Vedecky realismus a prehodnocovani narodnich idealu

Kdyz r. 1886 vysla ve vedeckem casopise
Atheneum stat
Potreba dalsich zkousek rukopisu Kralovehradeckeho
a Zelenohorskeho od vyznamneho jazykozpytce
Jana
Gebauera, vyvolala rozruch, jaky v Cechach dlouho nikdo
nepamatoval. Gebauer vyslovil v clanku pochybnost o pravosti obou
domnele staroceskych pamatek a dozadoval se novych chemickych
zkousek.

Dlouholety vasnivy spor o Rukopisy doklada, jak ve
specifickych ceskych podminkach prerustaly otazky kulturni
a literarni v otazky politicke.

Neslo vsak o protirukopisny boj. Mlada generace
realistickych vedcu na
osamostatnene ceske univerzite (1882)
zacala s mladistvym zapalem a energii prehodnocovat dosavadni
stav ruznych vednich oboru, ktere zretelne pokulhavaly za vyvojem
v ostatni Evrope. Projevily se i snahy encyklopedicke vydavanim
OTTOVA SLOVNIKU NAUCNEHO (od r. 1888) obrozeni ceske vedy mela
slouzit kriticka revue
Atheneum (1884-1893).

Nemaly vyznam pro rozvoj ceske vedy a umeni melo zalozeni
Ceske akademie ved r. 1890 mecenasem a architektem
Josefem
Hlavkou (1831- 1908).

Realiste zahrnovali heslo "umeni pro umeni", zadali, aby
roman a drama resily zavazne zivotni otazky. Cesky vedecky
realismus se postavil utocne proti romantismu.
TOMAS GARRIGUE MASARYK (1850-1937)
pripominal svym prichodem do Prahy prichod Palackeho pred vice
nez pul stoletim. Pochopil brzy, jak cesky verejny zivot trpi
stisnenymi obzory, konzervatismem vedy, orientovane uzce
k nemecke oblasti. Pocitoval potrebu prizpusobit dosavadni
narodni program modernimu svetovemu nazoru. Vedouci ideu ceskych
dejin spatroval v uskutecnovani zasad humanity, kterou nachazel
u Husa a ceskych bratri.

Teto problematice venoval dila
CESKA OTAZKA, JAN HUS a
KAREL HAVLICEK. Skupina jeho stoupencu (tzv. realistu),
soustredenych kolem Herbenova casopiseckeho organu
Casu, nebyla
puvodne politickou stranou, stala se ji teprve v dobe, kdy
Masaryk pochopil, ze lze vyuzit obecne nespokojenosti s politikou
mladocechu i rostouciho zklamani delnictva z postupu socialni
demokracie. Tehdy se Masaryk zameril na kritiku marxismu v dile
OTAZKA SOCIALNI (1898).

Velmi obsahle se zabyval Masaryk studiem ruskych pomeru
a ruske literatury. Rusko poznal z cetnych navstev, behem nichz
nekolikrat navstivil i Tolsteho. Dilo
RUSKO A EVROPA (nem. 1913,
ces. 1919-21).

Za 1. svetove valky se stal Masaryk vedoucim cinitelem
zahranicniho odboje (spolu s Ed. Benesem a Milanem Rastislavem
Stefanikem).

V listopadu r. 1918 byl zvolen prvnim prezidentem
svobodneho Ceskoslovenska. Jako literarni kritik se postavil
ostre proti romantismu pro jeho neukaznenost a rozervanost. Stopy
romantismu shledaval i u Vrchlickeho, jemuz vytykal nazorovou
neujasnenost. Rozhodne odmital take naturalismus, zejmena dilo
Zolovo.
Stoupenci realismu

Realistickeho ucinku ma spisovatel dosahovat primym
pozorovanim krajoveho nebo socialniho prostredi. Realiste
studovali zivotni prostredi primo odborne, jak dokazuji
narodopisne studie (Jan Herben, Tereza Novakova).

