Evropsky preromantismus a romantismus
Kult prirozeneho cloveka, davnoveku a prirody

Klasicismus byl prevazne umeleckym smerem aristokracie,
mestanstvo jako nastupujici trida si vytvarelo novy zivotni
postoj a umelecky styl. Protest proti nespravedlnosti a poutum
feudalismu spolu s odporem k chladnemu rozumarstvi se
v literature druhe poloviny 18. stoleti vyjadruje predevsim
zduraznovanim citovych hodnot prosteho, "nezkazeneho" cloveka.
Toto myslenkove a literarni hnuti nazvane
preromantismus nebo
sentimentalismus zacina v protikladu k estetickym zasadam
klasicismu chapat umeni nikoli jako soubor prikladu
k nasledovani, ale jako prostredek k promene sveta.

Literatura tohoto obdobi zobrazuje idealni svet a idealni
prostredi, odlisne od existujici pritomnosti, a proto do soudobe
civilizace utika do vzdalene minulosti nebo do exotickeho
prostredi dalekych kraju (Orient).

Idealni kulisou byva romantikum prirodni svet neporuseny
civilizaci, zabydleny pastyri nebo venkovany. Narozdil od rokoka
jsou to uz pastyri skutecni, nikoli slechticka spolecnost hrajici
si na naivni pastyre. Smysl pro velikost, vznesenost, puvodnost,
starobylost, pro lid a jeho duchovni kulturu, to jsou
nejtypictejsi znaky preromantismu.
Klasicisticke a romanticke prvky v preromantismu

Trva kult starovekych autoru, zejmena reckych. Zatimco
klasiciste ocenovali vyrovnanost rimske literatury (Vergilius),
preromantikum je blizsi Homer. Preromantismus nasel sve vyjadreni
hlavne v literature, ve vytvanem umeni se neprojevil, naopak
pozdni klasicismus se projevil v architekture i plastice, tzv.
empir.

Preromanticti basnici si oblibili nektere obrazy nebo
scenerie. V literature anglicke je to napr. tzv.
poezie jezerni
a hrbitovni, s priznacnymi pochmurnymi obrazy opustenych jezer,
hrobek, nocnich scenerii, hradnich trosek a mesicniho svitu.
Jinym motivem je symbol mnicha, poustevnika, symbol vezne
a poutnika.

Odklon od tradic francouzskych je obecny - oblibu si
ziskava poezie anglicka, ktera zduraznuje opravdovost citu.
Silnym inspiracnim zdrojem je poezie lidova, hlavne balady.

Preromanticky basnik se casto stylizuje do postoje barda,
mluvciho narodniho kolektivu, jindy se opet skryva do anonymity
lidoveho pevce, nebo konecne vystupuje v roli vestce a
proroka.
JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712-1778) je zenevsky rodak,
francouz, stoji svymi myslenkovymi i umeleckymi podnety na
zacatku proudu, ktery ovlivnoval evropskou kulturu temer po jedno
stoleti.

Vzdelanim samouk utekl v sestnacti letech z rodneho mesta
a zil skoro do triceti let bez staleho zamestnani, zivil se
skromnymi honorari za drobne clanky a podporou slechtickych
mecenasu.

Rousseau vytusil, ze pricinou socialni nerovnosti mezi
lidmi je soukrome vlastnictvi. Vysel z presvedceni, ze lidska
povaha je v zasade dobra, pokud neni zkazena civilizaci. Proto
pozadoval navrat k prirode, v niz nachazel pro cloveka novou
svobodu.
EMIL CILI O VYCHOVE - pedagogicky roman, do nehoz vtelil sve
predstavy o prirozenem a citove bohatem zivote.
O SMLOUVE SPOLECENSKE - pojednani, v nemz rozvijel myslenku, ze
lid je jedinym nositelem moci ve state.
NOVA HELOISA - roman, napsany dopisovou formou. Tragicky pribeh
lasky. Pritomny jsou vsechny prvky preromantismu a romantismu:
lyricka melancholie, vypjate citove reakce hrdinu, podmaniva
liceni prirody, kontrast mezi zivotem v prirode a zivotem ve
spolecnosti.

Je priznacne pro Rousseaua, ale i pro celou romantickou
literaturu, ze jednani hrdiny Nove Heloisy, Saint-Preuxe,
ovlivnuje a urcuje zena Julie. V ni ztelesnil Rousseau typ
hrdinky, ktera se bude objevovat velmi casto v romanticke
literature, od Goethova Utrpeni mladeho Werthera az po Puskina
a G. Sandovou.

