Protispolecensti burici

Za spolecenskeho kvasu devadesatych let se zrodil umelcuv
revoltujici postoj proti vsemu staremu. V zivote i v umeni se
staveji tito basnici do pozy burice zklamaneho spolecnosti,
vyslovujiciho ji sve pohrdani. Jindy chteji mestackou spolecnost
desit dekadentni pozou. Nekteri se z odporu k mestakovi stavaji
bohemy a tulaky (Toman, Gellner, Hasek). Silne na ne pusobi rusky
spisovatel Maxim Gorkij, zejmena nekterymi povidkami o lidech
z okraje spolecnosti, vedle toho je pritazlivy individualismus
Nietzscheho. Kazdy z techto basniku smeruje po pocatecni negaci
k hledani trvalejsich jistot. S. K. Neumann po predchozim
anarchistickem obdobi nachazi tyto jistoty v socialismu
a komunismu, Karel Toman v priklonu k rodne zemi, Frana Sramek ve
vitalismu, Jaroslav Hasek v absurdnim gestu Svejkove. Jen Frant.
Gellnerovi nedoprala predcasna smrt preklenout buricstvi. Navenek
se spolecensky radikalismus projevil v hnuti takzvane omladiny,
jejiz prislusnici byli zalarovani (S. K. Neumann), jejich basne
konfiskovany; jini organizovali anarchisticke hnuti, ktere
vychazelo z uceni socialismu, ale odmitalo jakykoli spolecensky
rad a hlasalo naprostou svobodu jedince.
VIKTOR DYK se uz v dobe studii prav
ucastnil politickeho zivota jako prislusnik radikalne pokrokove
strany. Za prvni svetove valky byl veznen, po osvobozeni byl
poslancem a senatorem narodne demokraticke strany. Do literatury
vstoupil na samem konci stoleti jako basnik negace
a protispolecenske vzpoury. Citil v sobe snad nejhloubeji ze
vsech vrstevniku skepsi, ktera zachvatila inteligenci, ale
zaroven i touhu po jejim prekonani.

Prvni Dykovy basnicke sbirky jako
A PORTA INFERI uz
maji nektere charakteristicke rysy Dykovy poezie, napr.
tragikomicke pojeti zivota, sebeironii, sklon k epigramaticnosti,
vyhrocenou pointu a zalibu v paradoxnich rymech.

Basnikuv odbojny postoj dochazi az k anarchismu v knize
Burici, jejiz zakladni protispolecensky postoj zosobnuji tri
zlocinci, a ve sbirce
MILA SEDMI LOUPEZNIKU, uchvatne balade
o divce, ktera miluje i zrazuje a privadi na sibenici sve druhy
jen proto, aby se mstila za ukladne zavrazdeni sveho pritele.
V teto skladbe dostupuje vrcholu Dykuv anarchismus.

Vady a nedostatky narodni spolecnosti napadl Dyk ve sbirce
SATIRY A SARKASMY a v knize politickych, kulturnich a literarnich
satir
POHADKY Z NASI VESNICE.

Po tomto vyvrcholeni negace prichazi vystrizliveni
a usmireni. Priznacny je v novem vydani buricu dodatek
BURICI
A SMIRENI.

Ve sbirkach valecnych let
LEHKE I TEZKE KROKY, ANEBO a
OKNO pise Dyk verse, ktere patri k jeho nejlepsim.
Basnik se zamysli s uzkosti nad tim, zda narod obstoji v tezke
zkousce dejin.

Rozsahem vetsim, umeleckymi hodnotami vsak mene vyznamna je
Dykova proza. Umelecky nejvyspelejsi je novela
KRYSAR, v niz
autor zpracoval znamou nemeckou povest o krysari z Hammeln.