Duraz na realisticky detail vedl vsak v literarni praxi
k drobnokresbe k zobrazovani vymezenych useku skutecnosti.
Pozdeji dokladal malou schopnost autoru pro zobrazovani
spolecnosti jako celku. Uz z toho je patrno, ze v ceskych
pomerech nelze hovorit o plnem realismu, jak jej zname
z literatury ruske nebo francouzske, ze jde spise o uplatneni
nekterych jeho zasad pro slovesnou tvorbu.

V osmdesatych letech stale jeste prevladaji poctem
i hodnotou basnicke utvary nad prozaickymi, nedostatecny rozvoj
romanove prozy. V osmdesatych letech se pomerne znacne rozviji
proza s historickou tematikou, neni to svedectvim sily
literarniho realismu, ale daleko spise projevem narodne
buditelskych tendenci, stejne jako casta venkovska tematika
doklada spise zamereni k dokumentarnimu zpodobeni lidu.
Propagatori realismu zduraznili vyznam pecliveho studia
venkovskeho lidu.

Ctizadosti spisovatelu se stalo zachytit v umeleckem obraze
soudobou vesnici, zvlastnosti zivota jejich obyvatel a zejmena
procesy, ktere v ni probihaly za prekotneho rustu prumyslu.

Halkova proza s venkovskou tematikou si vsimala povetsine
generacnich sporu. Otazka generacnich sporu nevymizela ani
v osmdesatych letech, ale spisovatele si vice vsimaji rozporu
peneznich. Stretavaji se v nich ti, kdo podlehli touze po
majetku, s temi, kdo v sobe uchovali smysl a cit pro dobro
a lidskost. Take vztah vesnice k mestu vidi spisovatele sloziteji
nez Halek. Nespatruji ve vesnici idealni prostredi, v nemz lide
ziji v souhlase se zakony prirody, nevidi vesnici pouze jako
protiklad "zkazeneho "mesta, rozdeluji svetla a stiny
rovnomerneji. Presto pretrvavaji konzervativni nazory na vetsi
mravni hodnotu venkovskeho cloveka a urcita idealizace vesnickych
lidi, jak se projevuje zejmena v casti tvorby K.V.Raise i v dile
Josefa Holecka.
KAREL VACLAV RAIS (1859-1926),
pusobil jako ucitel na Hlinecku a v Praze. V povidkach zobrazoval
nejcasteji vztahy lidi, do nichz zasahla moc penez nebo touha po
panskem zivote. Vyzralym dilem Raisovych prozaickych zacatku je
povidkova kniha
VYMINKARI (1891). Rozklad rodinnych svazku, spory
s deti s vyminkari, videne s krutou otevrenosti. Hrdiny
jednotlivych pribehu, ladenych vesmes smutne nebo tragicky, jsou
starenky a starci, kteri pres nevdek svych deti pomahaji do konce
zivota mladym, odstrkovani, ponizovani a casto i nenavideni.
Vztahem starych a mladych lidi na vesnici se zabyvaji i dalsi
Raisovy povidkove knih
HORSKE KORENY (1892),
RODICE
A DETI (1893),
PANICKOU (1900),
NA LEPSIM (1901). Zde Rais
ukazuje rub touhy venkovskych lidi po panskem zivote.

Rais zobrazil i egoismus v romanu
KALIBUV ZLOCIN (1895), tragedie rozvraceneho manzelstvi, chmurny pribeh dobraka,
ustvaneho dvema zenami az ke zlocinu.

Pozvolna vsak spisovatel zacal ustupovat pred vlastnim
ostrym pohledem na realitu zivota, zacal jej vyvazovat snahou
o zobrazeni prikladneho typu nesobeckeho cloveka, jenz byl
predstavitelem kladnych zivotnich jistot. Takovy typ videl ve
venkovskem cloveku, v jeho moralnich hodnotach a v neporusenosti
jeho zivotnich obyceju. Tim ovsem dospival spisovatel
k idealizaci vykonstruovaneho typu, videneho odtrzene od
soudobeho spolecenskeho kvasu.

Prikladem teto idealizace je popularni Raisova povidka
PANTATA BEZOUSEK (1897), o starosvetskem sedlakovi, ktery
za sve navstevy v Praze u syna advokata ziskava vsechny svou
dobrodusnou bodrosti a svou venkovskou primosti prekonava
prekazky, ktere se staveji do cesty mladym lidem.