Na promenu literarniho vkusu pusobilo i nove chapani
Shakespearova dila. Jeho vsestranne zobrazeni cloveka pocitovali
preromantikove jako protiklad znacne zjednodusenych hrdinu
klasicismu.

O obnovu Shakespearova kultu v Nemecku se zaslouzil kritik,
basnik a dramatik
GOTTHOLD EPHRAIM LESSING. Nove esteticke citeni
probojoval v Nemecku plne
JOHANN GOTTFIED HERDER. Ve svem dile
MYSLENKY K FILOZOFII DEJIN LIDSTVA dospel k nazoru, ze vyvoj
lidstva smeruje k humanite, ze na tomto vyvoji se kazdy narod
podili urcitym prispevkem, pricemz v celkovem dejinnem procesu se
jednotlive narody stridaji. Predpokladal, ze v budoucnosti se
stanou slovanske narody rozhodujicim dejinnym cinitelem. Tim
Herder posilil narodne osvobozenecke usili, zejmena mezi mensimi
slovanskymi narody.
JOHANN WOLFGANG GOETHE (1749-1832) studoval prava a jako
pravnik pusobil kratce ve Wetzlaru. Stal se predni osobnosti
spisovatelu, kteri chteli nove chapat poslani literatury jako
vyjadreni umelcovy osobnosti, jeho citu a myslenek a nechteli se
davat omezovat zadnymi pravidly, jak je predepisoval klasicismus.
V souhlase s novym umeleckym vkusem pritahovala Goetha anglicka
literatura, zejmena dilo Shakespearovo, ktere mu zosobnovalo
ideal tvurci svobody. Tato umelecka revolta proti predepsanym
vzorum se oznacuje jako hnuti Sturm und Drang (boure a vzdor).
Jejim umeleckym vyjadrenim jsou dila Goethova mladi, napr. basen
PROMETHEUS s oslavou hrdeho lidskeho vzdoru proti bohum nebo
versovane drama
GOETZ VON BERLICHINGEN s historickym nametem ze
selskeho povstani, i roman
UTRPENI MLADEHO WERTHERA, psany formou
dopisu a denikovych zaznamu. Hrdina konci sebevrazdou, protoze ve
svete, ktery jej zranuje a odnima mu moznost zit prirozene,
nenachazi sve misto.
EVROPSKY ROMANTISMUS
Podminky romantickeho zivotniho pocitu

Idealy osviceni a Velke francouzske revoluce naplnily
vzdelane lidstvo nadeji v osvobozeni cloveka. Vznesene myslenky
rovnosti, volnosti a bratrstvi davaly tusit, ze svet se bude
postupne zlidstovat a ze prevladnou zasady prirozenych vztahu
mezi lidmi, mezi osvicenou vladou a poddanymi. Feudalismus padl
nebo se pozvolna pretvoril v osviceny absolutismus.
V hospodarskem zivote nastoupil svou vladu kapitalismus a jeho
zasady draveho financniho podnikani pronikly zahy i do
spolecenskych vztahu.

Obava z revolucnich myslenek neprestava desit vladni
rezimy. Nespokojenost lidovych mas doutnala na vsech stranach.
Rozhoduji-li ve vsem penezni vztahy, nemuze nadany clovek
uskutecnit plne sve plany, citi se vyrazen ze spolecnosti
a zacina pocitovat stale tiziveji sve osameni. Je vyrazen z prime
ucasti na verejnem deni a stale silneji proziva rozpor mezi sebou
a svetem. Poprve v novovekych dejinach pocitil clovek svou
odcizenost svetu. Takova nova zkusenost v dobe revolucnich
zvratu, napoleonskych valek a tuhych reakcnich rezimu nabyla
sveho literarniho a umeleckeho vyrazu v romantismu.

Romantismus neni pouze urcitym umeleckym smerem, je take
zivotnim postojem a pocitem cloveka k spolecnosti a k svetu.
Romantismus dostal sve jmeno od romanu, moderniho slovesneho
utvaru, v nemz obraznost a citovost prevladala nad rozvaznou
rozumovosti. Tyto rysy spolu s deji, umistovanymi do divokych
prirodnich scenerii nebo do vzdalenych krajin, s vyjimecnymi
postavami krajne individualizovanych hrdinu, byly priznacne pro
romantickou literaturu. Romanticky postoj ke svetu vychazi
z predstavy konfliktu. Clovek touzi po uplatneni svych
schopnosti, ale stoji proti necitelnemu svetu, ktery tyto
moznosti omezuje. Romantik se pokousi podrobit si svet podle sve
predstavy, obycejne revoltou proti spolecnosti, jejim zakonum
a konvencim. Protoze je vsak sam proti organizovane a moci
vybavene spolecnosti, konci jeho vzpoura nezdarem.
Stylizace romantickeho hrdiny

Hrdina splyva vetsinou s autorem, je jeho sebevyjadrenim.
Stylizuje se do obvykleho romantickeho postoje cloveka, ktery je
si vedom sveho vyjimecneho poslani, nemuze vsak uskutecnit
vlastni zamery a dostava se do sporu s dobou. Protoze mu nikdo
nerozumi, citi se osamely. Ani neciti potrebu druznosti, je
prilis vyhraneny individualista. Hleda unik v protispolecenskem
gestu nebo v nasilnem cinu.

