Krestansky stredovek

Krestanstvi poskytovalo stredovekemu cloveku nejen
predstavu o Bohu a posmrtnem zivote, ale i nazor na usporadani
lidske spolecnosti. Podle predstav krestanske nauky je
spolecensky rad dan Bohem; proto je nezmenitelny a clovek se mu
musi podridit. Spolecnost je rozdelena na
troji lid: duchovni,
pany a poddane. Narodil-li se nekdo v chudobe, stalo se tak
z vule bozi a za pozemske stradani ho ceka odmena po smrti.
Zatimco recky clovek se postupne zbavoval strachu a zavislosti na
bozich a jejich nezmenitelnych uradcich, krestanstvi vypestovalo
v cloveku
presvedceni o naproste zavislosti na bozi vuli. S vyjimkou nemnoha autoru latinskych nebo reckych, jichz cirkev
pouzila k posileni vlastni verouky, byla z obecneho uzivani
vyloucena temer cela anticka vzdelanost. Proto rane feudalni
literatura zacina jakoby od zacatku. Je zprvu prevazne
nabozenskeho obsahu a ma slouzit veroucnym a cirkevnim ucelum.
Jadrem teto literatury byla bible.
BIBLE ve sve starsi
a rozsahlejsi casti zvane
STAR? ZAKON je vlastne souborem stareho
zidovskeho pisemnictvi.
NOV? ZAKON tvori krestanskou cast bible
a obsahuje
4 evangelia (Matousovo, Markovo, Lukasovo a Janovo),
tj. vypraveni o Kristove zivote,
epistoly, tj. listy apostolu
vericim, tzv.
Skutky apostolske a polomysticky spis o konci sveta
a o poslednim soudu
Zjeveni sv. Jana (Apokalypsa). Bible
obsahovala slozky lyricke
zalmy a hymny),
duchovni
pisne, jez
vedly k vzniku legend. Legendy, tj. doporucena zbozna cteni, mely
puvodne uzke cirkevni poslani: predcitaly se vericim v kostele.
Jejich pramenem byly pribehy o udalostech spojenych s Kristovym
zivotem a zivoty krestanskych mucedniku a svetcu.

Jinou formou literarniho projevu jsou pisne a modlitby a od
10. stoleti se objevuje i nabozenske drama, vychazejici
z cirkevnich obradu. Vedle techto nabozenskych her, u nichz
rozlisuje tzv.
mysterie (hry o Kristove utrpeni - pasijove hry)
a miracula (zazracne hry), znalo stredoveke drama jeste tzv.
sotie, v podstate karnevalove hry se svetskou tematikou, ostre
satirickeho zamereni proti socialnim pomerum i cirkvi.
Staroslovenske pisemnictvi

Kdyz velkomoravsky knize Rastislav vysilal r. 862 posly
k byzantskemu cisarovi Michalovi s prosbou, aby do jeho zeme
poslal ucitele krestanstvi, kteri by hlasali viru v reci lidu
srozumitelne, sledoval tim cile nejen kulturni, ale i
politicke.

Velkomoravska rise byla v te dobe vystavena silnemu tlaku
rise vychodofrancke (nemecke), jejiz panovnici pod zaminkou
sireni krestanstvi v nasich zemich usilovali o politicke
pripoutani velkomoravskeho statu k vychodofrancke risi. V 9.
stoleti predstavovala Velkomoravska rise stat kulturne
i hospodarsky znacne vyspely. Vyrostl z nej prvni slovansky stat
s pokrocilou zemedelskou i remeslnou vyrobou a s lidnatymi
mesty.