Raisovy romany z prostredi venkovske inteligence
ZAPADLI VLASTENCI (1893) obrazek ze sklonku obrozeni
v podhorskem kraji, meli byt oslavou obetavych a nadsenych
narodnich pracovniku, venkovskych knezi a ucitelu.

Rais vytvoril postavy az dojemne neskutecne svou
dobrosrdecnou prostotou. Roman
ZAPAD (1896) sleduje formou
romanove kroniky zaver zivota venkovskeho farare Kalouse a jeho
uslechtileho pusobeni mezi chudym venkovskym lidem,
O ZTRACENEM
SEVCI (1918), vylicil narodnostni a socialni zapas v narodnostne
smisenem mestecku v Podkrkonosi. Chudy svec ktery se dlouho brani
germanizaci, az ji na konec zivota temer podlehne vlivem
okolnosti a pusobenim nedobre zeny.

Podkrkonossky lid zobrazoval i
ANTAL
STASEK (vlastnim jmenem
Antonin Zeman 1843-1931), advokat
v Semolech, otec spisovatele Ivana Olbrachta. Zivot
podkrkonosskeho lidu zasazeneho duchoverstvim v
BLOUZNIVCICH
NASICH HOR (1895). Stasek ma daleko k jakemukoli idealizovani
vesnickeho zivota, vidi naopak napeti, konflikty a zmeny. Zameril
se na soukrome tezkosti hrdinu, na hospodarske a socialni
podminky, ktere vhanely vesnicany mezi spiritisty. V mudrovani
"blouznivcu" o lepsim usporadani sveta a v jejich mlhavych,
nabozensky podbarvenych uvahach o socialismu a anarchismu se
odrazela reakce venkovskeho obyvatelstva na slozite rozpory,
ktere sebou prinasel kapitalismus.

Nejzdarilejsim dilem je roman
O SEVCI MATOUSOVI A JEHO
PRATELICH (1927). Jde vlastne o roman historicky, jehoz dej se
odehrava r. 1848 a v padesatych letech. Hlavni pozornost venoval
autor ustredni postave dila sevci Matousi Stepankovi a rustu jeho
revolucnosti od anarchismu k socialistickym nazorum.

Vychodocesky venkov (Policsko, Litomyslsko a Skutecsko) je
dejistem vetsiny romanu spisovatelky
TEREZY NOVAKOVE (1853-1912). Sledovala
predevsim myslenkovy vyvoj spolecnosti.
MALOMESTSKY ROMAN (1890) - beletristicke vyliceni zivotnich
osudu Havlickovy dcery Zdenky. Zatimco v predchozich povidkach
bojuji spisovatelciny zenske hrdinky za sve pravo na stesti,
v Malomestskem romanu se hrdincin citovy zivot podrizuje
prospesnosti narodniho celku, konci vsak tragicky. Dalsi romany
si vsimaji nabozenskych a socialnich proudu mezi venkovskym
lidem. Nejcasteji pouzila spisovatelka formy monografickych
romanu, v nich soustredovala dej kolem jedne ustredni postavy.
Roman
JAN JILEK (1904) zobrazuje osudy ceskeho evangelika, jehoz
feudalni zvule a nabozenska nesvoboda donuti opustit vlast.
JIRI
SMATLAN (1906) - tkadlec Smatlan hleda usilovne "bozi "pravdu tj.
spravedlive usporadani lidske spolecnosti. Nejprve v katolicismu,
potom v evangelickem nabozenstvi a kdyz jej zadne z nich
neuspokoji, nalezne svou nadeji v socialismu. Ukazuje, jak
socialisticke uceni pronikalo mezi venkovsky lid, misilo se
s nabozenskym citenim.