Romanticky hrdina touzi po lasce, ale soucasne vi, ze
skutecnou lasku nenajde. Muze milovat jen nestastne, protoze
miluje vysneny ideal, nikoli skutecnou zenu. Rozpor mezi
predstavou a skutecnosti lasky byva tak silny, ze hrdina casto
nemuze prezit bolestne zklamani - proto v zivotopisech
romantickych basniku najdeme tolik tragickych lasek.

Romantickemu hrdinovi je laska vsim, vzdava se ji zcela
a bez vyhrad, opovrhuje pritom spolecenskymi konvencemi a ve
jmenu "zakona vasne" rozbiji manzelske svazky. Romanticka hrdinka
je naproti tomu spoutana konvencemi, jejichz jmenem odmita
vasnivou lasku.

Proto napr. Stendhalovy hrdinky jsou spise obeti lasky nez
jejimi nositelkami a teprve Flaubertova Ema Bovaryova,
predstavitelka jine doby, ktera jiz uctuje s romantismem,
rozhoduje z vlastni vule o svem milostnem osudu. Lotta z Goethova
romanu Utrpeni mladeho Werthera se odrika lasky k hrdinovi,
ackoli jej miluje, jen proto, ze je zasnoubena. Provdana Tatana
u Puskina odmita Onegina. Pritom je pro romanticky zakonik lasky
prihodne, ze se hrdina zamilovava do zeny, ktera patri jinemu.
Kdyby byla volna, ztratila by pritazlivost.

V dilech romantiku vystupuji casto vyjimecni hrdinove ve
vyjimecnych situacich. Uz rodovy puvod mnoha hrdinu byva zahadny
a obestreny tajemstvim (napr. neznameho otcovstvi). Oblibe se
tesily takove udalosti lidskeho zivota, v nichz se projevovalo
neco tajemneho, osudoveho, hruzneho nebo fantastickeho. Hrdinove
romanticke literatury vynikaji silou citu a vasne, vedle toho
vsak trpi oslabenou vuli, byvaji znudeni zivotem, jenz se jim
stava pritezi.

Po vzoru Rousseauove je prvnim romantikum utesitelkou
priroda, pozdejsi romantikove vidi uz v prirode silu cloveku
nepratelskou, necitelnou a lhostejnou k jeho osudu.
Podoba romanticke literatury

Estetickym idealem prestava byt vyrovnanost a harmonicka
soumernost, misto nich nastupuje zvlastnost a bizarnost. Mizi
proto i francouzsky park s geometrickymi utvary zahonu
a strizenych stromu a misto neho nastupuje park anglicky s volne
rostoucimi stromy, potucky, skalkami a jezirky. Proti pozadavku
klasicke teorie, aby spisovatel zobrazoval svet v harmonickem
souladu, postavili romanticti estetikove pozadavek "harmonie
kontrastu", proto napr. Hugo propaguje a take ve sve tvorbe
uskutecnuje protiklad lasky a osklivosti, ba dokonce prohlasuje,
ze "osklivost je krasa". Dejovym konfliktum v dilech romantickych
spisovatelu odpovidaji kontrastni principy vzneseneho
a groteskniho, protiklad mezi vztahy moralnimi a spolecenskymi.
Dabelska zlocinnost musi mit opak v andelske cistote, zlo
v dobrote srdce. Neni tu strednich poloh, jsou jen nesmiritelne
protivy.

Romanticky autor nezobrazuje skutecnost celou, vybira z ni
jen urcite jevy, ktere jsou mu blizke a ktere chce proto
zduraznit. Uplatnuje se tedy v romantickem umeni autoruv
osobni
(subjektivni) pristup ke skutecnosti.

Romantismus nepopisuje a nesdeluje jako starsi umelecke
smery, daleko vic sugeruje a zmocnuje se skutecnosti vsemi
smysly. Ve svych pocatcich mel romantismus revolucni povahu.
V literature odstranil prehrady basnickych druhu, zboril predpisy
spoutavajici umeni, dal volnost versi, rymu i proze a obohatil
jazyk lidovou mluvou i archaismy. Sleduje jediny cil: strhnout
ctenare nebo vnimatele.