Vrcholu dramatickeho umeni dosahl Dyk v tragedii
ZMOUDRENI
DONA QUIJOTA. Postava Cervantesova rytire symbolizuje ve hre
lidskou touhu po uslechtilosti a krase, ktera se pred smrti
smiruje se ztratou iluzi.
KAREL TOMAN, vlastnim jmenem
Antonin Bernasek, se pustil po gymnaziu a nedokoncenych pravech
do sveta. Prosel Nemecko, Holandsko, Francii a Anglii, poznal
evropska velkomesta i pomery v anarchistickem hnuti a teprve
kratce pred prvni svetovou valkou se usadil v Praze.

V prvni Tomanove basnicke sbirce
POHADKY KRVE prevazuji
vlivy doboveho symbolismu. Jeho lyrika vyjadruje osobni zazitek
zklamane lasky a milostneho uspokojeni.

Ve druhe sbirce
TORSO ZIVOTA napsal Toman tragicky ladene
verse naznacujici vuli k obnoveni duverneho vztahu k zivotu,
trebaze zivot prinasi zradu a bolest. V milostne lyrice teto
sbirky se poprve objevuje typ zeny, ktera si svobodu pro svou
lasku vyvzdorovava proti dobove konvenci.

Basnicka kniha
SLUNECNI HODINY je dalsim stupnem basnikovy
harmonizace. Touto sbirkou vrcholi Tomanuv basnicky vyvoj od
vypjateho individualismu k objektivnimu postoji k realite. Kazda
Tomanova basen jakoby v sobe shrnovala uzavreny lidsky osud
s jeho dramaty a konflikty. Basne se primykaji k lidove pisni,
pritom vsak vyslovuji citeni moderniho cloveka. V basni Tulaci
oslavil mezinarodni solidaritu vsech chudych, spojenych revoltou
proti mestacke spolecnosti.

Nejvroucneji projevil Toman sve cesstvi za valky ve sbirce
VERSE RODINNE A JINE. Uz v teto sbirce se projevuje dvoji
vyznamova rovina basni: realna a symbolicka, ktere budou
priznacne pro sbirku
MESICE. V drobne knizce versu Mesice se
nekdejsi bohem a vecny tulak napojil narodnimi tradicemi
a v obavach o osud naroda se primkl k rodne zemi (basne
CERVENEC,
ZARI). Basnicky obraz prirodniho rocniho rytmu se prostupuje
s druhou vyznamnou rovinou, narodni nebo moralni sentenci.

V
HLASE TICHA dozniva ohlas valky, ale soucasne se objevuji
i reflexe o rozporech povalecneho sveta. Toman usilovne hleda
vztah k nove socialni problematice.
STOLETY KALENDAR zduraznuje
vecny zapas chudych , ktery basnik chape jako stale omlazovani
sveta. Basnik se druzi se
vsemi vagabundy sveta a sni svuj sen
o svobode.
FRANA SRAMEK podlehal vlivem S. K. Neumanna zprvu
anarchismu, pro sve protimilitaristicke presvedceni (basen
PISOU
MI PSANI) se dostal i pred vojensky soud a do vezeni. Prvni
svetovou valku prozil na ruznych frontach a sve dojmy zachytil
i literarne. Po valce nepatri k zadne literarni skupine a zil
samotarsky v raze a v rodne Sobotce.

V prvnich dvou sbirkach versu
ZIVOTA BIDO, PREC TE MAM
RAD a
MODRY A RUDY vystupuje jako antimilitarista
a protispolecensky vzbourenec, odmitajici bojovat proti tem, kdo
mu nikdy neublizili. Sramkovi hrdinove bud ztroskotavaji, nebo se
prizpusobuji dobe a sve idealy zrazuji. Provokujicim gestem
burice ma nejbliz k tvorbe Dykove, od niz se odlisuje citove
podbarvenym jazykem s hovorovymi prvky. Konflikty jeho hrdinu
maji vic povahu citovou nez socialni. Uz v techto sbirkach je
napadny Sramkuv osobity jazyk, oprosteny od literarni
vyumelkovanosti, a versova pisnova forma, ktera bere podnety
z mestskeho folkloru. Postupne se Sramkova tvorba zameruje na
milostny prozitek, na vztah cloveka k prirode, a predevsim
k mladi zijicimu vsemi smysly. Nespoutane mladi s touhami
a smutky se hlasi ze sbirky
SPLAV, inspirovane valecnymi zazitky,
ale predevsim rozletem mladi. Priroda a zena spolu splyvaji.
Vdecny pomer k nejprostsim jevum skutecnosti vyplyva z vedomi
ohrozeni zivota valkou.

