Cesky a slovensky romantismus
(20. - 50. leta 19.stoleti)

Generace tricatych let nemusela zapasit se zakladnimi
potrebami pro narodni zivot (ustaleni spisovneho jazyka,
vytvoreni vedy v narodnim jazyce, zrizeni zakladnich instituci
pro rozvoj literarniho a vedeckeho zivota) a narodni hnuti
zahrnovalo jiz ve vetsi mire i mestanske vrstvy, mohli si
spisovatele klast narocnejsi cile. Jejich usili smerovalo
k vytvoreni literatury, ktera by plne odpovidala soudobym zajmum
a potrebam naroda. Ukoly, ktere si kladla literatura tricatych
a ctyricatych let, byly velmi ruzne a siroke. Vedle ojedineleho
revolucniho postoje, jak jej predstavoval
KAREL HYNEK MACHA, prevazoval
lidovychovny zretel k zajmum k narodni burzoazie a k lidovym
vrstvam. Vychovne cile literatury prevysovaly zamery umelecke.
Snaha, aby lidove ctenarske vrstvy dostaly takovou literaturu,
ktera by na ne pusobila ve smyslu narodne vychovnem, vedla casto
k tomu, ze vznikala dila, ktera si nekladla vyssi naroky nez
bavit ctenare. Klidnou hladinu literarniho zivota ve tricatych
letech rozceril jen zasadni spor o romantismus, a tim take
o orientaci ceske literatury. V tomto sporu o romantickou poezii
Machovu se nejotevreneji projevil rozpor mezi myslenkovou
revolucnosti, umeleckou prubojnosti male umelecke skupiny
a nazorem vetsiny. Ceska literarni kritika byla podivuhodne
krotka a snasenliva. Temer kazde dilo prijimala priznive jen
proto, ze bylo ceske. A prece kdyz v dubnu roku 1836 vysel Machuv
Maj, zvedla se vlna odporu a nepriznivych soudu. Jako student
novomestskeho gymnazia poznal Macha Jungmanna a pozdeji jako
posluchac filozofie a prav cte vasnive vsechno, co mu prijde do
ruky - Goetha a Shakespeara, Byrona, Mickiewicza. Macha sleduje
prubeh polskeho povstani a v hrdinnem boji polskych vlastencu
proti carske tyranii vidi soucast boje za osvobozeni Evropy.
Mladi vlastenci pomahaji polskym utecencum, kdyz po nezdaru
revoluce prochazeji nasimi zememi. Macha rad navstevuje ceska
predstaveni ve Stavovskem divadle a tato zaliba jej privede jako
ochotnika i na scenu Kajetanskeho divadla na Male Strane,
zrizeneho J. K. Tylem. Pri zkouskach na ochotnicka predstaveni
poznal
Lori, vlastnim jmenem Eleonoru Somkovou. Macha se do Lori
zamiloval. Ve vztahu k ni prozil mucive milostne drama. Brzy
videl, ze jeho mila nesplnuje ideal, jaky si o zene vytvoril
o svych predstavach, a z toho vznikl pocit zklamani. Macha velmi
rad cestoval, ponejvice pesky. S prateli nebo sam podnikal daleke
vylety na osamele hrady a zriceniny, do divoke prirody,
k rozeklanym skalam, k jezerum. Je sam. Spise vlastnim
rozhodnutim nez neprizni osudu. Ma sice pratele, kteri jej
obdivuji a jimz chce imponovat i svym vystrednim oblecenim. Casto
je vsak odrazuje svym panovitym chovanim a citi mezi nimi
dvojnasob svoji odlisnost. Po dokonceni pravnickych studii
odchazi Macha jako advokatni koncipient do Litomeric. Zije
v nedostatku a ve starostech o Lori, ktera ceka dite. Kdyz se
narodi syn, Macha se rychle chysta ke svatbe, onemocni vsak
nakazlivou chorobou a umira predcasne v sestadvaceti letech. Svuj
postoj k svetu a zivotu vtelil Macha do komplexu predstav
a symbolu, vyjadrenych postavami
poutniku a poustevniku, kteri se utikaji do samoty, kde ziji vzdaleni lidem, protoze jim
spolecnost nerozumi, ale i postavami
loupezniku, kteri
svymi nasilnymi ciny protestuji proti radu a spolecnosti, k nimiz
pozdeji pristoupi jeste
symbol zeme. Pro Machovu tvorbu je
priznacny
protiklad snu a skutecnosti. Touzil po nejvyssim
poznani, ale tisnive zivotni podminky jej srazely a spoutavaly,
snil o lasce "bez konce", ale setkal se s prizemni kraskou, snil
o silne svobodne vlasti a rozvitem narodnim zivote, ale kolem
sebe videl narod nesvobodny, lidi zakriknute, tizivy tlak
policejniho rezimu. Stale narazel na rozpor mezi touhami
a skutecnosti. Lyrickoepicka basen
MAJ, ktera vysla
v dubnu 1836: Dejistem skromneho deje je krajina. Maj ma ovsem
prirodu jen jako kulisu, vlastnim obsahem skladby je hluboka
filozoficka reflexe, proto je take samotny pribeh dost mlhave.