Odklon od monograficke formy romanu znamenalo dilo
DETI
CISTEHO ZIVEHO vypravujici o zivote, rozkladu a zaniku nabozenske
sekty v druhe polovine 19. stoleti. Hrdinou romanove kroniky je
cela skupina blouznivych vyznavacu svetla - lepsiho zivota.
Problematika romanu neni vsak nabozenska, pod nabozenskymi
symboly se taji vasniva touha prostych lidi po dokonalejsim
zivote. Poslednim opet monografickym romanem je
DRASAR, roman
kneze buditele, o tragickych zivotnich osudech obrozeneckeho
kneze Josefa Justina Michla-Drasara. Drasar, nespokojeny
s knezskym povolanim, sliboval si mnoho od revolucniho roku
1948, zklamal se, nebot se mu nepodarilo zit jako knezi bez
pretvarky. Pronasledovan cirkvi, nepochopen, upada i lidsky,
protoze se odcizil svemu spolecenskemu poslani.
JOSEF HOLECEK jeho celozivotni
dilo je velka epopej
NASI. Na teto desetidilne romanove kronice
(12 svazku) pracoval spisovatel vice nez dvacet let. V Nasich je
zobrazen vyvoj jihoceskeho lidu v polovine minuleho stoleti na
rozhrani dvou spolecenskych epoch, feudalismu a kapitalismu.
Zamysli se nad spolecenskymi, socialnimi a nabozenskymi nazory
lidu.
JAN HERBEN - zakladatel
a dlouholety redaktor realistickeho casopisu
Cas. V rozsahle romanove kronice
DO TRETIHO A CTVRTEHO
POKOLENI vylicil vyvoj moravskeho Slovacka.
JINDRICH SIMON BAAR pochazel ze
stareho selskeho rodu v chodskem Klenci. Rodnemu Chodsku, jeho
venkovskemu lidu s jeho zvyky tradicemi venoval znacnou cast sve
tvorby. Do historicke trilogie
PANI KOMISARKA vkomponoval
i domazlicke pusobeni Bozeny Nemcove.
Drama v obdobi realismu

Dramaturg narodniho divadla, predcasne zemrely
LADISLAV STROUPEZNICKY (1850-1892). Po veselohrach
ZVIKOVSKY RARASEK (1883)
a
PANI MINCMISTROVA (1885) nastoupil Stroupeznicky
uvedomelou drahu realistickeho dramatu hrou
NASI FURIANTI (1887). Jejich premiera narazila na odpor kritiky i obecenstva,
znamenala prinos v zivych typech lidi, ktere se podarilo
Stroupeznickemu vytvorit. Jejich charakterove vlastnosti
vystihuji nektere rysy ceskeho sedlaka, predevsim tvrdohlavost
a pychu, ale i vtipnost. Zapletka - spor o misto ponocneho mezi
vyslouzilym vojakem a krejcim.

Tragedie
GAZDINA ROBA (1889) od spisovatelky
GABRIELY PREISSOVE (1862-1946)
vypravi pribeh venkovske svadleny, ktera odchazi od muze
k milenci a jde s nim za praci, ale konci sebevrazdou, zpusobil
pri uvedeni znacny rozruch. Podobny ohlas mela o rok pozdeji
dalsi hra G.Preissove
JEJI PASTORKYNA (1890) v niz se
stara mlynarka kostelnicka dopusti zlocinu, aby zachranila stesti
sve zklamane nevlastni dcery (pastorkyne).

Tragedie
MARYSA (1894) od
ALOISE (1861-1925) a
VILEMA (1863-1912)
MRSTIKU. Ustredni konflikt dramatu (vrazda nemilovaneho muze, za
nejz je z donuceni provdana mlada Marysa) je dan nejen ulohou
majetkovych pomeru na vesnici, ale i silou predsudku, ktere
nedovoluji vzeprit se vuli rodicu ani opustit muze.

Roku 1581 se sjednotili vsichni slovensti kulturni
pracovnici na kolektivni forme spisovneho jazyka. Prvni mluvnici
tohoto jazyka
KRATKU MLUVNICU SLOVENSKU napsal jazykovedec
MARTIN HATALA. Tato podoba
slovenstiny, postupne obohacovana a zlepsovana, se v podstate
zachovala dodnes.