Velmi bohata je Sramkova impresionisticka proza.
Nejstastnejsi je Sramek v romanech roztouzeneho studentskeho
mladi, napr. ve
STRIBRNEM VETRU. Dospivajici Jan Ratkin,
omezovany rodinnym prostredim malomesta, skolou i rodinou,
rozbiji skutecna i domnela pouta zabranujici rozletu mladeho
cloveka, chce byt barbarskym dobyvatelem sveta. Vyznamny prinos
tohoto Sramkova romanu je v citlivem vystizeni psychickych stavu
dospivajiciho chlapce, slozitych citovych promen. Zcela jina
atmosfera vladne v romanu
KRIZOVATKY. Radostnou viru v mladi
zastoupila skepse. Laska nema ocistnou povahu, vede ke zklamani
a nakonec dohani hrdinu "zbytecneho cloveka" az k sebevrazde.

Roman
TELO ukazuje na osudu hrdinky, jejiz citovy
a manzelsky zivot se zhrouti pod narazem valky, krizi
zjednodusene a sobecky pojateho pudoveho zivota.

Pusobiva jsou dramata, zejmena mladymi hrdiny bouricimi se
proti konvenci v komedii
LETO. Konflikt stareho a noveho sveta
zobrazil Sramek ve hre
MESIC NAD REKOu, vyznivajici jako
zamysleni nad ztracenymi iluzemi mladi.
PETR BEZRUC (vlastnim jmenem
Vladimir Vasek) se narodil v Opave jako syn profesora Antonina
Vaska, narodniho buditele ve Slezsku. Bezrucuv otec zasahl do
rukopisnych boju jako odpurce pravosti. Mlady Bezruc studoval
v Brne gymnazium, potom odesel do Prahy na prava, ale nedokoncil
je a stal se postovnim urednikem. Za prvni svetove valky byl
zatcen pro klamne podezreni z velezrady.

Prvni soubor puvodne casopisecky otiskovanych versu vysel
r. 1903 jako
SLEZSKE CISLO. Podstatne rozsirene, pod nazvem
SLEZSKE PISNE, vysly Bezrucovy verse poprve knizne roku 1909.

Pochopeni vlastni tvorby jako drsneho hlasu barda
vymirajiciho kmene melo byt dusledne, proto take basnik dbal
tolik o anonymitu.

Troji tematicky okruh je priznacny pro basne Slezskych
pisni: intimni, socialni a narodnostni. Intimni lyrika je
podivuhodne tlumena, vyjadruje se spise naznaky a napovedmi. Ma
nekolik podob: vyslovuje stesk po rodinnem kruhu
(JEN
JEDENKRAT), povzdech zeninou zradou, nebo symbolicky
zpodobuje vlastni osud
(CERVENY KVET, MOTYL) a vedomi zivotni
osamelosti.

Ve vetsine basni ustupuje vsak osobni bolest pred vedomim
socialni a narodni bidy rodneho kraje. Bezruc se stylizuje do
postavy vestce a barda slezskeho lidu, aby vyslovil svou nenavist
a odpor proti utlacovatelum. V basnich o setkani s panem
a nepritelem slezskeho lidu arcivevodou Bedrichem, jehoz basnik
symbolizoval postavou "markyze Gera". Stylizace do napul
fantastickeho zjevu z lidove tradice nabyva rysu preludu
(Ja Petr
Bezruc, od Tesina Bezruc, toulavy sumar a blaznivy gajdos, sileny
rebel a napily zpevak, zlovestny sycek ne tesinske vezi). Jiny
velmi konkretni symbol proletare - kovkopa vyjadruje tridni
nenavist s vyzvou ke vzpoure a odplate
(KOVKOP, OSTRAVA). (Coz
kdybych tak jednou prokletym kahanem do stoly mrstil, sehnutou do
vyse narovnal siji, levici zatahl a vykrocil primo, ...) Tragicky
ton basni jako
MICHALKOVICE, LEONIDAS, JA, nebo basen
70 000 ma smysl burcujici. Bezruc si nezvolil jako
v podobnem pripade Svat. Cecha v Pisnich otroka formu alegorie,
oznacuje jmenem cizi utlacovatele, skutecna mista, skutecne
udalosti.

