. Vypravi o bojich Reku
proti maloasijskemu mestu Troji, jemuz se take rikalo Ilion,
nelici vsak prubeh celeho valecneho stretnuti, omezuje se jen na
zaver boje: Syn trojskeho krale, Paris, odloudil spartskemu krali
Menelaovi jeho zenu, krasnou Helenu. Menelaos vyzval proto
vsechny recke vladce k vojenske vyprave proti Troji. Rekove mesto
oblehli, ale nemohli je dobyt. Boj uz trval devet let se
stridavym stestim pro obe strany, kdyz tu vypukl spor mezi
nezranitelnym bojovnikem Achillem a vudcem recke vypravy
Agamemnonem. Urazeny Achilles se odmitl ucastnit dalsiho boje,
kdyz padl jeho verny Pritel Patrokles, rozhodl se, ze pomsti
pritelovu smrt a po urputnem boji zabil nejslavnejsiho trojskeho
hrdinu Hektora. Sam se vsak nedockal konce valky. Byl zasazen
sipem do jedineho zranitelneho mista na svem tele (Achillova
pata). Rekove nakonec dobyli Troje lsti: nejstatecnejsi bojovnici
se ukryli do dreveneho kone, ostatni vojsko predstiralo ustup.
Trojane vtahli kone do mesta, presvedceni, ze je bude chranit
nadprirozenou moci. Vecer vystoupili Rekove z kone a dali svemu
vojsku svetlem znameni, na kterem miste jsou hradby proboreny.
Rozpoutal se strasny boj, v nemz vetsina Trojanu padla; Rekove
mesto vyplenili a zapalili.

Na udalosti vylicene v Iliade navazuje
ODYSSEA, vypravujici
o bloudeni jednoho z ucastniku trojske valky, ithackeho krale
Odyssea.

Pri plavbe na rodny ostrov bloudil
Odysseus se svou
druzinou mnoho let po mori a zazil mnoha dobrodruzstvi. Kdyz se
zastavil na ostrove jednookych obru
Kyklopu, jeden z nich,
Polyfemos, uveznil celou druzinu ve sve jeskyni. Nektere
z Odysseovych druhu zabil a snedl a postupne chtel zabit vsechny.
Odysseus vsak obra opil a ve spanku mu vypichl jedine oko.
Oslepeny Polyfemos zuril, ale kdyz mu jeho sousede prispechali na
pomoc a ptali se, kdo mu ublizuje, odpovedel, ze Nikdo. Tak se mu
totiz Odysseus predstavil. Rano vypoustel obr z jeskyne ovce
a berany na pastvu a toho vyuzil Odysseus a jeho druhove. Kazdy
z nich se povesil pod silneho berana a obr, ktery ohmataval
zvirata na hrbete, netusil, ze mu Odysseovi lide unikli.

Jeste mnoho utrap zazil Odysseus na mori, postupne ztratil
vsechno sve muzstvo, ale nakonec se prece jen dostal na rodnou
Ithaku, kde mezitim doterni napadnici usilovali o jeho zenu
Penelopu. S pomoci syna
Telemacha pobil Odysseus vetrelce
a teprve potom smel uzivat zaslouzeneho miru.

Jednotne vypravecske umeni v Iliade a Odyssei
charakterizuje siroky epicky popis, cetne basnicke privlastky
a prirovnani, stejny mytologicky nazor na svet. Tyto znaky
predpokladaji jedineho skladatele. Skladby zobrazujici svet
patriarchalnich vztahu, v nemz ziji bohove v uzkem styku s lidmi
a zasahuji do jejich osudu. Bohove jsou zlidsteni, maji sve
nedostatky, vasne a slabosti. U Homera jeste neni neprekrocitelna
hranice mezi clovekem a bohem jako pozdeji v krestanstvi.

Oba eposy jsou nejrozsahlejsim souborem reckeho
bajeslovi (mytologie), prejateho v podstate i Rimany. Podle predstav
davnych Reku vladl vsemu svetu nejvyssi buh
Zeus (u Rimanu se
jmenoval
Jupiter). Spolu s manzelkou
Herou (u Rimanu
Juno)
a dalsimi bohy sidlil na posvatne hore
Olympu. Diovym bratrem
(2. pad od Zeus je Dia) byl
Hades (u Rimanu mu rikali
Pluto),
vladce podsveti, kterym protekala reka narku
Acheron. Pres ni
prevazel neboztiky do rise mrtvych mlcenlivy starec
Charon. Vsem
morim vladl dalsi Diuv bratr,
Poseidon (u Rimanu
Neptun). Jednou
z Diovych dcer byla
Athena, bohyne moudrosti a vitezne valky,
ochrankyne mesta Athen. Diovym synem krome jinych byl
Hefaistos,
buh ohne a kovarstvi. Za svou osklivost byl odmenen tim, ze jej
rodice ozenili s nejkrasnejsi bohyni
Afroditou.

