Evropsky klasicismus a osvicenstvi
Francouzsky klasicismus

Absolutisticky stat se silnou ustredni vladou, jak se
vytvorila ve Francii v 17.stoleti, vtiskoval umeni teto doby
pomerne jednotny raz. Umeleckemu stylu, ktery vznikl v techto
podminkach, rikame
klasicismus. Navazoval na odkaz antiky
predevsim formou, ale i zpracovavanymi latkami. Nebyl omezen jen
na Francii, i kdyz se tu projevil nejsilneji a nejpriznacneji.
Rozhodujici uloha francouzske kultury a literatury vyplyvala
z politickeho a hospodarskeho postaveni francouzskeho statu
i znacne rozsireni znalosti francouzskeho jazyka jako modniho
jazyka slechty a bohateho mestanstva v cele Evrope.

Klasicismus souvisel s racionalistickou filozofii, jejimz
prednim predstavitelem ve Francii byl
RENE DESCARTES. Proslulou
vetou
"Myslim, tedy jsem" vyjadril nazor, ze jedinym pevnym
bodem, o nemz nelze pochybovat, je predstava sebe sameho jakozto
bytosti myslici.

Proti mysticismu baroka s vyraznym dualismem tela a duse
stavel klasicismus
stridmost a rozumovou kazen. Meritkem krasy
byla klasicismu
pravda, rozvaha a rozumovost, zivotnim idealem
vyrovnanost. Zduraznil podrizenost soukromych cilu nadosobnim,
verejnym ukolum. Proto se klasiciste neobraceli k cloveku v jeho
oblasti intimni, ale videli jej vzdy ve sfere verejne. K umelecke
dokonalosti mela klasicistum napomahat pevne stanovena
esteticka
pravidla a predpisy kompozice dramatu mela napr. zachovavat
Aristotelovu
zasadu tri jednot. Literatura se rozlisovala na
nizkou a vysokou. Proto take byly presne od sebe oddeleny komika
a tragicnost. Tragedie jako zanr nejvznesenejsi byla vyhrazena
latkam ze zivota vysokych vrstev, pricemz hrdiny a dej poskytla
vetsinou antika. V komedii smely vystupovat i postavy lidove
a namety, jez se mohly dotykat soucasnosti.

Autori klasicismu vetsinou neprojevuji otevrene osobni
nazory k dobove problematice; jejich cilem je zobrazeni zavaznych
norem spolecenske mravnosti. Lidske soukromi byva utajeno, citova
slozka ustupuje slozce racionalni. Prevazuji ty zanry, v nichz
slozka rozumova prevysuje slozku emocialni; v poezii basen
didakticka, v proze
moralisticka vypraveni, esej a uvaha, v dramatu
versovana tragedie predkladajici obecenstvu soubor
mravnich prikladu.

Priznacny je
vznik literarnich salonu, ktere zastupuji
nekdejsi dvorske prostredi. Diskutuje se v nich o umeni a hodnoti
se literarni dila. Nove vznikle literarni akademie bdi nad
cistotou jazyka, ukaznuji formu umeleckych del. S tim souvisi
pomerna
uniformita klasicisticke literatury.

Vztah literarniho dila k ctenari - spisovatel netvori pro
sveho ochrance jako v dobe renesance, nybrz pro mnohem sirsi
ctenarsky okruh. Ideovou a politickou orientaci haji a zduvodnuje
soudoby spolecensky rad, schvaluje zajmy vladnouci
vrstvy.
Klasicisticka tragedie a komedie

Francouzsky klasicismus zrodil tri velke dramatiky.
PIERRE
CONEILLE - jeho tragedie
CID ma nejvetsi ohlas. Diskutovalo se
o ni v salonech i v nedlouho predtim zalozene akademii.
Rodrigo
- Cid zabije hrabete
Gormu, otce sve mile, chimeny, protoze
urazil Rodrigova otce. Chimena miluje Rodriga, ale nad jejim
citem prevazi cest rodiny a divka zada krale, aby potrestal
vraha. Dramaticka situace, za niz oba hrdinove trpi, nebot se
vzajemne miluji, ale pritom trvaji na predstavach cti. Konflikt
konci smirne zasahem krale, nebot Rodrigo odcinil svou vinu
udatnosti v boji.

Corneile se stal tvurcem moderni tragedie; dal ji pevnou
kompozicni zakonitost. Jeho hrdiny nedrti nahodny osud ani nejsou
hrickou svych vasni. Konflikt vyplyva ze stretnuti osobnich citu
a nadosobnimi povinnostmi.