Protikonvencni je i jeho pohled na soudobe vlastenectvi
(DEN PALACKEHO, PRAGA CAPUT REGNI). Bezruc se citi se svym lidem
opusten oficialni ceskou politikou, ktera zapomina na vzdaleny
kmen.

Bezrucuv zamer vykriknout do sveta, jake socialni
a narodnostni konflikty se odehravaji ve slezske zemi, vedl
basnika nutne k epice, v niz typizuje baladickou zkratkou zivotni
osudy slezskeho lidu. Nejpusobivejsi je balada
MARYCKA
MAGDONOVA, emocionalni charakter maji i balady
BERNARD ZAR,
KANTOR HALFAR, KRASNE POLE aj.

Bezruc najednou zduraznoval svoji neliterarnost a okazale
stavel svou tvorbu do protikladu se soudobou ceskou poezii.
Stavba Bezrucovych basni souvisi s autorovym ztotoznenim s osudem
lidoveho kolektivu, je dramaticky utocna a vzdorna. Pusobivost
zvysuji nalehave otazky, ironicke a vyhruzne pokriky, hyperboly
a kontrasty. Kontrast a paralelismus jsou oblibenymi basnickymi
prostredky, dialekticky podbarveny jazyk zkonkretnuje symbolickou
polohu Bezrucovy poezie.

Teprve na prahu tricatych let vydal Bezruc dalsi
samostatnou basen
STUZKONOSKA MODRA, symbolizujici (nalezem
vzacne mury, po ktere cely zivot touzil a kterou nasel az
v pozdnim stari) basnikuv zivot, smutny a zahorkly, i zklamani
z verejnych pomeru v osvobozenem state.
FRANTISEK GELLNER svou
bohemskou nevazanosti byl zcela odlisny od Bezruce. Oba spojuje
osamocena revolta proti vladnouci moci. Ironicky a horce vysmesny
postoj proti spolecnosti, nekdy az provokativni, je zrejmy uz
z nazvu prvni sbirky
PO NAS AT PRIJDE POTOPA. Basnik se vysmiva
vsem "osvedcenym" mestackym idealum, hlavne moralce a sosactvi.
Take druha sbirka
RADOSTI ZIVOTA vyznacuje basnikuv ironicky
postoj, zastirajici bolest zklamaneho srdce a touhu po silnem
citu. Treti sbirka
NOVE VERSE, vydana az posmrtne, dosvedcuje
basnikovo pozvolne dozravani, zklidneni a zmoudreni. Provokativni
gesta mizeji, smutek prechazi v tesknou melancholii.