Milenci
Jarmila a
Vilem zahynuli cizi vinou.
Jarmilu svedl Vilemuv otec, jeste nez ji Vilem poznal. Vilem
zavrazdi svudce, aniz tusi, ze zabil vlastniho otce. Za tento cin
je uvrzen do vezeni a pristi den popraven. Jarmila hyne
sebevrazdou ve vlnach jezera. Ve vezeni premysli Vilem o podivnem
retezci osudovych nahod, ktere znicily jeho zivot. Jde tedy
o tragedii tri lidi: svedene Jarmily, oklamaneho milence, ktery
zavrazdil sveho otce, a zabiteho svudce, ktery nejprve zapudil
vlastniho syna a potom svedl milou. Z dramatu tri lidi se stava
drama lidske spolecnosti. Vilem ma byt popraven, protoze se
z otcovy viny stal loupeznikem a pomstil Jarmilu. Tragedie tri
lidi prerostla v tragedii obecne lidskou, obzalobou cele
spolecnosti, ktera nezije v souladu s radem prirody. Ve vezeni
neuvazuje Vilem jen o svem zivote a sve poprave. Desi ho
pomysleni na posmrtny zivot, leka se prazdnoty a nicoty, ktera
nasleduje po smrti, desu z neznameho prostoru. Jedina jistota
a prava vlast je jen zeme. Verse nejsou jen vyznanim lasky
k zemi, ale i jeho viry v konecne splynuti cloveka s hmotou,
z niz vysel a do niz se opet vraci. Na tehdejsi dobu je nazor
prevratny. Neuspokojilo ho nabozenske vysvetleni, dopracovava se
k materialistickemu pojeti sveta. Se svym hrdinou splynul ve
4.zpevu Maje, stal se hlavnim ucastnikem dramatu. Zprvu
objektivne vypravel o Jarmiline a Vilemove osudu, ale v naznacich
ukazoval, ze sam stoji za hrdinou Vilemem, nakonec se ztotoznil
s postavou Vilema. Proto v zaveru skladby politoval vedle Jarmily
a Vilema i sebe a v konecnem vykriku spojil jmena:
Hynku! Vileme!
Jarmilo!!!, pricemz sve jmeno uvedl na prvnim miste. Vyznam Maje
neni jen v jeho hluboke myslenkove naplni, ale take v umeleckem
mistrovstvi dila, ktere zahajilo nove obdobi ve vyvoji ceske
poezie. Zobrazil krasu prirody ve vsech dennich a rocnich dobach.
Prirodni obrazy hyri pohybem a napetim, barvami vsech odstinu,
kontrasty svetla a tmy, kombinaci barev, zapusobil krasou
basnickeho slova, uchvacuje ctenare rytmem i versem clenenym
v rovnomerne zvukove celky. Skladba Maje vzbuzuje predstavu
dramatu nebo opery (tri takty, dve mezihry a epilog). Dej ma
dramaticky vzestup, vyvrcholeni a sestup. Dramaticky ucin
podporuji i intermezza, ktera dej zpomaluji nebo vysvetluji.
