Kriticky realismus ve svetove literature
Filozoficke predpoklady realismu

Od druhe poloviny 19. stoleti prozivala cela Evropa rozmach
prirodnich a technickych ved.
Darwinova evolucni teorie,
pasteurovy lekarske objevy, vynalez dynama, rychly rozvoj
zeleznic, prudky vzestup prumyslove vyroby, to vse naplnilo
evropske lidstvo duverou v
rozum a smyslove poznani, ve
spolehlivost
exaktnich ved a experimentu. Rozvoj prirodnich
a technickych ved byl tak mohutny, ze i spolecenske vedy
prejimaly metody prirodovedneho badani. Podle zasad exaktnich ved
zacali spisovatele studovat i lidske nitro. Realiste verili, ze
dusevni zivot je vyslednici dedicnosti, vychovy, spolecenskeho
a narodniho prostredi, popripade rasy. Tento determinismus
(podminenost lidske existence vnejsimi podminkami) se stupnoval
v tzv.
naturalismus. Filozofickym vychodiskem naturalismu bylo
presvedceni, ze zakladem vseho deni je pouze hmota a clovek je
trpnym produktem pudu a prostredi, od jejichz vlivu se nedovede
osvobodit. Roman ma byt prirodopisnym vykladem lidskeho zivota,
monografii, ktera ma byt presne dokumentovana, proto ma stejnou
vedeckou hodnotu jako prirodovedny experiment. Francouzsky
spisovatel a teoretik Emil Zola oznacoval roman tohoto druhu jako
roman experimentalni.
Umelecke zasady realismu

Realismus, ktery v druhe polovine 19. stoleti nabyl
naproste prevahy nad romantismem a zasahl pronikave i do
literatury, kde se oznacuje nekdy jako
kriticky
realismus.

Realismus se vyskytoval soubezne jiz v dobe romantismu.
Proto napr. dilo Stendhalovo nebo Puskinovo ma vedle rysu
romantickych i vyrazne prvky realisticke. Realisticke tendence
doprovazeji slovesnou tvorbu od jejiho vzniku. Jiz v aticke
literature najdeme napr. u Homera nektere partie realisticke.
Realisticke tendence se objevuji obvykle v tech dejinnych
epochach, ktere se vyznacuji hospodarskou, politickou a kulturni
stabilitou, jsou zivotnim vyrazem spolecnosti vyrovnane, naproti
tomu romanticke tendence provazeji obdobi spolecenskych
deformaci, revolucniho kvasu a jsou vyrazem nespokojenosti
lidskeho jedince.

Krize romantismu nastala, kdyz umelec poznal, ze nestaci
jen hledat ideal, ze je treba poznat dukladne verejny zivot,
vztahy mezi lidmi, jejich rodinny i soukromy zivot, jejich
mysleni.

Zastanci umeleckeho realismu pozadovali presne a vsestranne
studium spolecenskeho zivota ve vsech jeho projevech. Neobraci
pozornost k jedinci, ktery prevysoval prumer sveho okoli,
realismus chce zpodobnit prumerneho cloveka nebo vetsi skupinu,
zachytit zivotni prostredi. Vsechny predchozi umelecke smery
zobrazovaly cloveka v jistem smyslu hotoveho. Realisticky
spisovatel sleduje hrdinu ve vyvoji. Realiste pristupovali ke sve
latce objektivne. Autor neni v dile primo ucasten, stoji nad nim.
Neznamena to vsak ze neni pritomen vubec. Uz vyberem faktu,
volbou latky, postav a jejich charakterizaci vyslovuje svuj soud.
Realismus neunika do minulosti, zajima jej predevsim soucasnost.

Ve vetsine evropskych literatur se za realismu rozviji
predevsim roman, ktery se stava zrcadlem spolecnosti, kronikou
jejich mravu. Realismus je smer spolecensky angazovany.
Realisticti spisovatele si kladli primo za cil sve tvorby
upozornovat na spolecenske krivdy, volat po jejich naprave
a odhalovat zlo. Nevahali proto zobrazovat i takove jevy zivota,
ktere drive pokladali za nizke a nevhodne pro umelecke
dilo.
Anglicky realismus
CHARLES DICKENS (1812-1870). Prozil malo radostne detstvi.
Otec drobny urednicek, se octl dokonce ve vezeni pro dluzniky,
kam jej nasledovala i zena s detmi. Uz ve dvanacti letech si
musel mlady Dickens vydelavat na zivobyti. Pracoval v dilne na
vyrobu lestidel na boty, v ponurem prostredi s hrubymi lidmi.