Nejrozsirenejsim zanrem se stava v dobe romantismu poezie.
Zvlastni oblibe se tesily rozsahlejsi utvary
lyrickoepicke, predevsim
povidka a
epos nebo
dramaticka basen, v nemz se hrdinovy dusevni stavy
a pocity promitaji do vnejsich prirodnich kulis.

Take romanticka proza vyslovovala predevsim autorovy
subjektivni postoje. Romantismus vytvoril jako svebytny literarni
utvar
historickou povidku a
roman, pro nez byl
charakteristicky duraz na peclive prokresleni doby.

Mene vyznamnym literarnim druhem bylo drama. Navratem
k Shakespearovi, ktery uskutecnil jiz preromantismus, rozvinuli
sice romantikove klasicistickou jednotu mista, casu a deje, ale
svym subjektivismem nevytvorili dila obecnejsi platnosti.
Nemecky romantismus

Do raneho proudu nemecke romanticke literatury pronika odpor
k francouzskemu klasicismu a osvicenstvi a soucasne silne
nabozenske zabarveni.
NOVALIS (1772-1801) je predstavitel tohoto smeru. Vlastnim
jmenem Friedrich von Hardenberg.
HYMNY NOCI - kniha basni, motivy ztracene lasky, touhy po smrti
a oslavy Panny Marie.
HEINRICH VON OFFTERDINGEN - nedokonceny roman s postavou
stredovekeho potulneho basnika, hledajiciho symbolicky "modry
kvet" - smysl poezie a zivota. Je vlastne skrytou polemikou proti
prilis "svetsky" pojatemu Goethovu Vilemu Meisterovi.

Udalosti Novalisova romanu maji vyznam jen jako symboly
hrdinovych vnitrnich stavu.

Nemeckou lidovou slovesnosti a germanskou mytologii se
zabyvali ve svem dile bratri
JAKOB a
WILHELM
GRIMMOVE, vydavatele prosluleho souboru nemeckych lidovych
pohadek. Jejich nazory na lidovou slovesnost jako zrcadlo narodni
povahy ovlivnily i K. J. Erbena.
Romantismus v Anglii a ve Francii
GEORGE GORDON BYRON (1788-1824)

Predstavitel aktivniho romantismu revolucniho zamereni.
Vetsinu zivota stravil v cizine (Italie), zemrel na morovou
nakazu, kdyz pomahal reckym bojovnikum za svobodu proti tureckym
utlacovatelum.

Byron je tvurcem lyrickoepicke povidky, oznacovane jeho
jmenem, a basnickych dramat, napodobovanych v dobe romantismu ve
vsech evropskych literaturach.
CHILDE HAROLDOVA POUT - rozsahly epos s autobiografickymi prvky.
Hrdina se rozchazi se svou spolecenskou vrstvou a kdyz se
presytil planych zabav, opousti vlast a vydava se na cestu
Evropou. Je uchvacen krasou prirodni scenerie, vzpominkami na
slavnou minulost zemi, jimiz prochazi a jez tak kontrastuji
s tyranstvim a porobou nesvobodnych narodu.
DZAUR - Pred svou smrti vypovida tajemny mnich o sve zivotni
tragedii. Kdyz ztratil milovanou Leilu, kterou utopil ukrutny
Hasan, prestal verit v lidskou spravedlnost, dobro a pravdu. Od
te chvile zil jen myslenkou na pomstu. Kdyz ji vykonal, vstoupil
do klastera, nikoli ze zboznych pohnutek, ale proto, ze nenavidel
cely svet.
KORZAR, LARA - v techto dilech vytvoril Byron typ revoltujicich
hrdinu, kteri svuj osamely zivot prozivaji jako konflikt se
svetem, casto se stavaji bojovniky proti tyranii nebo proti
spolecenske ci nabozenske konvenci.
PERCY BYSSHE SHELLEY

Basnik anglickeho romantismu. S Byronem ho spojoval odpor
proti spolecenskym predsudkum, pokrytectvi, proto statni
a nabozenske tyranii i proti socialni nespravedlnosti. Pro tyto
revolucni nazory musel Shelley dvakrat opustil univerzitu a stal
se tercem prudkym verejnych utoku.
ODPOUTANY PROMETHEUS - lyricke drama, basnik zde ztelesnil sve
filozoficke predstavy o konecnem vitezstvi dobra nad zlem.
Zatimco v reckem mytu se podrobi Diove vuli, u Shelleyho vzdoruje
a trpi tak dlouho, az osudna chvile smete tyrana z trunu.
WALTER SCOTT(1771-1832)

Sberatel skotskych lidovych balad, zakladatel historicke
povidky a historickeho romanu. Zpocatku pise versovane rytirske
povidky
(JEZERNI PANNA).
WAVERLY - jeho prvni historicky roman, cerpa dej z neprilis
vzdalenych skotskych dejin (povstani z roku 1745), vydal ho
anonymne, protoze si nebyl jist uspechem dila. Roman mel vsak
u ctenaru i u kritiky neobycejne priznivy ohlas.
IVANHOE - stredoveke anglicke dejiny, doba Richarda Lvi srdce.