Machou se objevil v ceske literature poprve basnik, ktery mel
odvahu vyslovit sve presvedceni, bez ohledu na to, co tomu rekne
spolecnost. A spolecnost se postavila ve sve vetsine k Maji
odmitave. Macha boril klidnou malomestskou idylu, otrasl
cirkevnimi dogmaty. Kritikove vytykali Machovi myslenkovou napln
basne. Vytky smerovaly proti Machovym hrdinum, padle divce
a "strasnemu lesu panovi". Jeho proza ma mnoho lyrickych nebo
dramatickych prvku a vyznacuje ji silna hudebnost. Roman
CIKANI opakuje znovu Machuv postoj: rozpor snu
a skutecnosti. Je tu tematicky hodne obdobneho Maji: mlady cikan
naleza svou milou svedenou, v otci poznava jejiho svudce
a v milovanem pestounovi vraha sveho otce. Macha zpracovaval
latky historicke. Pomyslel i na vetsi romanovou skladbu. Mel ji
byt roman
KAT o ctyrech dilech, nazvanych podle hradu, kde
se mel dej odehravat
(KRIVOKLAD, VALDEK, VYSEHRAD A
KARLSTEJN). Z tohoto planovaneho celku uskutecnil Macha
jen prvni cast, povidku
KRIVOKLAD. Lici krale Vaclava IV.
jako zajatce, jeho osvobozeni a navrat do Prahy. Hlavni hrdinove
jsou mluvcimi basnikovych myslenek. Jeho hrdinove nejsou pojati
historicky, nybrz subjektivne.
KAREL SABINA byl Machovym oddanym stoupencem a prvnim
vykladacem jeho dila. Ve vlastni basnicke tvorbe byl pouhym
Machovym epigonem (pokracovatelem). Z jeho rozsahle literarni
cinnosti napr. basne, historicke romany a povidky, proza se
socialni tematikou, dramata, preklady, libreta k operam.
JOSEF KAJETAN TYL (1808-1856): Laska k divadlu,
probuzena vlivem profesora Klicpery na hradeckem gymnaziu,
odvedla Tyla z filozofickych studii v Praze. Po pusobeni
u kocovne divadelni spolecnosti se venoval hlavne divadlu
a spisovatelske cinnosti. V hmotne bide, za neutesenych rodinnych
pomeru, pronasledovan rakouskymi urady a s podlomenym zdravim
dozil svuj zivot v Plzni. Byl redaktorem casopisu
Kvety. Spisovatelskou drahu zacal Tyl historickymi povidkami z ceske
minulosti. Historie byva v nich jen kulisou pro napinave
a dobrodruzne, casto vsak malo pravdepodobne deje. Nejznamejsi
jsou povidky
ROZINA RUTHARDOVA (1839) a
DEKRET
KUTNOHORSKY (1841). Prozy se soudobou problematikou lze
souborne oznacit jako "povidky vlastenecke". Chteji budit lasku
k vlasti a k rodnemu jazyku, a tim prevychovavat narodne vlazne.
Hrdiny jsou vesmes mladi lide, vzdelani a uslechtili, kteri
museji pro sve idealy prekonavat prekazky a nejednou se dostavaji
do konfliktu s rodici. Malo zdarila novela
POSLEDNI CECH (1844) dala mlademu Havlickovi podnet k ostre kritice. Havlicek
vytkl Tylovi, ze usiluje o ziskani slechty, ackoli tato vrstva
nemuze jiz narodnimu boji nicim prospet. Tylovy divadelni hry ze
soucasneho zivota se dotykaji ozehavych otazek soudobe narodni
spolecnosti. Tyluv ideal: prevychovat kruteho "kapitalistu"
a ziskat jej pro vec lidu a naroda. Jednim z prostredku teto
vychovy je laska mladych lidi, kteri tvori obvykle dramatickou
zapletku (napr.
PALICOVA DCERA). Z Tylovych veseloher se
stala popularni
FIDLOVACKA, zachycujici zivot prazskych
lidovych vrstev. K jeji popularite prispela hlavne pisen
KDE
DOMOV MUJ (napev Frantiska Skroupa), ktera znarodnela a stala
se pozdeji narodni hymnou. Zvlastni skupinu v Tylove dramaticke
tvorbe tvori dramaticke bachorky (pohadky). Nejlepsi z nich je
STRAKONICKY DUDAK (1847). Ustredni postavou je dudak
Svanda, ztelesnujici kladne i zaporne vlastnosti ceskeho
cloveka (citovost a podnikavost- vrtkavost, touha po zbohatnuti).