Tragedii psychologickou vytvoril
JEAN RACINE. Konflikt
v jeho hrach vznika stretnutim citu s egoistickymi vasnemi.
Anticke namety mivaji u Racina jen anticke roucho, pod nimi se
rysuji soucasne postavy a soudobe problemy. V milostnych
pribezich zobrazoval Racine zhoubny vliv vasne, ktera nici nejen
ty, kdo ji podlehnou, ale i lidi jim blizke. Racinovo dramaticke
umeni patri k vrcholum klasicke tragedie; velmi vystizne
zobrazuje psychologii svych hrdinu, zejmena zenskych postav.

Komedie mela v obdobi klasicismu schudnejsi cestu
k vyjadreni zivotni reality nez tragedie, nebot mohla navazovat
na lidove a pololidove hry, ktere mely blizko ke skutecnosti.
Nejvetsi dramaticky autor komedii je
MOLIERE. Od mladi jej
pritahovalo divadlo. Pusobil u hereckych kocovnych spolecnosti
jako herec, reziser a spisovatel frasek a komedii. Pozdeji se
stal reditelem kralovskeho divadla v Parizi. Ve svych hrach
predvadel soudobou pestrou mravni problematiku. Problematika byla
velmi siroka - tyka se postaveni zeny ve spolecnosti i v rodine,
mravniho cynismu feudalu, chorobne lakoty, ulisnosti,
nabozenskeho pokrytectvi, snahy mestaku o napodobeni slechty.
Nejodvaznejsi komedie byla
TARTUFFE. Hra odhalovala pokrytectvi
a svatouskovstvi a svou titulni postavou mirila proti cirkvi.
Tartuffe si ziskal duveru mestana
Orgona, ovlada ho a nabyva
vlivu nad jeho rodinou. Usiluje o jeho zenu, ma si vzit jeho
dceru a clenove rodiny se marne pokouseji prekazit tyto zamery.
Orgon zcela podleha Tartuffovi, dokonce mu pripise i svuj majetek
a jen kraluv zasah zabrani uplnemu zniceni rodiny.

Druhou nejproslulejsi Molierovou komedii je
LAKOMEC. Titulni postava, lichvar
Harpagon, je ochoten pro penize obetovat
vsechno a ztrata pokladnice znamena pro neho zivotni tragedii,
polovicni silenstvi a nenavist k celemu lidstvu. Dalsi Molierovi
komedie:
SKOLA ZEN, MISANTROP, MESTAK SLECHTICEM, SIBALSTVI
SKAPINOVA a
ZDRAVY NEMOCNY. Jejich humor byl utocnou zbrani proti
predsudkum a zloradum ve jmenu zdraveho rozumu a bodre lidove
moralky. V postavach svych komedii vytvoril Moliere velkolepe
typy prave tim, ze v nich objevil pravdivou podstatu lidskych
charakteru, ktere ziji v nejruznejsich dobach a spolecenskych
systemech.

Protipolem vznesene klasicisticke tragedie byla italska
komedie, u lidoveho publika neobycejne oblibena. Hry nemely
pevnou stavbu a herci dej improvizovali podle strucne nastineneho
obsahu. Komedie mela sve ustalene postavy (napr. bohaty
obchodnik, sluhove, sluzka). Z tohoto zakladu spolecensky
nezavazne komedie vytvoril zakladatel italske narodni veselohry
CARLO GOLDONI. Komedie s vystiznymi charakteristikami soudobeho
mestanskeho sveta
(CHYTRA VDOVA) a slechtickych typu
(JEMNOSTPAN
MARKYZ). Za nejlepsi dilo Goldoniho se poklada komedie
POPRASK NA
LAGUNE s zarlivou mileneckou dvojici z lidoveho prostredi
rybarskeho.

Na rozdil od mohutneho rozvoje dramatu byl vyvoj poezie
mnohem skromnejsi. V klasicistni poezii hovori daleko vic rozum
nez srdce. Prevlada proto basen
popisna, uvahova a
satiricka (epigram, satira, zabavna poema a bajka).