Kdyz se zacatkem roku 1920 objevily v prazskych
knihkupectvich tenke sesity s obrazkem dobromyslneho starsiho
vojaka v rakouske uniforme, jak si v bohorovnem klidu zapaluje
fajfku, pusku ledabyle zastrcenou v podpazi, zatimco kolem letaji
granaty, lide se bezdecne usmivali. A smali se jeste vic, kdyz
cetli prihody maleho hrdiny z velke valky vojaka Josefa Svejka.
Autor knihy svymi podivuhodnymi zivotnimi pribehy soustredil
pozornost ke sve osobe, takze jeho tvorba se chapala jen jako
zajimavy, ale okrajovy doprovod nevsednich spisovatelovych osudu.
Dilo, prikre odmitane casti kritiky, napr. i F. X. Saldou, od
zacatku nadsene prijimane ctenari, dockalo se plneho umeleckeho
zhodnoceni az po nekolika desetiletich.
JAROSLAV HASEK se narodil
v Praze jako syn nekdejsiho stredoskolskeho profesora, ktery se
pozdeji stal bankovnim urednikem. Studoval na gymnaziu, musel je
pro neprospech opustit, ucil drogistou, potom dostudoval obchodni
akademii, opustil misto v bance a odesel na Balkan pomahat
makedonskym vlastencum. Uz od roku 1907 bylo jeho jmeno na cerne
listine videnske ustredny pro dozor nad anarchisty. Rozsiruje
mezi severoceske horniky anarchisticke letaky, toula se
s vandraky po Evrope a pohybuje se jako typicky bohem predvalecne
Prahy v prostredi prazskych hospod. Brzy zacina publikovat
v nejruznejsich casopisech a novinach, stava se redaktorem Sveta
zvirat, je zatykan, zarizuje si obchod se psi, zaklada
mystifikacni stranu mirneho pokroku v mezich zakona - a v hospode
Kravin improvizuje predvolebni projevy, v nichz se vysmiva
demagogii politickych recniku. Jiz v prvnim roce svetove valky
prebiha na ruskou stranu, hlasi se do ceskoslovenskych legii,
pise horlive do legionarskych casopisu, pozdeji se vsak rozchazi
s oficialnim vedenim odboje, vstupuje do Rude armady a utika pred
postvanymi legionari, kteri mu vyhrozuji obesenim. Roku 1920 se
vraci do vlasti. Nasazuje si opet masku bohema, navazuje styky se
starymi kumpany, vystupuje v kabaretu Cervena sedma a zacina psat
sveho nesmrtelneho Svejka, jehoz mu zabranila dokoncit smrt roku
1923 v Lipnici.

Je zrejme, ze ve Svejkovi nevylicil Hasek sebe, i kdyz ze
svych bohatych zivotnich zkusenosti vytezil nejednu romanovou
epizodu.

Postava Svejka se rodila dlouho a menila svou podobu. Jiz
roku 1912 vydal Hasek knihu
DOBRY VOJAK SVEJK A JINE PODIVUHODNE
HISTORKY. Svejk na vojne duslednym a nadsenym plnenim vsech svych
povinnosti privadi k zoufalstvi sve nadrizene.

Za sveho pusobeni v ruskych legiich napsal Hasek rozsahem
nevelkou druhou verzi
DOBRY VOJAK SVEJK V ZAJETI. Dej je ponekud
nelogicky a konci tim, ze Svejk zastreli sveho velitele
a prebehne na ruskou stranu fronty.

Konecnou podobu dostaly Svejkovy prihody az v knize
OSUDY
DOBREHO VOJAKA SVEJKA ZA SVETOVE VALKY. Roman prerusila autorovi
uprostred ctvrteho dilu smrt, po Haskove smrti jej dokoncil jeho
pritel
KAREL VANEK.

Na otazku, kdo je Svejk, neni lehka odpoved. Je to prohnany
chytrak predstirajici hloupost nebo hlupak, ktery oddane slouzi
vojenske vrchnosti? Je jeho chytrost uvedomela a je uvedomele
predstirani blbosti "ve vyssim zajmu", nebo jde o to, zachranit
kuzi z valecnych jatek? Svejkovo chovani, jeho ciny i vyroky jsou
casto mnohovyznamne a predstaveni si casto nejsou jisti, zdali je
Svejk pitomec nebo chytrak. Vetsinou se kloni k nazoru
(nadporucik Lukas), ze je prohnany sibal.

Vysledkem Haskova zvlastniho umeleckeho postupu je
pronikavy humoristickoparodicky a satiricky ucinek. Vsechny
postavy v romanu lze zasadne rozdelit do dvou skupin: na jedne
strane negativni typy rakouskych dustojniku, reprezentujici stary
svet, videne ocima grotesky a parodie, na druhe strane skupina
lidovych typu, zobrazenych humorne a se zjevnou sympatii. Svejk
stoji mezi obema, tvori jejich syntezu: ve styku s predstaviteli
valky pomaha vyvolavat situace, ktere veskere "hodnoty" stareho
sveta nemilosrdne zesmesnuji, ve styku s lidmi, kteri jsou stejne
jako on drceni absurditou nelidskeho sveta valky, je jeho postoj
humorny, optimisticky a blahodarne posilujici.