Casove je temer soubezny se zacatky realismu.
VICTOR HUGO pomahal probojovavat vitezstvi romantickeho vkusu ve
Francii, ackoli vysel z klasicistickych zacatku. Patri
k nejvetsim francouzskym basnikum 19. stoleti. Psal basne, prozu
i dramata.

Uvod k jeho dramatu
CROMWELL se stal manifestem romantismu
ve Francii. Proti vznesenym hrdinum klasicisticke literatury
postavil jednoduche a socialne trpici jedince. Soucit
s utlacenymi a chudymi spolu s nenavisti k despotum a tyranum,
zaznivaji i z jeho basnickych sbirek:
VYCHODNI ZPEVY - oslava boje reckeho lidu za svobodu.
ZPEVY SOUMRAKU - oslava vzrusenych dnu francouzske revoluce.

Ve ctyricatych letech se Hugo umelecky odmlcel, zapojil se
aktivne do politickeho zivota, ale zklaman v nadejich vkladanych
do Ludvika Bonaparta, odesel do vyhnanstvi a stal se cisarovym
zaprisahlym odpurcem. Ve vyhnanstvi na ostruvku blizko
normandskeho pobrezi zil temer dvacet let, nikoli vsak v izolaci
od verejneho zivota, protestoval proti bezpravi a na obranu
lidskych prav. Ve vyhnanstvi vznikla Hugova vrcholna basnicka
dila:
LEGENDA VEKU - rozsahly trojdilny cyklus basni, zobrazuje vyvoj
lidstva na jeho ceste za pokrokem a humanitou. Zakladni koncepci
je zobrazovat lidstvo postupne ze vsech hledisek - historie,
mytu, filozofie, nabozenstvi a vedy. Legendu veku naplnuje
optimismus a vira v lepsi budoucnost lidstva.
Hugova prozaicka tvorba:
CHRAM MATKY BOZI V PARIZI - zachycuje zivot stredoveke
spolecnosti. Dej se odehrava v 15. stoleti za vlady Ludvika XI.,
v dobe Villonove. V barvitych obrazech lici parizsky zivot od
kralovskeho dvora a prostredi vysokych cirkevnich hodnostaru az
po studenty, zebraky, cikany. Uchvatne zobrazuje vnitrek
katedraly Matky bozi, vlastniho dejoveho centra.
UBOZACI - rozsahla romanova skladba, predstavuje zapas
s predsudky a s nespravedlnosti spolecenskych zakonu v dobe
francouzske restaurace a cervencove monarchie. Ustredni hrdina
Jean Valjean, odsouzeny za kradez chleba k mnohaletemu trestu na
galejich, stane se laskavou peci biskupa Myriela vzornym
clovekem, starostlivym ochrancem osirele Cossety a podnikatelem,
ktery pomoci sveho jmeni zmirnuje bidu chudych. Dej romanu se
sice soustreduje kolem Valjeana, ale vlastnimi hrdiny jsou
desitky jinych postav. Dejovou osu doprovazeji pribehy
a vypraveni, filozoficke uvahy, historicka a sociologicka
pouceni. Celou zdanlive roztristenou kompozici spojuje postava
ustredniho hrdiny a predevsim autorova myslenka
obzaloby lidskeho
ponizeni.
DELNICI MORE - roman, psany v exilu, jakasi basen v proze
o hrdinstvi prosteho rybare, samotare Gilliata v boji o lasku,
proti nespravedlnosti a proto divokym prirodnim zivlum, ktere
s vypetim sil premaha, aby zachranil stroj ztroskotaneho parniku.
DEVADESAT TRI - historicky roman, vznikl po navratu do vlasti,
o srazce revolucnich a konzervativnich sil na francouzskem
venkove v dobe Francouzske revoluce.
STENDHAL (1783-1842)

Romanopisec, sve dilo vytvoril na prechodu mezi romantismem
a realismem. Vlastnim jmenem Henri Beyle. Byl stoupencem
revoluce, jako dustojnik se ucastnil napoleonskych valek i tazeni
do Ruska. Po Napoleonove padu odesel do Italie, ktera se mu stala
druhou vlasti.