Hlavnim usilim slovenskych vzdelancu bylo socialne
i narodne pozvednout lid. Ve dnech 6. a 7. cervna 1861 se konala
velka narodni akce v Martine, shromazdeni zastupcu slovenske
inteligence, mestanstva, mest a obci i predstavitelu lidu zadalo
predevsim, aby se uzemi obyvane slovaky vymezilo jako
horno-uhersky kraj a na tomto uzemi aby byla slovenstina uznana
jako jazyk narodni. Zadalo se i zrizeni skol, povoleni kulturnich
spolku apod. Poselstvi predali zvoleni predstavitele inteligence
nejprve uherskemu snemu, potom do Vidne cisari - vlada memorandum
odmitla. Jedinym uspechem oziveneho verejneho hnuti bylo zalozeni
Matice slovenske (1863) vyznamneho kulturniho spolku, ktery mnoho
let organizoval veskery kulturni a literarni zivot na Slovensku.
Vlada povolila take tri slovenska gymnazia, v Revuci, v Klastore
pod Znievom a v Martine.

Obdobi od zalozeni Matice slovenske az do jejiho zruseni
roku 1875 nazyvame lety maticnymi. Po rakousko-uherskem vyrovnani
se politicka situace na Slovensku zhorsuje zejmena silici
madarizaci. Utlak socialni, narodni a kulturni se stupnuje.
Matice slovenska, ktera za dvanact roku sveho trvani soustredila
vsechny kulturni sily, byla zrusena (1875). Tyz osud stihl take
tri slovenska gymnazia, takze od teto doby az do roku 1918 nemeli
slovaci jedinou slovenskou stredni skolu.

Cim vetsi byl domaci utlak, tim vice silila myslenka
slovanske vzajemnosti a tim vetsi nadeje se kladly do slovanskeho
vychodu. Nekteri slovensti vzdelanci, zejmena Vajansky, verili,
ze se od Ruska dockaji i politickeho osvobozeni.

Mnozi spisovatele hledali vychodisko z neutesene narodni
situace, zduraznovali vedouci ulohu inteligence v narode a chteli
obrodit upadajici a pomadarstene zemanstvo. Zemanstvo bylo ovsem
jen "suchou ratolesti". Odnarodnilo se, mravne upadlo, odtrhlo se
od lidu a nebylo mozne zastavit jeho upadek. Tuto skutecnost
videli nejvyznamnejsi predstavitele realisticke tvorby, zejmena
Hviezdoslav, Tajovsky, Kukucin, Timrava aj.
PAVOL ORSZAGH HVIEZDOSLAV (1849-1921) - problem zemanstva a sedlaku resil zejmena ve svych
dvou nejvetsich skladbach, Hajnikova zena a Ezo Vlkolinsky.
HAJNIKOVA ZENA (1884-1886) se zrodila z basnikova obdivu
k oravske prirode a slovenskemu lidu. Zachycuje pribeh mladeho
hajneho Michala Cajky a jeho zeny Hanky, do jejichz zivota se
vetrel cizorody pansky prvek v podobe mravne zkazeneho Artuse
Villaniho. Cajka dostal po otci stareho Villaniho misto hajneho.
Do hajovny si privedl mladou zenu a zili stastne uprostred krasne
prirody. Rodinne stesti vsak narusi mlady pan Artus, ktery
usiluje o Hancinu cest, az ji dozene k tomu ze v sebeobrane
vrazdi. Misko z lasky k sve zene bere vinu na sebe. Dostane se do
vezeni, z nehoz ho vysvobozuje pomatena Hanka, kdyz v den soudu
vbehne do soudni sine a priznava se k vrazde mladeho Artuse. Soud
Miska osvobodi a po case se Hanka uzdravi a do hajovny se opet
vrati mir. Nositeli deje jsou predstavitele lidu, Hanka, Misko,
panskou vrstvu reprezentuje zejmena mlady pan Artus Villani.
Basnikovy sympatie patri Hance a Miskovi. Ukazuje je v rozlicnych
situacich, pri praci a zabave. Zachycuje je i ve vztahu k panum.
U svych hrdinu zduraznuje pracovitost a mravni cistotu. Hajnikova
zena zobrazuje zavazny problem rozporu mezi pany a lidem.
Obzalovava panskou vrstvu, ze vykoristuje statecny lid a svou
bezohlednosti narusuje jeho ustalene mravy.