Proto se spisovatel Dickens tak casto zabyva osudy
nestastnych deti bez domova a rodiny, ktere se museji na vlastni
pest probijet zivotem. Takove detske hrdiny, pojate castecne
autobiograficky, maji romany
OLIVER TWIST (1838),
DAVID COPPERFIELD (1850),
MALA DORRITKA (1857)
a
NADEJNE VYHLIDKY. Na objednavku nakladatele zacal psat
Dickens
KRONIKU PICKWICKOVA DOMU (1836-1837), prvni spisovatelovo
dilo, ktere jej proslavilo a ziskalo mu neobycejnou popularitu.
Obraz soudobe Anglie je v Dickensove dile neobycejne siroky.
Kriticky postoj k verejnym institucim (chudobince, vezeni pro
dluzniky) i socialnim pomerum (prace deti v tovarnich, bida
londynskych predmesti) zmirnuje spisovateluv laskyplny
humor.
Francouzsky realismus
HONORE DE BALZAC (1799-1850). Venkovan, ktery prisel do
Parize, nikoli aby studoval prava, jak si pral otec, ale aby si
dobyl slavu spisovatele, stal se lidovym kronikarem
mestanstva.

Zprvu, aby mel z ceho zit pise dobrodruzne tzv. cerne
romany, umelecky zcela podprumerne. Stale jej pronasleduji dluhy.
Touzi proniknout do aristokraticke spolecnosti a ziskat financne
nezavisle postaveni, ale vsechno usili je marne, neustale splaci
dluhy, pracuje horecne po nocich, mnoho nadeji vklada do snatku
s polskou slechticnou, ale brzy po svatbe umira.

V neobycejne rozsahlem dile, ktere oznacil jako lidskou
komedii, vystihl Balzac prelom dvou spolecenskych epoch,
aristokratickeho feudalismu a mestanskeho kapitalismu. Svymi
sympatiemi stal na strane aristokracie, a prave to mu umoznilo
vylicit neobycejne presne a kriticky francouzske mestanstvo
v jeho dravem nastupu k moci. Podle vlastnich slov chtel ve svem
dile predstavit vsechny lidske typy a spolecenske vrstvy,
zachytit vsechny zivotni situace, charaktery muzske i zenske,
zpusoby zivota, povolani, spolecenske perspektivy, detstvi,
stari, dospelost, politiku, soudnictvi, cirkevni prostredi,
valky, jednoduse zivot v celem neprebernem bohatstvi.

Tento zamer uskutecnil Balzac v cyklu, ktery zahrnuje
zhruba sto romanu a objima zivot Francie v obdobi ponapoleonske
restaurace az do poloviny 19. stoleti. Dej Balzakovych je
prurezem spolecnosti od nejnizsich vrstev az k vrcholkum, od bidy
a nouze proletaru az k prepychu nejvyssich trid. Balzac sam
rozdelil svou
LIDSKOU KOMEDII do tri casti:
STUDIE
MRAVU (nejpocetnejsi a nejvyznamnejsi romany),
STUDIE
FILOZOFICKE a
STUDIE ANALYTICKE.

Pocet Balzacovych romanovych hrdinu je temer nepreberny;
postava, ktera v jednom dile vystupuje epizodicky, se v druhem
romane objevuje jako hlavni hrdina. Dovedl mistrne vystihnout
psychologii zenskych hrdinek nebo lidi posedlych nejakou vasni
(touhou po kariere, lakotou apod.). Ustredni trilogii Lidske
komedie tvori romany
OTEC GORIOT, ZTRACENE ILUZE a
LESK A BIDA KURTIZAN.
OTEC GORIOT (1835) predvadi smutny osud bohateho kupce,
ktery provdal sve dcery za slechtice, sam vsak doziva opusten
svuj zivot, nebot dcery se za otce stydi. S osudem otce Goriota
se prolina pribeh studenta Evzena Rastignaca. Rastignac prisel do
Parize plny ctizadosti a vule vyniknout. Je vsak chudy a na
kazdem kroku poznava, ze nadani, schopnosti, pracovitost
i charakter nejsou k nicemu, nema-li clovek penize. Sestrenice mu
dava pouceni, jak se ma chovat ve spolecnosti, chce-li neceho
dosahnout. Rastignac v honbe za karierou a penezi skutecne
odhazuje moralni zasady. Jeho prakticke zkusenosti doplni byvali
trestanec Vautrin.
ZTRACENE ILUZE sleduji soubezne historii venkovskeho
basnika, ktery v Parizi poznava rub umelecke slavy; uspech
umeleckeho dila je zavisly na zajmech kliky, jiz umelec slouzi,
o talentech rozhoduji nakladatele, prodejnost vladne
i v divadelnim svete. Hrdina je pred rozhodnutim zit cestne, ale
odrikave, nebo se zaprodat a dosahnout uspechu.

