Evropsky humanismus a renesance
Predchudci renesancniho citeni

V prvnich stoletich po rozpadu rimskeho imperia se zdalo,
ze anticka vzdelanost je zapomenuta. Ve stredoveku trvalo dost
dlouho, nez se literarni tvorba zbavila sveho jednostranneho
nabozenskeho zamereni. Evropsti vzdelanci se cas od casu vraceli
k antickemu kulturnimu dedictvi. Pro tuto prechodnou dobu, kdy
klici nove myslenky, ale jeste se stretavaji se stredovekym
nabozenskym pojetim sveta a smyslu zivota, je priznacne dilo
italskeho basnika Dante Alighieriho.

Florentsky rodak
DANTE ALIGHIERI pochazel z nezamozne
mestske slechty. Nabyl znacneho vzdelani, dukladne se zabyval
studiem antickeho i soudobeho italskeho a provensalskeho
basnictvi. Jako stoupenec protipapezske strany musel odejit roku
1302 ze sveho rodneho mesta a zbytek zivota stravil ve vyhnanstvi
ve Verone a Ravenne. Hlubokym zazitkem, ktery poznamenal na cely
zivot Dantovu tvorbu, byla jeho
laska k Beatrici, ktera vsak
v dobe, kdy vzniklo jeho vrcholne dilo Bozska komedie, byla jiz
mrtva. Nucene vyhnanstvi z rodneho mesta, po nemz do smrti
neprestal touzit, sny o sjednoceni Italie a prozitek lasky
k Beatrici, zanechalo stopy v duchovnim eposu
BOZSKA
KOMEDIE.
BOZSKA KOMEDIE obsahuje 3 oddily:
PEKLO,
OCISTEC a
RAJ.
Bozska komedie je obdivuhodny pokus o umelecke zobrazeni problemu
celeho tehdy znameho sveta od biblickych mytu pres staroveke
dejiny az k Dantove pritomnosti.
FRANCESCO PETRARCA pochazel stejne jako Dante z Florencie
a stejne jako on byl z rodneho mesta vypovezen a odesel do
jihofrancouzskeho Avignonu. Byl v pisemnem styku s Karlem IV.
a take navstivil Cechy. Rozhodujici udalosti jeho zivota bylo
setkani se zenou, kterou potom proslavil ve svych znelkach, pod
jmenem
Laura. Milostnou prozu Petrarkovu shrnuje soubor
PEVNIK,
jehoz podstatnou cast tvori znelky. Petrarca zdokonalil formu
znelky (sonetu), kterou prevzal od provensalskych basniku, a dal
ji pevny vnitrni rad a vybrousil v utvar, pozdeji velmi oblibeny
ve vsech literaturach.

Na vzniku renesancni novely ma nejvetsi podil
GIOVANNI
BOCCACCIO souborem novel
DEKAMERON. V uvodni ramcove novele
vypravi autor o morove epidemii, ktera postihla Florencii;
spolecnost sedmi urozenych zen a tri slechticu opousti mesto a ve
venkovskem zatisi v plne pohode klidneho zivota si krati dlouhou
chvili vypravenim pribehu, ktere postupne vrsi na rozsahly cyklus
samostatnych, slohove vybrousenych a poutavych novel. Prevazuji
mezi nimi milostne pribehy, nekdy vazne, ale vetsinou rozmarne
a laskovne, podavajici vystizny obraz mentality a mravu soudobe
Italie. Obliba kratke povidky podle vzoru Boccacciova se
rozsirila rychle i do jinych evropskych literatur.

Anglicky basnik
GEOFFREY CHAUCER pochazel z mestanske
kupecke rodiny, jako mlady muz se zucastnil valky proti Francii,
vstoupil do kralovskych sluzeb a ucastnil se ruznych
diplomatickych poselstvi, za nichz se take seznamil s dily
Dantovymi, Petrarkovymi a Boccacciovymi. Zejmena vliv Boccacciova
Dekameronu je patrny v jeho versovanych
POVIDKACH
CANTERBURSKYCH.
Pestra spolecnost, vetsinou drobni mestane, kteri konaji poboznou
pout, zprijemnuji si cestu tim, ze si vypraveji ruzne pribehy.
Chaucer dovede vystizne vylicit vitalitu svych hrdinu, prostych
lidicek, zasazenych do realneho prostredi. Jeho povidky
charakterizuje jemna ironie a oprosteni od pout stredovekych
nabozenskych predstav.
FRANCOIS VILLON. Sve jmeno prijal od pribuzneho, cirkevniho
hodnostare, ktery se ho ujal a dal ho vystudovat na parizske
univerzite. Okolnosti vedli Villona na scesti tulaka, zlodeje,
rvace i kumpana dobrodruhu z parizskeho podsveti a vlivni pratele
museli najednou vynalozit velke usili, aby sveho chranence
vyrvali svetske spravedlnosti z dosahu sibenice.