V drobnejsich basnickych utvarech mel neobycejny uspech
JEAN DE LA FONTAINE sbirkou bajek, jejichz ohlas pronikl do cele
Evropy. Vychazi ze znalosti starsich autoru bajek od Ezopa pres
stredoveke moralisticke bajky. Shrnuje mravni nauceni ve smyslu
prakticke zivotni moralky, ale casto bajky aktualizuje k potrebam
spolecenske kritiky.
Osvicenstvi

V osmnactem stoleti se na zapade Evropy, zejmena v Anglii
a ve Francii, zacala vytvaret nova politicka a spolecenska
ideologie vyhovujici potrebam mestanstva a oznacovana jako
osvicenstvi. 
S postupem techniky a prumyslu se rozvijely i prirodni
vedy, proto se osvicenskych nazoru domahaji svobody vedeckeho
badani. Tim podryvaji nejen autoritu nabozenstvi, ale
i feudalismu. Priznacny pro osvicenstvi je
kult rozumu (racionalismus), v jehoz jmenu hlasali osvicenci prava
"prirozeneho cloveka". Vira v rozum naplnuje virou v neustaly
pokrok, proto jsou osvicenci optimiste. Osvicenska filozofie
- zamereni k praktickym otazkam soucasnosti. Osvicensti
spisovatele vystupovali bojovne proti vsemu konzervatismu,
kritizovali cirkev a knezstvo, odmitali tradici a volali po
spolecenskem zrovnopravneni vsech obcanu.

Osvicenska doba poskytovala vede neobycejnou podporu;
osviceny panovnik i slechta davali podnety k zakladani ucenych
spolecnosti, knihoven, muzei a vedeckych sbirek. Veda nastoupila
na misto nabozenstvi; vynikala laskou k pravde, peclivosti
v badani, uctou k drobnemu detailu, kriticismem a zretelem
k praktickym potrebam. Mela vsak i sve nedostatky; analyzou
jednotlivych faktu oslabovala syntezu, nerozumela zakonum vyvoje,
vykladala vsechno deni mechanickou ucelnosti. Osvicenstvi se
nejprve projevilo v Anglii. Filozof
FRANCIS BACON patril
k predchudcum
empirismu. Zduraznoval vyznam zkusenosti. Filozof
a pedagog
JOHN LOCKE byl vyznavacem
deismu, filozofickeho nazoru,
ktery pripousti existenci boha jako rozumove bytosti, nikoli vsak
jeho nadprirozene pusobeni.

Prakticke cile osvicenstvi reprezentuje ve Francii
CHARLES
LOUIS MONTESQUIEU, autor rozpravy
DUCH ZAKONU, v niz osvetluje
vznik zakonu a statnich zrizeni z prirozenych pricin, jako je
podnebi a prirodni bohatstvi, a primlouva se za omezeni
absolutisticke vlady podle anglickeho vzoru.

Neobycejne zavazny vyznam pro sireni osvicenskych myslenek
melo vydavani francouzske
ENCYKLOPEDIE, obsahujici soubor
znalosti ze soucasne vedy, umeni a techniky. Do encyklopedie
prispeli nejvyznamnejsi myslitele 18.stoleti -
Voltaire,
Rousseau, Denis Diderot a dalsi.

V 18.stoleti vznika v Anglii dobrodruzny roman.
DANIEL
DEFOE, prosluly zejmena romanem o osudech ztroskotance na
opustenem ostrove
ROBINSON CRUSOE. Patri sem i
HENRY
FIELDING, jehoz prozaicka tvorba byva oznacovana jako
romany silnice
a hospody. Kriticky postoj proti soudobe spolecnosti vyjadril
v romanech
JONATHAN WILD VELIKY - ironicke liceni zivotni kariery
zlocince, a
TOM JONES, o pestrych osudech mladika, podstrceneho
jako dite do slechticke rodiny.

Roman filozoficky, nejednou ostreho satirickeho zabarveni,
reprezentuje v anglicke proze 18.stoleti
JONATHAN SWIFT v dile
GULLIVEROVY CESTY. Blizko k tomuto prozaickemu zanru mela i tzv.
filozoficka povidka, kterou pestoval nejproslulejsi francouzsky
osvicenec
VOLTAIRE.

Voltaire mel schopnost ostre a nekompromisni kritiky.
Uplatnil se ve vsech spolecenskych oborech: jako historik
studoval dejinne epochy v jejich podobe spolecenske a ekonomicke,
jako beletrista psal
filozoficke povidky ostreho kritickeho
zamereni, jimiz utocil na lidskou hloupost, zaostalost
a nesnasenlivost.
(C) 1994, 1996 AHA