Kdyz bratri
KONSTANTIN (pozdeji prijal mnisske jmeno Cyril)
a
METODEJ prisli r. 863 na Moravu, meli za ukol nove zorganizovat
moravske krestanstvi a vytvorit zaklady slovesne vzdelanosti.
Pochazeli ze Solune, v jejimz okoli zilo slovanske obyvatelstvo,
oba byli neobycejne vzdelani a meli uz i zkusenosti politicke. Na
Moravu prinesli jiz hotove preklady casti bible a nekterych
bohosluzebnych textu. Jazyk, do nehoz prekladali a jimz ucili,
oznacujeme dnes jako
staroslovenstinu nebo
starou cirkevni
slovanstinu. Byl to dialekt makedonsky z okoli Solune, ktery pri
tehdejsi male odlisnosti slovanskych jazyku byl nasim predkum
dobre srozumitelny. Pismo, jimz zapisovali texty, bylo jejich
objevem. Oznacujeme je jako
hlaholici a bylo upraveno z recke
abecedy. Texty vytvarene Konstantinem a Metodejem slouzily
predevsim nabozenskym obradum, ale uz i v nich se objevuji urcite
vztahy ke spolecenskemu zivotu: uvahy o povinnostech vladcu,
o jejich pomeru k poddanym a predevsim obrana slovanskeho jazyka.
Vedle textu prozaickych vznikaly i versovane (predmluva
k evangeliu -
PROGLAS).
ZIVOT KONSTANTINUV a
ZIVOT METODEJUV jsou legendy o techto
bratrich. Jsou zamereny spis zivotopisne a polemicky na obranu
dila Konstantinova a Metodejova.
ZIVOT KONSTANTINUV vypravuje
dost podrobne o Konstantinovych studiich, o jeho misijni cinnosti
v jiznich oblastech dnesniho Ruska, uvadi obsahle filozoficke
disputace, ktere Konstantin vedl s "nevericimi", a vyzniva jako
obrana slovanskeho jazyka. Zivot Konstantinuv vznikl podle vseho
na pude Velkomoravske rise, snad za prispeni Metodejova. Autorem
ZIVOTA METODEJOVA je nektery z Metodejovych zaku; na rozdil od
Zivota Konstantinova je strucnejsi a prostsi.

Po Metodejove smrti nabyvala prevahy latinska liturgie
a vlivy zapadni kultury. Doslo take k pronasledovani Metodejovych
zaku. V Cechach se staroslovenska vzdelanost dostala do
konkurence s latinskou kulturou, nebot zapadni vlivy tu byly
daleko silnejsi nez na Velke Morave. V 10. stoleti zily jeste obe
kultury vedle sebe a navzajem se ovlivnovaly, ale v prubehu 11.
stoleti vytlacovala latinska vzdelanost staroslovenskou kulturu,
protoze cirkev neprala slovanskemu obradu. Poslednim utocistem
slovanske kultury se stal
Sazavsky klaster (zalozeny r. 1032),
prosluly pusobenim opata Prokopa.

Literarni pamatky staroslovenske, vznikle na ceske pude,
zpracovavaji zejmena zivoty ceskych svetcu, sv. Ludmily a sv.
Vaclava:
STAROSLOVENSKA LEGENDA O SV. VACLAVU, mladsi
ZIVOT
A UMUCENI SV. VACLAVA A BABICKY JEHO SV. LUDMILY. Hrdinou teto
casne feudalni literatury je svetec. V nasich dilech vesmes
svetec domaciho puvodu (sv. Ludmila, sv. Vaclav, sv. Vojtech, sv.
Prokop), takze tyto skladby obsahuji i cenne zpravy o nasi
nejstarsi minulosti. Svetec predstavuje nejen ideal nabozensky,
ale zaroven slouzi zajmum vladnouci tridy. Kult svetcu
z premyslovskeho rodu podporuje autoritu vladnoucich knizat.

Stredovekou dejepisnou prozu predstavuji predevsim
kroniky.
Zakladem kronik byly strucne zaznamy o umrti clenu nejake
korporace, napr. klastera (tzv.
nekrologia) a zpravy
o udalostech, ktere se prihodily behem roku, napr. korunovace
panovnika, valka, prirodni pohromy atd. Postupem doby se
rozsirovaly v ucelena vypraveni o minulosti klastera nebo i cele
zeme. Prvnim kronikarem se a zakladatelem ceskeho dejepisectvi se
stal
KOSMAS (1045-1125), vysoky cirkevni hodnostar prazske
kapituly u sv. Vita. Podnikl ve sluzbach ceskych panovniku
nekolik diplomatickych cest. Byl to clovek neobycejne vzdelany,
obeznameny se soudobym pisemnictvim, ale znaly take antickych
autoru. Svou latinskou
KRONIKU CESKOU zacal psat v pokrocilem
veku. Je to dilo vynikajici i ve srovnani s jinymi evropskymi
kronikari. Pri vypraveni o nejstarsi minulosti zaznamenal take
stare kmenove povesti (napr. o prichodu Cechu, o Krokovi a jeho
dcerach, o Premyslu Oraci, o divci valce). Kosmovo dilo
dosvedcuje vitezstvi latinske kultury v nasich zemich nad
kulturou staroslovenskou. Vynikajici vypravec Kosmas podrizuje
zabavnemu poslani sveho dila nekdy i historickou presnost. Rad
sve vypraveni zpestruje odbocenim od hlavniho deje, aby uvedl
vtipnou anekdotu nebo aby prolozil text filozofickou nebo mravni
uvahou.

Ani po vitezstvi latinske kultury nezanikl zcela vliv
staroslovenske vzdelanosti. Nejstarsi ceskou duchovni pisni byla
HOSPODINE, POMILUJ NY, urcena lidu, ktery ji zpival pri
slavnostnich prilezitostech. Ve starsim stredoveku plnila pisen
funkci narodni hymny.