Hrdinove Stendhalovych romanu prozivaji vasnive lasky
a jsou ve sporu s dobou, jiz se navenek prizpusobuji, a prave
proto se stavaji pokrytci. Vzbouri-li se proti spolecnosti,
hynou.
CERVENA A CERNA - cervena barva je symbolem revoluce, cerna
symbolem tmarstvi a despotismu. Syn venkovskeho drevare Julien
Sorel chce dosahnout vynikajiciho postaveni. Potlacuje v sobe
sympatie k Napoleonovi a protoze vi, ze v dobe kralovske nelze uz
dosahnout vojenske kariery, dava se bez presvedceni na knezskou
drahu. Sorel je pokrytec, ktery predstira nebo utajuje city
a nazory podle toho, jak to vyzaduje jeho vlastni zajem. Svou
ctizadost vnasi i do milostneho pomeru, ktery mu ma pomahat
v kariere. Postupne miluje dve zeny, nejprve pani de Renal,
starostovu zenu, pozdeji, kdyz pronikne do vysoke spolecnosti,
Mathildu de la Mole. Sorel je vsak stale nespokojeny, poznava, ze
ve strizlive mestanske dobe je kazdy uspech problematicky. Kdyz
postreli pani de Renal a dostane se pred soud, odmita prijmout
milost od spolecnosti, kterou nenavidi, a hyne na popravisti.

V kompozicne vyvazenem a psychologicky pronikavem romanu
uzil Stendhal jako vyrazoveho prostredku
vnitrniho
monologu, jimz postavy romanu analyzuji samy sebe.
KARTOUZA PARMSKA - mlady italsky slechtic Fabrizzio del Dongo
nemuze dojit naplneni sveho idealu. Take on uctiva Napoleona, po
jeho navratu z Elby se zucastni bitvy u Waterloo, ale tady zacina
jeho rozcarovani, ktere pokracuje ve Francii. Fabrizzio se vraci
do Italie, ale v prostredi parmskeho dvora plneho intrik se musi
pretvarovat a nakonec na radu sve vevodske priznivkyne vstupuje
do klastera.

Stendhal usiloval ve sve romanove tvorbe o podani co nejvic
vecne a neosobni a v tom se odlisoval od romantiku.
ALFRED DE MUSSET (1810-1857)

Nejsubjektivnejsi autor francouzskeho romantismu. Jeho
citovost, az chorobne prejemnelou, doprovazi rozumarsky sklon
k vnitrni analyze. Ustrednim tematem jeho tvorby je laska
- romanticky rezervovana, nestastna a nespokojena. Nebouri se
proti sve dobe, protoze jeho pesimismus nevidi zadne vychodisko.
ZPOVED DITETE SVEHO VEKU - hrdina Octav (Musset sam) vyrostl
v atmosfere beznadeje, mezi generaci, ktera nicemu neveri. Neni
schopen ani uprimne lasky. I do viru radovanek a hyreni se vkrada
smutek a neuspokojeni. Pozna vyrovnanou zenu (George Sandovou),
ktera by ho mohla zachranit, ale svymi vybuchy zarlivosti ji
ztraci, zustava sam.
NOC KVETNOVA, NOC PROSINCOVA, NOC SRPNOVA, NOC RIJNOVA - serie
basni o ctyrech nocich, kterou charakterizuje zoufalstvi
a rozervanost. Musset v ni vyslovil svuj postoj ke svetu a svuj
nazor na umeni. Lhostejny postoj ke svetu vysvetluje tim, ze vidi
kolem sebe pouze komedii a pokrytectvi.
Rusky romantismus
ALEXANDR SERGEJEVIC PUSKIN (1799-1837)

Pochazel ze stare slechticke rodiny. Silne prozival narodne
osvobozenecke hnuti evropskych narodu. Mel uzke spojeni
s ucastniky prvni slechticke proticarske vzpoury, dekabristy. Pro
sve svobodomyslne verse musel jiz v r. 1820 odejit do vyhnanstvi
na jih Ruska a pozdeji byl vypovezen na sve venkovske sidlo
v Michajlovskem. Teprve v r. 1827 mu dovoli car navrat do
Petrohradu, zustal vsak az do sve smrti pod policejnim dozorem.
Dvorske intriky jej dohnaly k souboji, v nemz byl zabit.