V basnicke
ZAVETI, zvane tez
VELKY TESTAMENT, jednom
z nejpozoruhodnejsich del pozdni stredoveke lyriky, se zamysli
nad svym pohnutym zivotem a sve hrisne ciny omlouva chudobou
a krutym osudem, vzpomina na sve lasky.
MALY TESTAMENT - osmiversove basne ironickeho a satirickeho obsahu.
Renesance a humanismus v jizni a zapadni Evrope

Italska mesta Benatky, Milan, Florencie, Janov zbohatla uz
behem 13. stoleti namornim obchodem a rucni velkovyrobou. Velke
bohatstvi zmenilo pozvolna zivot a nazory jejich obyvatel.
Podnikavy mestan zacal pocitovat pouta stredovekeho cirkevniho
nazoru na pozemsky zivot. Proto mluvci mestanstva zduraznuji
pravo na plne, svobodne a nicim neomezene rozviti lidske
existence. Mestanska spolecnost se postavila predevsim proti
autorite cirkve. Odvazne zamorske objevy novych zemi rozsirily
poznani sveta. Objevy prirodni a astronomicke (Mikulas Kopernik,
Galileo Galilei) a zejmena novy, heliocentricky nazor opovazlive
otrasly autoritou cirkve a naopak posilily duveru v rozum
a vedecke zkoumani. Krestanskou filosofii smele podryva
materialisticky filosof
Giordano Bruno zejmena svym poukazem na
nekonecnost sveta a vesmiru. Proti stredoveke jednote
krestanskeho sveta zduraznuje renesance individualismus
narodnostnich celku; proti ucenemu latinskemu humanismu posiluje
ucast narodnich jazyku v literature. Proti stredovekemu bozskemu
vedeni zduraznuje vedeni lidske. Zacina se rysovat ideal nove
lidskosti, skutecne humanity. K jeho zesileni prispivaji ucenci
studiem, vydavanim a komentovanim antickych autoru. Temto ucencum
rikame humaniste a celemu proudu, ktery prestavuji, humanismus.
Humaniste ucinili zakladem vzdelani studium antickych autoru.
Recky ideal dobra a krasy maji nastoupit na misto stredovekych
cirkevnich autorit.

Humanismus je tedy urcity program zivotni a vzdelanostni,
ktery nemusi byt spojen s urcitou historickou epochou, zatimco
renesance oznacuje historicke obdobi 15. a 16. stoleti. Prace
humanistu neobycejne podporil vynalez knihtisku. Jeho puvodce,
nemec
JOHANNES GUTENBERG, tiskl v letech 1444 - 1448 v Mohuci na
drevenem lisu z kovovych liter sestavenych do radku a stranek
prvni knihy. Tiskum do roku 1500 rikame
inkanbule (prvotisky).

Poznanim antickeho umeni, zejmena reckeho socharstvi, je
objevena krasa lidskeho tela, spocivajici v harmonickem souladu
telesnych proporci. Svetske stavitelstvi nabyva v renesanci
prevahy nad cirkevnim. Goticky hrad ustupuje pohodlnemu mestskemu
palaci nebo venkovskemu zamku, obklopenemu zahradami a terasami
s altanky a vodotrysky. Sochar, stavitel a malir
Michelangelo
Buonarroti, autor soch
Mojzise a
Davida. Vsestranny umelec,
teoretik umeni a vynalezce
Leonardo Da Vinci je tvurce prosluleho
obrazu
Mona Lisa a
Posledni vecere.