Zvlastni postaveni ve hre maji pohadkove bytosti. Dodavaji hre
poeticke kouzlo a symbolizuji lidovy nazor, ze priroda tvori
jednotu s clovekem. Odpor proti novym projevum feudalniho utlaku
se ozyvaji ve hre
TVRDOHLAVA ZENA (1849). Historicke hry
KUTNOHORSTI HAVIRI a
JAN HUS jsou primym hlasem
udalosti z let 1844-1848. Janu Zizkovi venoval Tyl drama JAN
ZIZKA Z TROCNOVA a
BITVA U SUDOMERIC (1849).
KAREL JAROMIR ERBEN (1811-1870): V dobe filozofickych
a pravnickych studii v Praze se seznamil s Frantiskem Palackym,
s nimz pak po cely zivot spolupracoval. Jako sekretar Ceskeho
muzea sbiral ve venkovskych archivech studijni material. Ve
vedecke praci se zabyval hlavne narodopisem. Jako narodopisec se
snazil rekonstruovat puvodni podobu lidove slovesnosti. V tomto
duchu koncipoval sbirky
PROSTONARODNI PISNE A RIKADLA (1864)
a soubor
CESKYCH POHADEK. Jedinou puvodni basnickou knihou
Erbenovou je
KYTICE (1853), jedna z nejslavnejsich
a nejoblibenejsich knih ceske literatury. Je vysledkem skoro
dvacetileteho usili. Jednotlive basne Kytice vychazely nejprve
casopisecky. Latkovym zakladem Kytice jsou ceske baje, ktere
Erben jako vedec-sberatel dobre znal. Otazka lidskych vztahu se
u Erbena soustreduje na problem viny. Konflikty vyplyvaji vesmes
z poruseni zakladnich lidskych vztahu. Vinu vzdy spojuje basnik
s osobou toho, kdo se ji, treba bezdecne, dopustil, nikdy jeji
priciny nehleda ve spolecenskem radu. Proto se take jeho hrdinove
nebouri proti trestu a nerevoltuji proti spolecnosti; trest je
jim samozrejmy. To je zasadni rozdil proti Machovi, ktery
obzalovava spolecnost za viny, jichz se dopustil jedinec.
Nejzakladnejsi rysy jsou osudovost a nutnost. Bezmocny clovek
davnych dob, postaveny proti drtivym silam prirody, obklopeny
zahadami, ktere si rozumem nedovedl vysvetlit, snazil se vnest
alespon castecny rad do tohoto sveta. Z pravidelneho opakovani
ruznych prirodnich jevu vyvodil zaver, ze nad vsim denim vladne
jakysi nezmenitelny zakon - osud. Tento zakon prenesli nasi
predkove i na svet mravni. Erben odmita jakoukoli vzpouru proti
teto zakonitosti. Kazde prekroceni meze, kterou nadprirozene sily
urcily lidem, vede k lidske zkaze. I "privolavani" nadprirozenych
bytosti nebo touha zasahnout do osudu ma vzapeti za nasledek
trest. Jsou to v podstate pohanske predstavy o osudovosti, jak
jej Erben nalezl v mytu. Erben uznava jeste rad lasky
a odpusteni, jehoz se dosahuje pokanim. Dale napsal skladby
SVATEBNI KOSILE a
ZAHOROVO LOZE. Znamkou osudovosti
u Erbena je, ze lidsky udel byva neodvolatelne urcen. Kytice je
vrouci oslavou materstvi: naprosta vetsina vsech postav jsou
postavy zenske a zena - matka je ztelesnenim domova, uchovatelkou
naroda a jeho sily. Erben vyuziva v Kytici mistrovsky vsech
umeleckych prostredku lidove balady. Uchvacuje ctenare prudkym
dejovym spadem a dramatickym podanim. Mistrovskym dilem baladicke
zkratky je
POLEDNICE: cely dej probehne za uderu kostelnich
hodin. Erben dovede vyuzivat i zvukomalby
(Vodnik).