Napinavy roman
LESK A BIDA KURTIZAN zobrazuje spojeni
financniho sveta s parizskym podsvetim. Lucien se naucil "umeni
zit". Zustal slabochem, ktery se zene pouze za milostnym
uspokojenim nebo spolecenskym uspechem. Na jeho povahu doplaci
i milenka Ester - kurtizana, kterou spolecenske podminky vehnaly
do role zeny obstastnujici muzskou spolecnost, jiz vsak hluboce
pohrda. Lucien konci ve vezeni sebevrazdou.

K jinym proslulym Balzacovym typum patri lakomec Grandet
v romanu
EVZENIE GRANDETOVA (1834), ktery znici stesti sve dcery
odporem proti jejimu snatku, aby vyplacenim vena nezmensil sve
bohatstvi.
GUSTAV FLAUBERT - obvinen na zaklade casopisecky
otiskovaneho romanu
PANI BOVARYOVA z ohrozeni verejne mravnosti,
zlehcovani instituce manzelstvi, "lascivniho liceni" hrdincinych
milostnych dobrodruzstvich a z urazky nabozenskeho citeni.
Flaubertuv roman byl oznacen za umeni bez "miry a vkusu". Gustav
Flaubert byl nejdokonalejsim predstavitelem realistickeho romanu
ve Francii. Mistr v zobrazovani lidskych vasni a citovych vztahu
dovedl analyzovat proces vzniku, rustu a ztraty iluzi.
Flaubertovo dilo neni rozsahlym jako dilo Balzacovo. Za
Flaubertuv nejlepsi roman se poklada
PANI BOVARYOVA (1856),
hluboce psychologicky prokresleny pribeh romanticky zalozene
zeny, ktera nemuze ve vsednim manzelstvi s venkovskym lekarem
nalezt uspokojeni a zivotni cil. Ema Bovaryova, podnicena
romantickou cetbou, chce poznat, zdali existuje v zivote
opravdova vasen a opojeni; chce uniknout z hlouposti, pokrytectvi
sve doby a sveho prostredi, touzi po vzrusujicim zivote, ale jeji
iluze se rozprchavaji, dostava se do milostnych a peneznich
problemu a konci sebevrazdou.

Historicky roman ze zivota starovekeho Kartaga
SALAMBO (1862). Roman o ztrate iluzi
CITOVA VYCHOVA.

Osmadvacetilety
EMIL ZOLA se rozhodl, ze pro svou
soucasnost vykona to, co vytvoril Balzac pro dobu predchozi
- Velky romanovy cyklus, ktery zobrazi "lidskou komedii" v novych
spolecenskych podminkach Francie druhe poloviny 19. stoleti. Na
rozdil od Balzaka, ktery vytvarel sve dilo spise intuitivne,
chtel Zola postupovat pri tvorbe svych romanu prisne vedecky.
Jmeno spisovatele Emila Zoly (1840-1902) se spojuje s oznacenim
naturalismu, ktery se nekdy chape jako samostatny umelecky smer.
Ve skutecnosti je urcitou metodou realismu. Velky cyklus
ROUGON-MACQUARTOVE. K nejznamejsim romanum cyklu patri
ZABIJAK (1877), uvadejici do literatury prostredi
parizskych krcem a postavy remeslniku a delniku, roman
GERMINAL (1885) o zivote horniku a jejich stavkovem boji,
NANA (1880) zobrazujici zivot vyssich spolecenskych kruhu
i polosveta,
LIDSKA BESTIE (1890), drama zarlivosti
z zeleznicniho prostredi, a
DOCTOR PASCAL (1893).