Zacatky slovesne tvorby v narodnim jazyce nam dokladaji
glosy (meziradkove preklady jednotlivych slov nebo slovnich
spojeni v latinskych textech). Nejoblibenejsi duchovni pisni byla
SVAT? VACLAVE, VEVODA CESKE ZEME.
Ceska versovana epika

Neznamy cesky skladatel, ktery na rozhrani 13. a 14.
stoleti vytvoril versovany epos o Alexandru Velikem, tzv.
ALEXANDREIS, nastinil v obraze hrdinskeho krale i soudobe
politicke otazky. Pod maskou Alexandra patrne vystupuje cesky
kral Premysl Otakar II., ktery podobne jako Alexandr pronikl do
cizich zemi a sve vyboje zaplatil zradou a smrti. Jmeno
skladatele Alexandreidy nezname, ale jeho povyseny postoj
k mestanum i opovrzeni k sedlakum, zaliba v lovu a znalost
odbornych rytirskych a valecnych vyrazu svedci o tom, ze by
prislusnikem vysoke slechty. V duchu nazoru teto vrstvy touzi po
panovnikovi, ktery by uskutecnoval politiku svych slechtickych
radcu. Autor projevuje i vlastenecke citeni. Kdyz lici pocty,
jichz se dostalo Alexandrovi v Babylonu, touzi po tom, aby
takoveho krale meli i Cechove, nebot pak by jiz nehrozilo zemi
nebezpeci od nemeckych pristehovalcu.

Obava z rostouciho prilivu cizincu promluvila v prvni
versovane kronice - v
KRONICE TZV. DALIMILA. Pochazi z prvnich
let vlady Jana Lucemburskeho a vynika nad vsechny starsi kroniky
uvedomelym pojetim ceskych dejin. Pridrzel se Kosmovy kroniky,
ale znal i jina dejepisna dila a pouzil take rodovych povesti.
Nazory neznameho skladatele odpovidaji nazorum smysleni
vlastenecke slechty. Pusobilo hlavne na postoj slechty: Pribehy
z ceskych dejin maji zduraznit potrebu statecnosti, narodni
rozhodnosti a uvedomeni. Laska k vlasti se jevi skladateli jako
cit prirozeny. Historickou spolehlivosti se Dalimilova kronika
nevyrovna Kosmove kronice, jeji autor casto nerozeznava mezi
skutecnymi udalostmi a povestmi, vypomaha si fantazii.
Doba Karla IV.

Na starsi tradice navazuje tvorba
legendarni. Karel sam
ucinne podporoval vznik novych legend; neslouzi jiz pouze
nabozenskemu vzdelani vericich, spise jako zabavna cetba - tihnou
k umelecke vylucnosti, ke slozitemu vyjadrovani pomoci symbolu
a narocnych prirovnani. Byl tu vsak i druhy proud, zamereny
k domaci problematice a vyjadrujici se pristupnejsim jazykem
a slohem. Tento dvoji proud ztelesnuje protiklad mezi legendou
o sv. Katerine a legendou o sv. Prokopu.
LEGENDA O SV. KATERINE vypravi o lasce krasne a ucene divky
z kralovskeho rodu, Katerine Alexandrijske, ke Kristu. Pohrdne
rukou cisarovou, v disputacich ziska pohanske ucence pro
krestanstvi a zemre jako mucednice.
LEGENDA O SV. PROKOPU lici zivot opata Sazavskeho klastera,
v nemz se dlouho uchovavala staroslovenska vzdelanost. Opata
Prokopa chape legenda jako uvedomeleho vlastence. Formalne je to
dilo prostsi a take vyliceni zazracnych zjevu je
strizlivejsi.