KAREL HAVLICEK (1821-1856)

Podepisuje se podle rodiste Borove take Borovsky, pochazel
ze zamozne kupecke rodiny. Gymnazium studoval v Nemeckem (dnes
Havlickove) Brode, filozofii v Praze, kde take vstoupil do
knezskeho seminare. Kasarensky zpusob zivota v seminari
a proticesky postoj reditele seminare zpusobil, ze v Havlickovi,
vznikl odpor proti cirkvi. Profesori to brzy poznali a nakonec
Havlicka vyloucili. Na Safarikovo doporuceni odesel jako
vychovatel do Ruska. Uvedomoval si nedostatky ruskeho verejneho
zivota. Poznal, ze carsky absolutismus je lisu a svobode narodu
stejne nepratelsky jako absolutismus rakousky. Soubor clanku,
ktery Havlicek o Rusku napsal,
OBRAZY Z RUS (1843-1846), obsahuje
kritiku carske samovlady. Pobyt v Rusku znamenal pro dalsi smer
Havlickovy cinnosti velmi mnoho. Cestovani, studium i zivotni
zkusenosti zesilili v nem schopnost kritickeho postoje ke
skutecnosti. Z odstupu videl nyni jasneji vsechny nedostatky
a slabosti narodniho zivota v Cechach. Kriticky pohled na situaci
naroda umoznil Havlickovi videt cetne rozpory, ktere se
projevovali v narodni spolecnosti a ktere obrozenci nechteli
videt. Havlicek se rozhodl vyrovnavat se s nimi svou literarni
cinnosti a kritikou (Tylova Posledniho Cecha), ale predevsim
politickym uvedomovanim prostrednictvim novin. Je dokladem
Havlickovy neobycejne novinarske schopnosti, ze dovedl vladni
organ
Prazske noviny promenit od zacatku sve redaktorske cinnosti
v noviny vyjadrujici narodni zajmy. Uverejnoval v nich clanky
o ruznych formach vlady, informoval ctenare o politickem zivote
v cizine a take o osvobozeneckem hnuti jinych narodu. Jeho noviny
tim podstatne prispivaly k politickemu uvedomovani ctenaru.
Zacatkem dubna 1848 zalozil Havlicek vlastni tiskovy organ,
Narodni noviny. V duchu sveho presvedceni, ze noviny nemaji
ctenare jen informovat a bavit, ale hlavne vychovavat, usiloval,
aby politicke cile naroda pronikly do nejsirsich vrstev, nejen
mezi mestanstvo, ale i mezi rolniky a delniky. K tomu volil
Havlicek primerenou formu vykladu, od vazne pojatych uvodniku
a zasadnich stati az k satirickemu vypadu nebo politickemu
popevku. Zacatkem roku 1850 byly Narodni noviny vladou zastaveny,
Ale Havlicek zacal tehoz roku vydavat politickou revui Slovan.
Revolucni hnuti bylo porazeno. Vlada dvakrat pohnala neohrozeneho
novinare pred soudni porotu, umlcela nakonec Havlicka zastavenim
Narodnich novin i Slovana. Koncem roku 1851 Havlicka internovala
v tyrolskem mestecku Brixenu. Ve vyhnanstvi, v Brixenu se
pokousel literarne tvorit, studoval lidovou slovesnost, cetl
odbornou literaturu, ale podminky, v nichz zil, staly policejni
dozor, neustale prohlidky korespondence, odlouceni od vlasti,
obavy o rodinu, to vsechno podlamovalo jeho energii a zdravi.