Vetsina basniku v obdobi renesance zije velmi intenzivnim
zivotem, mnozi z nich vykonavaji ruzna diplomaticka poslani.
Soustreduji se vetsinou na dvorech panovnickych priznivcu. Takova
kulturni a umelecka strediska na dvorech vladnoucich panovniku
vznikaji zejmena v Italii, ale i ve Francii, Nemecku a Uhrach.
I kdyz trvaji ruzne narodni a statni celky, kulturni vymena mezi
jednotlivymi narodnimi literaturami je daleko cilejsi, vzajemne
ovlivnovani jedne literatury druhou je silnejsi, takze se vytvari
univerzalismus spolecnych humanistickych idealu.

Ve snaze dosahnout urovne antickych slovesnych del se snazi
spisovatele o napodobeni jejich zevnich rysu. S tim souvisi
prejimani jazykovych, stylistickych i nametovych vzoru anticke
literatury. Uplatnuje se i recka a rimska mytologie, ktera se
dostava do sousedstvi s krestanskymi predstavami, takze
krestansky svetec si podava ruku s reckym bohem. Slovesna
renesance se objevila nejdrive v Italii, o vice nez stoleti
pozdeji ve Francii a Spanelsku. Renesance nezrodila jen
obdivuhodne vedecke objevy a umelecka veledila, byla i dobou
zoufalych lidovych povstani, ktera koncila popravami rebelu,
dobou cirkevnich inkvizici a krvavych boju o moc. Krize
pocatecniho renesancniho optimismu je zrejma jiz pocatkem 16.
stoleti. Svrzenim feudalnich pout nevedlo ke svobode, nybrz jeste
k tizivejsi vazanosti. O nespokojenosti renesancniho cloveka
svedci i utopicke predstavy o budoucim svete a o nove, lepsi
spolecnosti
(THOMAS MORUS: UTOPIA, TOMMASO
CAMPELLA: O SLUNECNIM MESTE).

Nejvetsim renesancnim prozaikem ve Francii byl
FRANCOIS
RABELAIS. Proslul ctyrdilnym satirickym romanem
GARGANTUA
A PANTAGRUEL. Ramec dila tvori historie kralovskeho rodu obru,
otce, syna a vnuka. Otec je predstavitelem feudalniho,
stredovekeho asketismu, syn pestuje kult svobody a prirozenosti
a vnuk Pantagruel je predstavitelem renesance. Rabelais byl jiz
clovekem plne renesancni, vynikajici humorista, nesmiritelny
odpurce myslenkove zaostalosti.
ERASMUS ROTTERDAMSKY byl puvodem Holandan. Usiloval
o slouceni antiky s krestanstvim a ackoli mel velmi kriticky
postoj k cirkvi, vysloveny i v satirickem dile o zloradech,
pokrytectvi a nevedomosti cirkevni a feudalni spolecnosti
CHVALA
BLAZNOVSTVI; postavil se i proti nemecke reformaci.

Rozkvet spanelske renesancni prozy dovrsil
MIGUEL DE
CERVANTES. Nemel prilezitost k soustavnemu skolnimu vzdelani,
v namorni bitve byl zranen, pozdeji pri valecne vyprave upadl do
tureckeho zajeti, byl odvlecen jako otrok do Alziru a teprve
pracne opatrene vykupne mu umoznilo navrat do vlasti. Az do smrti
nenasel zamestnani, ani literarni cinnost mu nevynasela na slusne
zivobyti, takze stradal az do sve smrti. Nejslavnejsi
Cervantesovym dilem je rozsahly roman
DUMYSLNY DON QUIJOTE DE LA
MANCHA - 2 dily. Vasniva cetba hrdinskych romanu privedla
zchudleho slechtice Dona Quijota o zdravy rozum. Rozhodne se
obnovit zaslou slavu rytirstvi a na vyhuble herce Rosinante se
vyda, vyzbrojen vetchym stitem a kopim, do sveta za
dobrodruzstvim. Protoze v hrdinskych romanech ma kazdy hrdina
damu sveho srdce, zvoli si Don Quijote prostou devecku, kterou
nazve Dulcineou z Tobasu, a je pro ni v hadce s kupci zbit. Prvni
jeho vyprava konci brzy navratem domu. Na dalsi cesty se vypravi
provazen zbrojnosem Sancho Panzou, rozsafnym vesnicanem,
protichudcem Quijotovym, jemuz slibil za odmenu vladareni na
ostrove, ktery spolecne dobudou. Nasledujici cetne prihody, napr.
bitka s vetrnymi mlyny a stadem ovci - domnelym nepratelskym
vojskem, a utok na lvy, kteri si pomateneho rytire ani nevsimnou.
Konecne se vraci Don Quijote domu, kdyz se predtim setkal
s Dulcineou, vystrizlivi ze svych fantazii a brzy nato umira,
nebot vystrizliveni znamena pro nej smrt.