Jeho drobnejsi lyrickoepicke skladby, maji vesmes rozervane
odbojne hrdiny a horuji pro osobni a obcanskou svobodu.
Charaktery hrdinu jsou jeste pod vlivem Byrona:
KAVKAZSKY ZAJATEC - hrdinou je mlady Rus, ktery se octne v zajeti
u Cerkezu, kde se do neho zamiluje mlada divka. Zajatec vsak jeji
lasku odmita, protoze nemuze zapomenout na svou prvni lasku.
Divka jej presto propousti na svobodu a sama pacha sebevrazdu ve
vlnach drave reky.
BACHCISARAJSKA FONTANA - jde o vasnivou lasku v orientalnim
prostredi, zarlivost, pomstu a vrazdu, ma stycne body s Byronovym
Dzaurem.
CIKANI - hrdina teto poemy znamena jiz Puskinovu kritiku
byronovskeho hrdiny. prislusnik vznesene spolecnosti utekl
k cikanum, aby mezi nimi nasel svobodny zivot bez spolecenskych
konvenci. Zamiluje se do cikanske divky, kdyz ta si vsak najde
jineho muze zavrazdi Aleko oba. Hrdina, ktery pro sebe pozadoval
nicim neomezenou svobodu, nedovede stejnou svobodu poskytnout
zene, kterou miluje.
EVZEN ONEGIN - versovany roman, hrdina je romanticky zalozeny.
Onegin znechuceny zivotem petrohradske spolecnosti neni uz typ
byronovsky, ma mnoho rysu priznacnych pro Puskinovu generaci, sam
se povazuje za protiklad romanticky sniveho pritele Lenskeho.

Ve venkovskem sidle poznava Onegin uslechtilou Tatanu,
vzbudi v ni lasku, sam vsak ji neopetuje. Lehkomyslne vzbudi
zarlivost pritele Lenskeho a v souboji ho zabije. Otresen touto
tragedii odchazi do ciziny. Ale ani tam nenajde klid. Kdyz se po
letech vrati, setka se s Tatanou, provdanou za starsiho generala.
Vasnive se do ni zamiluje, ona ho vsak odmitne. Onegin tak ztraci
posledni nadeji, ze najde smysl zivota.
PIKOVA DAMA - novela s fantastickym nametem, predstavuje cloveka,
ktery je ochoten zaprodat se nadprirozenym silam a dopustit se
v honbe za osobnim stestim i zlocinu.
KAPITANSKA DCERKA - zobrazuje vzrusenou dobu selskeho Pugacevova
povstani.
BORIS GODUNOV - historicke drama, klade si na pozadi vylicenych
boju o moskevsky trun mezi Godunovem a Lzimitrijem na prelomu
16. a 17. stoleti velmi aktualni otazku vztahu mezi panovnikem
a lidem a polemizuje s nazory dekabristu, kteri v pripravach na
revoluci nepocitali s lidem.
MICHAIL JURJEVIC LERMONTOV (1814-1841)

Basnik, dvakrat vypovezen na Kavkaz, zahynul predcasne
v souboji. Jeho dilem vrcholi rusky revolucni romantismus.
Demon - basnicka poema, vyslovuje zakladni myslenku cele
Lermontovy tvorby a jeho zivotni filozofie: zlo v celem svete se
rodi z bezmocnosti dobra, tento pomer zpusobuje tragiku
uslechtilych lidi, kteri usiluji o promenu sveta. Demon
symbolizujici zlo a zavrzeny bohem pro vzpouru, odsouzeny k vecne
samote bez lasky, zatouzi po stesti. Sve proklete srdce chce
zlomit laskou k pozemske zene, princezne Tamare. Zpusobi, ze sama
zacne po nem touzit, svou laskou vsak Tamaru zabiji a tak znovu
prohrava svuj odveky zapas s bohem.

Demon neni symbolem vecneho zla, neni to satan, spise hrdy
duch, nespokojeny s nesrovnalostmi zivota, a proto zasevajici
zlo. Tragedie lasky spociva v tom, ze nelze prekrocit hranici
mezi cistou, idealni laskou a mezi smysly, ktere jsou jejim
hrobem.
HRDINA NASI DOBY - proti tomuto filozoficky pojatemu dilu
je tento roman zameren k aktualnim spolecenskym otazkam. Hrdina
Pecorin je nadany aristokrat, ktery odmita delat beznou karieru
a z vlastniho rozhodnuti se stava spolecenskym vydedencem. Marne
hleda smysl sve existence, stesti nenachazi ani v lasce, ani
v pratelstvi. Zaujat jen sebou, zabyva se vlastnim nitrem a pro
spolecnost se stava neuzitecnym, zbytecnym clovekem.
Oproti byronovskemu hrdinovi, prilis obecnemu a nekonkretnimu, je
Pecorin schopen rozumove analyzy, kterou obraci do vlastniho
nitra.