V dubnu 1855 se smel konecne vratit do Cech. Byl to vsak smutny
navrat do domova, kde mu mezitim zemrela zena a nekdejsi pratele
se ho ze strachu pred policii stranili. Jiz pristiho roku 1856
zemrel na souchotiny. Havlicek byl
epigramatik (epigram - kratka
basen vyjadrujici vaznou nebo satirickou myslenku). Tento strucny
basnicky utvar pestoval po cely zivot. Sam charakterizoval
epigramy jako
malinke nadoby, do kterych vztek svuj nalivam, aby
srdce nezral. Nejpriznacnejsi jejich vlastnosti byla prudka
utocnost. Havlicek odhaluje rozpory mezi ucenim cirkve a jeji
praxi. Kritika statni a verejne moci a ruznych feudalnich
prezitku je tematem dalsiho okruhu epigramu. Projevuji se v nich
plne Havlickovy demokraticke nazory, protiklad panstva a lidu,
vysmech slechte, panovnikovi a statnimu aparatu. Kritizuje malou
puvodnost a nizkou umeleckou uroven casti literarni tvorby,
pomery divadelni, skolstvi a soudoby stav vedy. Vrchol Havlickovy
basnicke cinnosti spada do doby jeho brixenske internace. Tri
velke satiricke skladby, ktere tu vznikly,
TYROLSKE ELEGIE,
KRAL LAVRA a
KREST SVATEHO VLADIMIRA, jsou jednou
z forem boje proti hlavnim oporam feudalniho radu - statnimu
absolutismu a cirkvi. V tyrolskych elegiich vylicil Havlicek
basnicky sve zatceni a deportaci do Brixenu, v Krali Lavrovi
a Krtu svateho Vladimira uskutecnil sve starsi plany, z doby
ruskeho pobytu. Tri skladby sleduji spolecny cil: satiricky
zobrazit reakcni spolecenske sily. Kral Lavra vyuziva cizich
pohadkovych motivu. Zamerenim skladby bylo vysmat se hlouposti
vsech korunovanych hlav, ktera je stejne nebezpecna jako zrizeni,
v nemz je vsechna moc dana jedinemu cloveku. V tyrolskych
elegiich je utok proti policejnimu statu. Prostredkem je mu
ironie (vysmech, zamerne vyjadreni protikladu) a sarkasmus
(kousavy vysmesek). Krest svateho Vladimira je mohutna satira,
v niz povest z davne ruske minulosti se aktualizuje na pomery
absolutistickeho statu a cirkve. Namet je prevzat z Nestorova
letopisu, v nemz se vypravi o tom, jak rusky knize Vladimir
prikazal utopit v Dnepru sochu pohanskeho boha Peruna. Havlicek
tohoto boha zlidstil tim, ze mu dal podobu panskeho sluzebnika.
Vzajemny vztah Peruna a vladce Vladimira, urceny tim, ze buh je
u cara sluhou, umoznil Havlickovi ucinne vyjadrit zakladni
myslenku skladby, ze totiz nabozenstvi se stava
v absolutistickych rezimech pomocnikem k ovladani lidu. Car
Vladimir je zobrazen ve sve odpudive podobe se vsemi nectnostmi:
omezenosti, hrubosti, nadutosti a krutosti. Vsechny tyto
vlastnosti zbavuji panovnika jakekoli svatozare. Hlavni dejova
zapletka, spor mezi carem a bohem, ktery konci Perunovou
popravou, odhaluje vlastni vztahy mezi cirkvi a statem. Lid po
Perunove smrti odmita platit dane, avsak bez pomoci cirkve nelze
vladnout lidu. Nebudou-li poddani mit nad sebou boha, snadno
odmitnou poslouchat i cara. Kratke strofy obsahuji obvykle
jednoduchou vetu a posledni vers tvori pointu. Uzitim lidovych
obratu se zduraznuje hovorovy raz jazyka. Havlickovo basnicke
dilo, prostotou a lidovosti umeleckeho razu, se co nejvice
priblizilo skutecnemu zivotu a zapojilo se do celonarodniho
zapasu. Pro svuj statecny zapas za prava naroda byl Havlicek
milovan lidem jako maloktery cesky spisovatel. Jeho opravdovost
a mravni zaniceni, cestnost a nesmlouvavost jsou trvalymi
hodnotami, ktere zanechal svemu narodu. Pri Havlickove pohrbu,
ktery se stal jedinecnou protivladni demonstraci ceskeho lidu,
odvazila se Bozena Nemcova polozit pred zraky policie na rakev
neohrozeneho bojovnika trnovou korunu.
BOZENA NEMCOVA (1820-1862)

Narodila se ve Vidni jako dcera panskeho kociho a ceske
sluzky. Detstvi a mladi stravila v kouzelnem ratiborickem udoli.