Znevazujici Svejkuv pomer k valce se promita do grotesky
a parodie uz v jedne z pocatecnich scen, kdy Svejk suzovany
revmatismem se da vest pani Mullerovou na rucnim voziku Prahou
a s berlemi v ruce vykrikuje valecne heslo
"Na Belehrad!"

V samem vstupu romanu, kdyz se Svejk dovida od sve
posluhovacky o sarajevskem atentatu, pta se, ktereho Ferdinanda
vlastne zabili:
Ja znam dva Ferdinandy. Jednoho, ten je sluhou
u drogisty a potom znam jeste Ferdinanda, co sbira ty psi
hovinka. Vobou neni zadna skoda.

Svejkovo srovnani arciknizete Ferdinanda s obema jemu
znamymi Ferdinandy je ironicke a predem znemoznuje jakoukoli
soustrast se smrti naslednika trunu.

Vsechna epizodicka vypraveni, anekdoty a zivotni moudrosti
maji vzdy jedinou tendenci: zesmesnit valku prostredky lidoveho
humoru. V techto scenach nevystupuje Svejk jako hlupak, naopak
jako lidovy filosof. Ve styku s vojenskymi pany se vsak
predstavuje jako ochotny a nadseny pitomec, jehoz horlivost je
vlastne na obtiz a dokazuje nesmyslnost valky.

Svejkovym doplnkem je Marek. Zatimco Svejk zastupuje lidovy
zivel, Marek predstavuje postoj inteligence k valce. Svejk
zesmesnuje valku pohledem zdola, Marek sarkastickym pohledem
z vnitrku.
Cesky naturalismus

Skoro soucasne s realismem pronikal k nam i naturalismus,
vydatne podporovan znalosti naturalismu francouzskeho, zejmena
dila Zolova. Cesti naturaliste v duchu svych vzoru zduraznuji
podobnou kresbu socialniho prostredi - clovek se podle nich
nemuze osvobodit od sveho prostredi a zdedenych vlivu, je
podminen prirodnimi a mravnimi okolnostmi sveho okoli. Proto se
v tvorbe naturalistickych spisovatelu setkavame casto s postavami
sobcu, surovymi opilci, zvrhlymi syny, kteri vyhaneji vlastni
rodice, mravne upadlymi zenami, bezohlednymi karieristy,
s drtivym vlivem prostredi, napr. tovarniho, ktere ubiji lidske
jedince a rozvraci rodinne svazky. Spisovatel nemini uchvacovat
ctenare napinavym dejem nebo zapletkami, jde mu spise o to, aby
zaujal podrobnym popisem, drastickymi scenami, vzrusenou reci,
v niz nevaha uzit i hrubeho vyrazu. Literarni dilo se ma stat
"dokumentem" lidske bidy.

Nadsenym hlasatelem a teoretickym obhajcem Zolova
naturalismu byl Vilem Mrstik.
VILEM MRSTIK proslul nejvic
idylickym romankem
POHADKA MAJE, oslavou jara, prirody
a mlade studentske lasky, ktera ma silu mravne osvobodit cloveka.
Prirodni liceni jsou podbarvena naladove a naznacuji nastup
impresionismu v proze. Dalsi roman,
SANTA LUCIA, nekonci uz
idylou, nybrz hrdinovou smrti. Do historie venkovskeho studenta,
ktery v bide hyne v milovane Praze, vlozil autor sugestivni obraz
malebnych prazskych zakouti, ale zaroven i krutou netecnost
velkomesta. V romanu uzil Mrstik metody retrospekce (hrdina pred
svou smrti vzpomina na uplynuly zivot). Castecne se Mrstik
autorsky podilel na romanove narodopisne kronice o slovacke
vesnici
ROK NA VSI, ktera je vsak predevsim dilem jeho bratra
ALOISE MRSTIKA. Spolecne take
napsali drama
MARYSA.