Rozpad rodoveho zrizeni v 7. az 6. stoleti pr.n.l. zpusobil
i zmenu nazoru na svet. Zacali se rozumove chapat a vykladat
prirodni zakony, clovek se pozvolna uvolnoval od zavislosti na
mytickych predstavach. Jiz nejstarsi recti filozofove se
pokouseli vysvetlit otazku vzniku sveta a jeho podstaty.
Rozsirila se i zemepisna znalost sveta - plavci na dalekych
cestach poznali celou oblast Stredozemniho more. Clovek, ktery uz
nezil v uzavrene pospolitosti kmene, si zacal uvedomovat vlastni
individualitu, zacal zaujimat vlastni postoj k verejnym
udalostem, zacala se uplatnovat lyrika, zatlacujici homerskou
epiku.

Rekove rozeznavali
lyriku elegickou (skladby vazneho
obsahu),
jambickou (spolecenskokritickou a satirickou) a konecne
melickou (pisnovou, osobni). Milostne pisne skladala basnirka
SAPFO. Jejim vrstevnikem byl
ANAKREON (6. stoleti pr.n.l.), jehoz
hrave basne oslavuji lasku, vino a zivotni radosti. Nasel cetne
napodobitele u soucasniku i mnohem pozdeji, zejmena v 18. stoleti
- mluvi se o
anakreonske poezie.

Z lidoveho ustniho podani vznikly prozaicke
bajky, ktere
v pribezich o zviratech, jimz se pripisovali lidske vlastnosti,
podavali urcite zivotni zkusenosti vyznivajici v pouceni. Jejich
vznik se spojuje s jmenem
EZOP. Tyto bajky se v ruznych obmenach
udrzely v evropskych literaturach az do novoveku.

Koncem mesice brezna konavali Rekove slavnosti zasvecene
bohu vina a veseli
Dionysovi. Pri zaverecnych obradech prednasel
sbor pevcu, oblecenych do kozich kuzi, pisne provazene tancem,
zvane
dithyramby. Z tohoto predstaveni vznikla
tragedie (v puvodnim smyslu slova
pisen kozlu). Podobne se zrodila
z zertovnych a satirickych pisni recka
komedie.

Divadlo bylo u Reku verejnou zalezitosti, proto athensky
mestsky stat podporoval jeho rozvoj. Divadlo melo ve svych
pocatcich nabozenskou funkci, ktera jen pozvolna prechazela ve
funkci zabavnou.

Reckou tragedii proslavili tri vyznamni dramaticti basnici
Aischylos, Sofokles a Euripides, v komedii vynikl Aristofanes.
AISCHYLOS (525-465) - je prvnim svetovym dramatikem, ktery
ve svych hrach resi vselidske otazky mravni povahy, cerpal ze
starych reckych mytu. Podle techto mytickych predstav urcuji
predem bohove kazdemu cloveku jeho osud, pred nimz neni uniku.
Odpovednost za ciny predku prechazi na dalsi pokoleni a vytvari
tak
sudbu (moira), proti niz je clovek bezmocny.

V tridilne tragedii
ORESTEIA Agamemnon, jeden z hrdinu
trojske valky, byl po svem navratu do vlasti zavrazden nevernou
manzelkou
Klytaimnestrou a jejim milencem, ktery se chtel zmocnit
vlady. Agamemnonuv syn
Orestes pomsti po letech vrazdu sveho otce
a zabije matku i jejiho spolecnika. I kdyz lid souhlasi s jeho
cinem, protoze nenavidi tyrana, Orestes propada pozdeji vycitkam
svedomi a odchazi do daleke Tauridy, aby se pred bohy ocistil
z viny. Ustredni postavou tragedie je vlastne Klytaimnestra:
v prvni casti hry se dopousti vrazdy, v druhe je potrestana
synem, v posledni burcuje jeji stin bohyne pomsty k odplate na
synovi. V Aischylove pojeti vykonava Orestes spravedlivou pomstu
jako slepy nastroj bohu.
SOFOKLES (480-406) volil vetsinu svych nametu z okruhu
trojskych baji a povesti o thebskem kralovstvi rodu - tragedie
KRAL OIPIDUS, ANTIGONA.
EURIPIDES (480-406) pusobi znacne novatorsky. Neobycejne
vzdelani a styk s filozofy vedly jej k dalsimu uvolneni latek.
Take ideologicky sel dal: uvedl do svych her i sympaticke postavy
otroku a vsimal si nedostatku athenske demokracie. Povahy svych
hrdinu se snazil prohloubit psychologicky, nekdy vsak nedovedl
uspokojive vyresit jejich mravni konflikty, a proto utikal ze
svizelnych situaci nadprirozenym zasahem bozstva do deje (
deux ex
machina).