Otec Barunky (divci jmeno Nemcove znela Barbora Panklova) byval
v letnich mesicich stolbou na ratiborickem zamku ve sluzbach
vevodkyne Zahanske (pani knezny). Ze vsech detskych dojmu
zapusobila na malou Barunku nejsilneji jeji babicka, Magdalena
Novotna. Jiz v sedmnacti se na natlak matky provdala za urednika
financni straze Josefa Nemce. Nemec byl v dobe snatku dvakrat
starsi nez mladicka nevesta. Patril k uvedomelym vlastencum a pro
sve narodni citeni nebyl obliben u svych predstavenych a byl take
casto prekladan z mista na misto. Manzelstvi od zacatku nebylo
stastne, nebot se v nem setkaly dve povahy naprosto odlisne. Za
pobytu v Praze v letech 1842-1845 poznala Nemcova prazskou
vlasteneckou spolecnost a seznamila se s prednimi ceskymi
spisovateli. Tri roky pobytu v Praze zpusobily rozhodny obrat
v zivote Nemcove. Styk se spisovateli, hojna cetba i zivotni
zkusenosti rozsirovali jeji dusevni obzor a jeji literarni tvorba
dostala urcity smer. Velky vyznam pro Nemcovou mel pobyt na
Chodsku, kde poznavala zivot mestanu i venkovskeho lidu. Na
Domazlicku pokracovala v tvorbe pohadek, psala narodopisne clanky
a obrazky ze zivota spolecnosti ve mestech i o socialnich
pomerech na venkove. Pro aktivni ucast v revolucnim hnuti byli
Nemcovi pronasledovani rakouskymi urady a jejich cinnost stale
sledovala tajna policie. Josefa Nemce vysetrovali, prekladali
z mista na misto, az posleze byl zbaven sluzby. V padesatych
letech se hmotna situace rodiny neustale zhorsovala. Nemcova
ochuravela, podrazdeny manzel ji nechapal, odmitl davat penize na
domacnost. Dovrsenim nestesti byla smrt milovaneho syna Hynka.
V teto dobe stradani, kdy Nemcove nezbylo nez doprosovat se
pomoci u svych pratel a kdy poznala i nevdek tzv. vlastenecke
spolecnosti, vznikalo nejvetsi dilo Nemcove, jeji Babicka. Krize
manzelskeho souziti Nemcovych vyvrcholila koncem padesatych let,
kdy se Nemcova rozhodla zit sama s detmi. Roku 1861 odjela
Nemcova do Litomysle, aby u nakladatele Augusty dohlizela na
vydavani svych spisu. V lednu roku 1862 zemrela predcasne
vysilenim a neustalym stradanim. Autorka Babicky vstoupila do
literatury Narodnimi bachorkami a povestmi. Zahrnuji nekolik
druhu lidove slovesnosti, predevsim pohadky, ale i mistni povesti
a legendy. Na rozdil od Erbena neslo Nemcove o zachyceni puvodni
podoby pohadkovych motivu, spise o vlastni prevypraveni lidove
latky. Jednotlive pohadkove motivy upravovala tak, aby
zobrazovaly typicke prostredi s typickymi postavami ceskeho lidu
i s jeho povahovymi vlastnostmi. Hlavni myslenkou pohadek je
demokraticka zasada rovnosti vsech lidi, vitezstvi mravnich
hodnot nad silami zla. Temito hodnotami obdaruje spisovatelka
hrdiny z lidu, vitezici nad rodovou povysenosti, bohatstvim
a zlobou. V povidkove tvorbe bylo cilem Nemcove ukazat narodni
zivot, predstaveny kladnym typem. Mel reprezentovat vlastnosti
lidu v jeho zpusobu zivota i v jeho nazorech. Takovym obrazem ze
zivota je zejmena
BABICKA, oznacena podtitulem
obrazy
z venkovskeho zivota. Hlavnim zdrojem byly vzpominky na vlastni
detstvi. Tyto vzpominky si Nemcova jeste rozsirovala poznanim
lidoveho zivota, napr. na Domazlicku. Babicka neni dilo
zivotopisne. Hlavnim zamerem spisovatelky bylo ukazat harmonicky
zivot prostych lidi, predstavovany ustredni postavou idealne
dokonaleho zivota. Kniha zachycuje jen kratky vysek z babiccina
zivota, ale ve vzpominkach se promita cely jeji minuly zivot.
Pritom vlastnim tematem knihy nejsou babicciny osudy, nybrz jeji
postoj k lidem, jeji jednani a jeji nazory. Nemcova umistila dej
sve povidky do ratiborickeho udoli. Idylicky zivot rodiny
Proskovy je protikladem k zivotu panske spolecnosti na zamku.
Tato konfrontace dvou spolecenskych prostredi je v Babicce
provedena velmi dusledne. Zakladni dejovou osnovu Babicky tvori
dve pasma. Prvni z nich ukazuje zivot na Starem belidle
s prijezdem babicky a popisem jejiho vsedniho dne. Pak se
objevuji vedle rodiny Proskovych dalsi lide: mlynar, myslivec,
baba korenarka, blazniva Viktorka, pan Beyer, pani knezna se
schovankou Hortensii a mnoho dalsich postav. Liceni zivota zabira
stale sirsi ramec, dejovy spad je stridave mirnejsi, hned zase
vzrusenejsi. Druha vnitrni cast zacina poznenahlu v 7. kapitole.