Pecorin spolu s Oneginem predjimaji bohatou galerii
ztracenych lidskych existenci, jak ji potom zobrazovala ruska
klasicka literatura v 19. stoleti.
NIKOLAJ ALEXEJEVIC NEKRASOV (1863-1877)

Stal se soudcem utrpeni lidu v rozsahle epicke skladbe
KDO ZIJE STASTNE NA RUSI. Mela byt podle basnikova planu
vsestrannou epopeji ruskeho zivota v jeho nejruznejsich
projevech, zustala vsak nedokoncena. Zobrazuje zivot selskeho
lidu a tech vrstev, ktere s venkovskym lidem prichazely do styku,
knezstva a slechty.
NIKOLAJ VASILJEVIC GOGOL (1809-1852)

Pochazel z Ukrajiny, jejiz lidove postavy a zvyky spolu
s fantastickymi prvky lidovych predstav zobrazil knize
povidek:
VECERY NA VESNICI BLIZKO DIKANKY.
TARAS BULBA - povidka z hrdinske minulosti ukrajinskych kozaku
a jejich boju proti polskym magnatum.
REVIZOR - hra, lici pribeh nepatrneho urednicka Chlestakova,
jehoz omylem povazuji v okresnim meste, kde se zastavi na ceste
k otci, za revizora z Petrohradu. Domnely revizor se rozhodne
plne vyuzit prizniveho omylu. Kdyz vidi, jak jej vsichni
obskakuji, zacne hrat ulohu revizora. Mestsky hejtman jej zve do
domu, urednici se snazi si ho naklonit, podplaceji ho, nakonec mu
hejtman nabizi ruku sve dcery. Chlestakov se boji prozrazeni,
proto narychlo odjizdi a teprve potom se vsichni dovidaji, jak se
dali napalit.
MRTVE DUSE - roman, spisovatel mel v umyslu napsat rozsahlou
skladbu, ktera by zobrazila Rusko se vsemi svetlymi i stinnymi
strankami. Prvni dil Gogol napsal a vydal, druhy spalil.
Polsky romantismus

Specificky raz polskeho romantismu vyplyva i z toho, ze
nejprednejsi jeho nositele opustili po nezdarenem povstani v r.
1831 vlast a zili v emigraci. Odtrzeni techto spisovatelu od
domaci problematiky odrazilo se v jejich tvorbe nekterymi rysy.
Napr.
mesianismem, presvedcenim, ze polsky narod svymi obetmi
vykupuje pristi svobodu jinych narodu.
ADAM MICKIEWICZ (1798-1855)

Nejvetsi polsky basnik.
DZIADY - pripomina lidovy obrad vyvolavani dusi zemrelych. Ve
starsi casti napsane pred nedobrovolnym odchodem do Ruska sleduje
basnik historii sve nestastne lasky. Druha cast, vznikla po
povstani v Drazdanech spojuje intimni osud hrdiny Gustava
(Mickiewicz sam) s tragickym osudem naroda po povstani a jeho
promenu v basnika a vestce Konrada. Hrdina bojuje s bohem o vladu
nad dusemi a pronika k pocitu odpovednosti k cloveku, narodu,
lidstvu. Uz zde se projevuji prvky mesianismu, ktere pozdeji
jeste zesili.
KONRAD WALLLENROD - basnicka povidka, ma schema byronovske
povidky a vypravuje o Litevci, ktery pod maskou velmistra radu
nemeckych rytiru obetuje sebe, aby pomstil svuj pokoreny narod.
Pan Tadeas - rozsahly epos, predvadi pribeh dvou zemanskych
rodin, znesvarenych starym rodovym nepratelstvim, ktere usmiri
teprve laska mladych prislusniku obou rodu, Tadease a Zosky.
JULIUS SLOWACKI (1809-1849)

Druhy nejvetsi polsky basnik, zil v emigraci, souperici
svym dilem s Mickiewiczem umelecky i nazorove.
KORDIAN - dramaticka versovana skladba, ve ktere postavil proti
Mickiewiczovu hrdinovi Konradovi z Dziadu sveho hrdinu, ktery
neni jednolity typ, ale clovek podlomeny skepsi a nedostatkem
vule. Neveri ve zdar revolucniho cinu a i kdyz se nakonec odhodla
k atentatu na cara, v posledni chvili couvne.
ANHELLI - basen v rytmizovane proze, symbolicky a snovy obraz
utrpeni polskych vyhnancu na Sibiri.
BALLADYNA - tragedie o zene vrazednici, ktera pomoci zlocinu
dospiva az ke kralovskemu trunu.
(C) 1994, 1996 AHA