K nejlepsim Euripidovym tragediim patri
MEDEIA, jejiz dej
zpracovava povesti o mytologickych plavcich
Argonautech,
usilujicich o ziskani zlateho rouna.
ARISTOFANES (446-385) pozvedl reckou komedii. Za prudkych
zapasu o moc ve mestske athenske demokracii, mel dostatek
prilezitosti uplatnit svuj kriticky sleh. Jeho komedie,
pripominajici nekdy spise frasky, se ve vysmechu nezastavuji pred
nicim a pred nikym. Jeho komedie
ZABY se vysmiva literarnim
snobum a zaroven miri proti Euripidovi, jehoz si Aristofanes bere
na musku i v jinych komediich.
Latinska rimska literatura

Latinska rimska literatura neni zdaleka tak bohata ani tak
puvodni jako literatura recka. Dlouho prebirala hotove utvary
a temata od vyspelejsi literatury recke. Umeleckeho vrcholu
dosahla teprve na konci 1. stoleti pr.n.l.. Svetovy vyznam
latinske rimske literatury je v tom, ze jejim prostrednictvim
pronikala do evropske kultury znalost anticke, zvlaste recke
vzdelanosti (zejmena v dobe renesance a humanismu).

Podle poslednich vzoru recke komedie rozvinul rimskou
dramatickou tvorbu
TITUS MACCIUS PLAUTUS (250-184). Plautus voli
pribehy svych komedii z denniho zivota kolem sebe. Predstavuje
v nich zamilovane mladiky, divky, ktere upadly do otroctvi,
nevestky, prohnane otroky, zklamane otce a lakomce. Jeho komedie,
psane zivym hovorovym jazykem, inspirovaly i mnohem pozdeji
nejednoho dramatika, tak napriklad Moliera ke komedii Lakomec.

Basnictvi naucne reprezentuje
TITUS LUCRETIUS
CARUS (94-55) rozsahlou naucnou basni
O POVAZE VECI. Podle jeho
vyhraneneho filozofie materialistickeho svetoveho nazoru probiha
ve svete i v prirode vsechno podle odvekych zakonu mechaniky
a bez jakehokoli pusobeni bozskych sil. Lidske stesti spociva
v dusevni vyrovnanosti.

U Rimanu dostoupilo znacne urovne recnicke umeni. Prednim
predstavitelem je
MARCUS TULLIUS CICERO (106-43). Jeho reci
vynikaji logickou skloubenosti, pusobi recnickymi otazkami
a peclivym stylem.

Lyrickou poezii 1. stoleti pr.n.l. zastupuje
GAIUS VALERIUS
CATULLUS (87-54). Ustrednim tematem jeho poezie je laska k divce
Lesbii. Catullus je velmi opravdovy basnik vnitrnich rozporu,
jimz dal vyraz i svym proslulym rcenim
"Odi et amo" (Nenavidim
a miluji).
PUBLIUS VERGILIUS MARO byl pokladany svymi soucasniky i ve
stredoveku za nejvetsiho rimskeho basnika. Jeho
ZPEVY PAST?RSKE
A ZPEVY ROLNICKE zduraznuji vyznam prace a puvab zivota na
venkove a zaroven svedci o basnikove idylickem zalozeni, pro nez
Vergilius unikal pred ruchem mesta do venkovske prirody.
Nejproslulejsi basnikovo dilo je epos z minulosti rimskeho naroda
AENEIS: Hrdina Vergiliova dila, vybajeny anticky hrdina
Aeneas uprchl z horici Troje. Po vzoru Homerova Odyssea prosel ruznymi
dobrodruznymi prihodami na mori, navstivil mnoho kraju a zazil
mnoho utrap, nez se dostal rizenim bohu k brehum Italie, kde
v usti reky Tiberu polozil zaklady k rimskemu statu.

Daleko od svetovladneho Rima, ve vyhnanstvi na brezich
Cerneho more, travil posledni leta zivota
PUBLIUS OVIDIUS
NASO (43-18 pr.n.l.). Vypovezen cisarem Augustem neprestal do smrti
touzit po pratelich a rodine v Rime, ale marne ukladal svuj stesk
do prosebnych listu i basnickych
ZALOZPEVU (Tristia). Navrat do
Rima mu nebyl povolen. Umeleckou zralost Ovidiovu dosvedcuji jeho
PROMENY (Metamorfoses), vypravejici pultretiho sta reckych
a rimskych baji, vzajemne skloubenych v jeden celek tim, ze
v kazde z nich dochazi k nejake promene. Nejcastejsi latkou
v techto bajich je laska.
(C) 1994, 1996 AHA