Ramcuje ji popis prirodniho deni behem rocnich obdobi a vyliceni
zivota v jednotlivych fazich roku. Nemcova sama vyznala, ze psala
Babicku pro utechu sve duse. V tizive dobe se v duchu vracela do
dob sveho detstvi. Literarni historie zjistila nejednu odchylku
mezi vzpominkou Nemcove a skutecnosti. Pomer mezi babickou a jeji
dcerou Terezkou byl ve skutecnosti napjatejsi nez v liceni
Nemcove. Take pani knezna, hrda aristokratka plna rozmaru, jevi
se ve skutecnosti podstatne jinak nez v podani Nemcove, pribeh
Viktorky mel jinou, drastictejsi podobu. Vsechno to doklada zamer
Nemcove zmirnovat vyhrocene protiklady vseobjimajici laskou
a pochopenim. Byl tu navic zamer umelecky ideovy: babicka mela
predstavovat dokonaly typ obyvatele ratiborickeho udoli a usili
o harmonizaci vztahu mezi lidmi muselo zahrnout vsechny obyvatele
ratiborickeho udoli. Babicka patri k tvorbe Nemcove k typu
povidky, v nemz spisovatelka smerovala k zobrazeni kladneho
hrdiny. Sem patri take drobnejsi povidky
BARUSKA, DIVA BARA,
DOBRY CLOVEK, PAN UCITEL a
CHYZE POD HORAMI. Nemcova
urcuje svym povidkam poslani narodne vychovne a sveho hrdinu
spina s jednoduchym pribehem, ktery proveruje hrdinovy dobre
vlastnosti. Od uvedenych povidek se ponekud odlisuje Chyze pod
horami (1858). Milostne sblizeni Cecha Bohuse se Slovenkou Katusi
ma symbolizovat ceskoslovenskou vzajemnost, zobrazit lidovy
slovensky zivot v jeho sepeti s prirodou. Novely dotykajici se
spolecenskych rozporu jsou rozsahem delsi a blizi se forme
romanu. Jejich smyslem je spolecenske rozpory zmirnovat.
POHORSKA
VESNICE (1856) se pokousi o harmonizaci vztahu mezi lidem
a slechtou. Postava hrabete je vytvorena nikoli jako slechtic,
ale spise jako clovek, ktery se od slechtickeho prostredi
odlisuje. I v nem vyslovila Nemcova svou predstavu "dobreho
zivota". V povidce
V ZAMKU A PODZAMCI (1856) uz nevystupuje
"dobry pan" jako v Pohorske vesnici. Pouzitim kontrastu mezi
krutosti chudoby a rozmarilosti a nelidskosti zbohatliku nachazi
Nemcova hrdiny v chudine.
Slovenska literatura - romantismus

Ctyricata leta - rozhodujici krok k emancipaci slovenskeho
naroda. Sturovci setrvavaji na koncepci slovanske vzajemnosti,
ale v jejim ramci se dovolavaji narodni svebytnosti, jejimz
vyrazem je jazyk, literatura, kulturni a verejne instituce.
Rozhodujicim cinem se stalo
uzakoneni stredoslovenskeho
nareci jako spisovneho jazyka v lete 1843. Poslanim Sturovcu
bylo vydavani knih v novem spisovnem jazyce. Rozviji se narodne
vzdelavaci usili (nedelni skoly, spolky strizlivosti, ochotnicke
divadelnictvi atd.) Vedouci osobnosti narodniho hnuti byl
LUDOVIT
STUR(1815-1856). Vede studenty k narodnimu uvedomeni, nabada je
k sberatelske cinnosti a osvetove praci mezi lidem. Na svou dobu
byl Stur vynikajicim jazykovedcem, jak o tom svedci jeho knihy
NARECIA SLOVENSKO ALEBO POTREBA PISANIA V TOMTO NARECI a
NAUKA RECI SLOVENSKEJ (obe 1846), v nichz zduvodnil uzakoneni
noveho jazyka.
(C) 1994, 1996
AHA