Zola podal dukladny rozbor francouzske spolecnosti v dobe
vzniku velkych prumyslovych a bankovnich spolecnosti,
ovladajicich veskery verejny zivot. Nedelal si nejmensi iluze
o mestacke spolecnosti a dival se pesimisticky na vyvoj celeho
lidstva.
Rusky realismus
IVAN SERGEJEVIC TURGENEV (1818-1883). Povidky ze souboru
LOVCOVY ZAPISKY (1852) vyjadrovaly ostry protest proti barbarstvi
ruskeho nevolnickeho systemu. Neobycejny ohlas mel roman
OTCOVE
A DETI (1862). Zobrazil nazorove rozvrstveni ruske statkarske
a vzdelanecke spolecnosti a hlavni pozornost venoval mlade
generaci. Bazarov, mlady muz neuznavajici lasku, vztah k vlasti,
lasku deti k rodicum, podcenujici umeni. Sam o sobe tvrdi, ze je
nihilista. Predstavuje pokoleni znechucene svou dobou, ktera
neposkytuje zadne perspektivy, ztraci viru v pokrok
a spravedlnost, propada necinnemu hloubani, nebo se uchyluje
k nasili a k revolte.
LEV NIKOLAJEVIC TOLSTOJ (1828-1910). K jeho vrcholnym dilum
patri rozsahly historicky roman
VOJNA A MIR a spolecensky roman
ANNA KARENINOVA. VOJNA A MIR (1865) je rozsahla romanova epopej
(4 dily), v nichz na pozadi rozhodujicich hist. udalosti (valka
s Napoleonem a jeho tazeni do Ruska r. 1812, pozar Moskvy a ustup
francouzske armady) predstavil Tolstoj zivot soudobe ruske
spolecnosti. Vudci myslenkou romanu je nazor, ze dejiny
nevytvareji vynikajici jedinci, jako byl napr. Napoleon, nybrz
lid a tisice drobnych, nepredvidanych okolnosti a nahod.

Roman
ANNA KARENINOVA (1873-77) zobrazuje dva milostne
a rodinne osudy: nicivy vliv vasnive lasky provdane Anny
Kareninove k Vronskemu, jez konci Anninou sebevrazdou a jako
protiklad milostne stesti manzelu Levinovych. Roman vynika
hlubokou psychologickou analyzou citovych a dusevnich stavu.
FEDOR MICHAILOVIC DOSTOJEVSKIJ (1821-1881) byl odsouzen
vojenskym soudem k smrti za ucast v pokrokovem hnuti petrasevcu
k dlouholete kaznici na Sibiri. Tam zil nekolik let mezi zlocinci
a nabozenskymi sektari. Tyto otresne zivotni zkusenosti spolu
s chorobou (trpel padoucnici) umoznily mu pronikat k slozitym
psychologickym pochodum lidskeho nitra, pochopit lidi nalomene,
povahy nenormalni, zrodily v nem soucit s lidskym utrpenim. Roman
ZLOCIN A TREST (1866) odmita prebujely individualismus, ktery
vede podle Dostojevskeho k zlocinu. Hrdina romanu Raskolnikov se
rozhodne zavrazdit starenu, jejiz zivot "nema pro nikoho cenu".
Raskolnikovuv zlocin nevyplynul ze sobeckych nebo zistnych
pohnutek. "Ja cloveka nezabil, ja princip ubil", omlouva se. Ani
po vrazde neprestava verit ve svou teorii o pravu silnych jedincu
prekracovat moralni zakony a dopoustet se treba i zlocinu. Teprve
laska ho pohne k pokani.

Rozsahly roman
BESOVE. Pro osnovu romanu poslouzil skutecny
pribeh revolucionare Necajeva, ktery pripravoval povstani a dal
zavrazdit studenta Ivanova, protoze neuposlechl jeho prikazu.
Kladl si otazku, odkud se berou ve spolecnosti Necajevove a jak
ziskavaji stoupence.
Seversky realismus

Svetovy ohlas mela dramaticka tvorba norskeho autora
HENERICKA IBSENA (1828-1906). Dramat
NORA - hrdinka
se odhodlava, vzorna manzelka a matka, opusti rodinu, kdyz
poznava, ze muz v ni vidi pouze loutku a prostredek
zabavy.
Polsky realismus
Velky ohlas mela historicka beletrie HENRYKA
SIENKIEWICZE (1846-1916). Cele Sinkiewiczovo dilo melo
slouzit k posileni narodniho ducha. Trilogie OHNEM A MECEM lici
boje polskych slechtickych magnatu v 17. stoleti proti
ukrajinskym kozakum. V cizine se stal nejproslulejsi Sinkiewiczuv
roman QUO VADIS (1896) o zivote a pronasledovani prvnich krestanu
v Neronove Rime.
(C) 1994, 1996 AHA