V eposech
EZO VLKOLINSKY a
GABOR VLKOLINSKY (1890-1901)
dotyka se Hviezdoslav problemu spolecenskych rozporu mezi zemany
a sedlaky ukazuje, jak rodove zemanstvo hyne, zustava lid jemuz
patri budoucnost. Rozpor zemanske matky Estery a jejiho syna
Ezechiela. Estera nechce synovi dovolit, aby si vzal za zenu
proste selske devce Zofku Bockovou. Syn se vzbouri a matka ho
vydedi. Ze vzdoru se ho ujme stryc Elias, ktery mladym manzelum
vystroji honosnou svatbu, spor mezi matkou a synem vyresi az
Esterin vnuk Benko.
SVETOZAR HURBAN-VAJANSKY (1847-1916) syn sturovskeho spisovatele.
SUCHA RATOLEST (1884) je prvni spolecensky roman ve slovenske literature.
V pribehu mladeho zemana, malire Stanislava Rudupolskeho, ktery
se vraci z ciziny domu, vyslovil Vajansky nazor, ze cestne
a vzdelane prislusniky zemanstva bude mozno ziskat pro narodni
zivot. Vlivem statkare Vanovskeho a ucitele Ticheho se Rudopolsky
narodne uvedomuje a postupne se stava oporou narodniho usili,
jakymsi symbolem rozpukle ratolesti na tele naroda. Roman
zobrazuje slovensky spolecensky zivot v sedmdesatych letech
minuleho stoleti.
MARTIN KUKUCIN: vl. jmenem dr.
Matej Benur. V jeho povidkach prevladaji vesnicke motivy.
RYSAVA JALOVICA (1885) v teto humorne ladene povidce
vykreslil autor svezimi tahy postavu vesnickeho obuvnika Krta,
ktery byl sice pracovity, ale rad se napil. Spisovatel ho
zachycuje v rozlicnych situacich, na vyrocnim trhu, pri jednani
o kravu, v krame s kmotrem Trnkou, cestou, na niz se stretne se
strasidlem, pri hadce se zenou Evou apod. Kukucin se vysmiva
chybam sveho hrdiny (hadce, opilstvi, poveram), ale z kazde jeho
vety je zrejme, ze ho ma rad.

Povidka
NEPREBUDENY (1886) vznikla rovnez v obdobi
Kukucinova prazskeho pobytu. Hlubsi psychologicky ponor do nitra
ustredniho hrdiny znamena v autorove tvorbe vyznamny krok vpred.
V pribehu vesnickeho pastevce husi Ondrase Machuly sleduje
Kukucin prubeh tragickeho milostneho poblouzneni - rozumove
nevyvinuty jinoch sni o princezne. Skutecnou princeznou se mu
stava pekne venkovske devce Zuzka Bezanova. Rozhnevala se s milym
a stezuje si Ondrasovi. Nechtene ho svym rozhovorem povzbudi
a brzy se rozviji milostna hra. Divka brzy poznava, ze jeji
laskovani usti v tragedii. Ondras zahyne pri pozaru na Zuzcine
svatbe.

Novela
MLADE LETA (1889) vypravi pribeh milostneho
vzplanuti dvou studentu k rektorove dceri, zivot studentu na
gymnaziu v Revuci v sedmdesatych letech minuleho stoleti tesne
pred zavrenim teto stredni skoly. Dilo vynika skvelou psychologii
mladych lidi, rozebira se svezim humorem vzajemne vztahy postav.
Novela byva casto prirovnavana k Jiraskove Filozofske historii.

Z Kukucinovy romanove tvorby vynika
DOM V STRANI (1903-1904) s latkou z prostredi chorvatskeho. V romane zobrazuje
Kukucin pomer statkaru k venkovskemu lidu. Pribeh lasky
a rozcarovani mezi Nikem a Katici, dcerou sedlaka Mateo Baraka.
(C) 1994, 1996 AHA