Na zacatku romanu se Cervantes soustreduje na vysmech
prezilym formam rytirstvi, ale brzy se ukazuje, ze jeho
tragikomicke boje a jeho sen o ciste lasce nejsou smesne, ze je
v nich uslechtile usili o spravedlivejsi svet. V tomto dile
vytvoril Cervantes dva literarni typy, jez se navzajem doplnuji
pribuznymi a protikladnymi vlastnostmi. Don Quijote je
blouznivec, smesny v obdobi ziskuchtivosti, ale i hrdina, ktery
obetuje vsechno svym idealum. Sancho Panza je prakticky,
prizemni, jde mu o dobre zivobyti, netouzi po hrdinstvi, neni
vsak ani prospechar. Vlivem sveho pana moralne roste, a kdyz Don
Quijote umira, je uz Sancho nakazen donquijotstvim.

Vlivem antickeho dramatu se postupne hledaji cesty, jak se
vyrovnat s vysokou umeleckou urovni reckych a rimskych dramatiku.
Ve svych zacatcich kombinuje renesancni drama tragiku s komikou.
Na sklonku 16. a zacatkem 17. stoleti vytvorila dramaticka tvorba
zvlaste vysoke hodnoty v Anglii, kde se pestovalo divadlo lidove,
spokojujici se prostou jevistni vypravou a naznakovou scenerii
bez kulis.
WILLIAM SHAKESPEARE je nesporne nejvetsim dramatikem nejen
anglicke, ale i svetove literatury. O Shakespearovi vime, ze se
narodil ve Stratfordu nad Avonou, velmi mlady se ozenil a odesel
do Londyna, kde hral v ruznych divadelnich spolecnostech; pozdeji
byl take spolumajitelem divadla. Shakespearovi se pripisuje 37
her, u nekterych je vsak jeho autorstvi sporne. V prvnim obdobi
jeho tvorby psal predevsim komedie (
ZKROCENI ZLE ZENY, SEN NOCI
SVATOJANSKE, MNOHO POVYKU PRO NIC), historicke hry (
JINDRICH VI.,
RICHARD III.) a dramata s latkami starovekymi (
JULIUS
CAESAR).
Z teto doby je i jeho prvni tragedie
ROMEO A JULIE, o milencich
dvou znepratelenych rodu v italske Verone, nad nimiz vladne
rodova nenavist, kterou odstrani teprve smrt obou mladych lidi.
V druhem obdobi pronika do jeho tvorby pesimismus a zivotni
zklamani, jak se odrazi i v jeho nejslavnejsich tragediich
MACBETH, HAMLET, KRAL LEAR, OTHELLO. Teprve ve tretim obdobi se
vyjasnuje autoruv pesimismus a prechazi trvale ve smirlive
vyrovnani (
ZIMNI POHADKA, BOURE). Namety svych her cerpal
Shakespeare z nejruznejsich zdroju: ze zivotopisu slavnych
osobnosti, z italskych a francouzskych renesancnich povidkaru
i ze starych kronik.

Dramaticka tvorba spanelska. Shakespearuv soucasnik
LOPE DE
VEGA. Pocet jeho her se udava ohromujicim cislem 2000. Bohaty
a pohnuty zivot vojaka i vyhnance poskytl Lope de Vegovi,
madridskemu rodakovi, cetne zivotni zkusenosti. Lope de Vega
vytvoril typicke spanelske narodni drama sve doby, tzv.
drama
plaste a dyky. Nejlepe se mu darily hry s namety historickymi
a pomerne malym poctem postav, k nimz patri tyransky slechtic,
jeho poddany - neohrozeny venkovan - a kral jako strazce
a obnovitel spravedlnosti.
(C) 1994, 1996 AHA