Zesvetsteni puvodne nabozenskych latek, patrne v legendach,
postoupilo jeste dal v
staroceskem dramatu. Vdecnym divadelnim
vyjevem se stala scena mastickarska. V ceskem prostredi byla do
nabozenske hry vlozena puvodne samostatna fraska o prodavaci
masti
MASTICKAR (pol. 14. st.). Tri Marie predstavuji vazny zivel
nabozensky, ostatni osoby, mistr Severin, mastickar, jeho zena
a sluhove Rubin a Pustrpalk, predstavuji lidovy komicky zivel.
Zpusob, jak mastickar nabizi sve zbozi, i dialogy s obema sluhy
zachycuji verne obraz stredovekeho trhu. Skladba zesmesnuje
stredoveke podvodne lekare, podava vystizny obraz ze zivota
mestske chudiny, ale nechce utocit proti spolecenskym pomerum,
chce jenom hrubozrnnou komikou pobavit obecenstvo.
Zakovska poezie: popevky, basne, drobnejsi satiry. Tato
tvorba napada privilegovane vrstvy, slechtu a duchovenstvo; byva
plna rozmaru a bujneho veseli, dovede se vysmat prislusnikum
jinych vrstev, ale i vlastni bide a nouzi. Vetsinou je tato
zakovska poezie latinska. O trpke nouzi, ktera nutila zaky
opatrovat si zivobyti zebrotou, hovori basen
PISEN VESELE
CHUDINY. Bidu socialniho postaveni zaka ukazuje i satiricka
skladba
PODKONI A ZAK (konec 14. stoleti), srovnavaji formou
sporu mezi zakem a panskym sluhou prednosti postaveni obou
souperu. Z prudke disputace, zakoncene rvackou, vysvita neutesena
nouze obou. Skladatel se nepriklonil k zadne ze zucastnenych
stran; chtel patrne dat najevo rozpaky nad soucasnou situaci,
z niz nenachazel vychodisko. Zakovskou skladbou je podle vseho
i
SVAR VODY S VINEM o prednosti obou napoju.

Formou sporu je koncipovana nejnarocnejsi prozaicka skladba
staroceske literatury zvana
TKADLECEK. Tkadlecek neni jmeno
autora, jak se kdysi soudilo, nybrz alegoricke oznaceni jeho
spisovatelskeho postaveni (tkadlec uceneho cechu neboli
spisovatel). Sve dilo stylizuje autor jako spor milence
s Nestestim, ktere mu vzalo milou. Spor je vsak pouze zaminkou,
aby rozvadel filozoficke uvahy o svobode lidskeho jednani.
Skladba dokumentuje dovednost spisovatele, ktery znal zasady
soudobe literarni teorie a dovedl jich pouzit pro pusobivy
ucinek.

Ze zacatku 14. stoleti pochazi milostne pisne umeleho
puvodu. Laska je v nich chapana jako sluzba a strezi se anonymita
zboznovane pani. K nejlepsim skladbam patri
svitanicka - MIL?
JASN? DNI, PRECKEJTE VSIE ZLE STRAZE. Nektere pisne jsou lidoveho
puvodu (
STRATILAT JSEM MILEHO, BYLA TI SEM V SADKU).
Rytirske eposy Karlovy doby, plne dobrodruznych prihod
a milostnych pribehu, zpracovavaji vetsinou latky z okruhu
zapadoevropskych povesti o krali Artusovi - rozsahle basne
TRISTRAM A IZALDA a
TANDERIAS A FLORIBELLA.

Jiny zivot lici
mravokarne a satiricke versovani:
v
SATIRACH O REMESLNICICH A KONSELICH kritizuje neznamy skladatel
nektere nedostatky v zivote mestske spolecnosti; odsuzuje
nepoctivost a nesvedomitost prislusniku nekterych povolani
(kovaru, sladovniku, pekaru, sevcu) i uplatnost clenu mestske
spravy (konselu).
DESATERO tento kriticky pohled jeste
prohlubuje. Skladatel postupne sleduje celou stredovekou
spolecnost od duchovnich pres slechtu az k sedlakum, pricemz
nikdo neobstoji pred vytkou. Zvlast silne obvineni smeruje proti
slechte a klasterum.
SMIL FLASKA Z PARDUBIC, prislusnik vysoke
slechty, se postavil na obranu soudobeho spolecenskeho zrizeni.
Jeho
NOVA RADA haji zajmy vysoke slechty a otresene pozice
cirkve. Rozsahla skladba ma podobu alegorie: mlady kral lev
(minen asi Vaclav IV.) si pozve pri svem nastoupeni na trun ruzna
zvirata, ktera mu maji radit jak vladnout, a zvirata radi podle
sve prirozene povahy nebo podle vlastnosti, ktere se jim
pripisuji.

Vyvrcholeni usili o zpristupneni nabozensky odborne
literatury lidu predstavuje dilo
TOMASE ZE
STITNEHO. Z jeho
spisu:
KNIZKY SESTERY O OBECNYCH VECECH KRESTANSKYCH - sbornik
traktatu (rozpravy) pojednavajicich o zasadach krestanskeho
zivota. Vyklady se vztahuji vetsinou k zivotni praxi drobne
slechty (napr. traktat O hospodari, hospodyni a celedi). V
RECECH
BESEDNICH se vykladaji narocnejsi nabozenske a filozoficke
otazky. Stitny v tomto dile poucuje napr. o Bohu, o stvoreni
sveta apod.
(C) 1994, 1996 AHA