Nejcasteji reprezentuje cesky naturalismus dilo Karla
Mateje Capka - Choda.
KAREL MATEJ CAPEK
- CHOD, narozeny v Domazlicich (odtud pripojil ke svemu
jmenu pseudonym Chod, aby se odlisil od bratri Capku), poznal
jako novinar dukladne nejruznejsi prostredi od prazske umelecke
bohemy a zakulisi divadel az k bodrym obyvatelum Podskali; znal
stejne dobre patricijske salony prumyslniku jako zapadle hospudky
ci pracovny univerzitnich profesoru.

Z pozdejsi tvorby vynika vyzraly prazsky roman
KASPAR LEN
MSTITEL, v nemz Capek - Chod studuje vznik zlocinu v dusi
zednickeho mistra, msticiho se na svudci sve milenky. Groteskni
videni zivotnich situaci, v nichz vznesene splyva s komickym,
zivotni vzmach a energii srazi vlastni nemohoucnost nebo vysmesny
zasah osudu. Jeho nejvetsim romanem je
ANTONIN VONDREJC (obraz
prazske umelecke bohemy).

V osobe hlavniho hrdiny, neuspesneho basnika a korektora
Vondrejce, vytvoril Capek psychologicky propracovanou postavu.
Vondrejc je postava vyjimecna. Jeho zivot provazi od zacatku
tragicky osud. Tento intelektual je ubohym otrokem prostredi
pivnic. Je pripoutan tizivym pomerem k zidovske sklepnici, od niz
se marne chce osvobodit. Capkova zaliba v tragikomickych
pribezich vhani hrdinu do paradoxnich situaci; temer na smrtelne
posteli se stava Vondrejc otcem Annina ditete, kmotrem pri jeho
krtu a konecne jejim manzelem.

Vsestranny upadek prazskeho mestanstva zachytil Capek
- Chod v romane
TURBINA. Symbolicky jej predstavuje porucha
a konecne zhrouceni mohutneho dynama ve vltavskem rameni, ktere
zpusobi nejen katastrofu prumyslnika Ullika, ale i ztroskotani
umelecke kariery jeho dcery. V rozsahle skladbe privedl autor na
scenu mnozstvi vyraznych typu z prostredi, ktere do te doby
literatura nevsimave mijela. Dalsim dilem je tragikomicky roman
JINDROVE o podivnem vztahu otce a syna v dobe valky, ktera
mladsimu Jindrovi vzala zrak a vrhla jeho nevestu do naruce
Jindrovi - otci.
Odklon od naturalismu

Odklon od naturalistickeho pojeti literarniho hrdiny se
uskutecnuje uz na prelomu stoleti. Zajem autoru se presouva od
podrobneho sledovani vlivu spolecenskeho prostredi
k psychologicke analyze hrdinu, kteri vesmes usiluji o harmonicke
naplneni zivota.
BOZENA BENESOVA - v osudech
mladych hrdinek resila vlastni eticky postoj k zivotu a svetu
(KRUTE MLADI, TICHE DIVKY, OBLOUZENI). Zapas o idealy cistych
mladych lidi je vetsinou tragicky, vzpoura proti zlu ztroskotava,
nebot prostredi je silnejsi, hrdinum zbyva deziluze.

Valecna romanova trilogie 1914 - 1918 s jednotlivymi dily
UDER, PODZEMNI PLAMENY, TRAGICKA DUHA zduraznuje ulohu
inteligence v protirakouskem odboji, vliv valky na zivot lidi
v zazemi a rostouci vlnu narodne osvobozeneckeho usili. Autorka
zduraznila odpovednost cloveka za svuj osud i za osud
spolecnosti.

Novela
DON PABLO, DON PEDRO A VERA LUKASOVA - o zmatcich
a krizi divciho dospivani.
(C) 1994, 1996 AHA