Predstavitele moderni prozy 20. stoleti - svetova literatura

U zrodu moderni prozy 20. stol. stali zejmena tri autori:
francouzsky spisovatel
Marcel Proust, Ir
James
Joyce a prazsky spisovatel zidovsko-nemeckeho puvodu
Franz
Kafka.
MARCELU PROUSTOVI je slozitost
lidske psychiky orazem komplikovaneho vnejsiho zivota. Opren
o samostatne chapanou filosofii sveho vrstevnika
Hennriho
Bergsona zdurazneni vyznamu intuice, tj. vciteni, proti
rpzumovemu vykladu poznatku, zil v ovzdusi zamerne odloucenosti,
soustreden na sve celozivotni dilo, rozsahly roman
HLEDANI
ZTRACENEHO CASU. Na jeho sedmi dilech pracoval spisovatel mnoho
let. Vypravec si obnovuje v ich-forme sve vzpominky na prozitky
i na udalosti, o kterych slysel napr. v prostredi vznesene
francouzske spolesnosti aristokratickych a mestanskych salonu od
zacatku stoleti do prvni svetove valky. Nad volne seskupenymi
deji prevlada liceni nalad, pocitu a uvahove pasaze, ktere ve
svem celku smeruji k tomu, aby si vypravec ozivovanim minulosti
ozrejmil smysl vlastniho zivota. Umelecke prostredky: volne
spojovani a prolinani casovych rovin, vnitrni monolog, slozitou
lyrizovanou vetu porusujici pravidla syntaxe. Asociativni
metodou, ktera spojuje nejen ruzne casove roviny, ale prolina
ruzna temata a je umeleckym vyjadrenim a uskutecnenim Bergsonovy
myslenky o "intuitivnim proudu vedomi".

Jinym celnim predstavitelem moderni experimentalni prozy se
stal Ir, pisici anglicky,
JAMES
JOYCE. Narodil se sice v Irsku, ale po studiich svou
vlast opustil a zil az so sve smrti na ruznych mistech v Italii,
svycarsku a Francii. Roman
PORTET UMELCE V JINOSKyCH
LETECH, v nemz Joyce poprve uzil metodu proudu vedomi
a podvedomi v putobiografidky pojatem dile. Dospel tak
k psychlogicky strukturovanemu romanu, utrzkovite zachycujicimu
stavy a procesy ve vedomi cloveka postaveneho nmimo pbvykla
meritka casu a prostoru. Nadcasovy smysl zivota se pokusil Joyce
nalezt v tom, ze zapojil cloveka do dejinneho mytu. Svou tvurci
metodu uplatnil nejradikalneji v romanu
ODYSSEUS, v nemz do
jedinehopresne dotovaneho dne soustredil niterne predstavy
a dusevni pochody tri hrdinu. Volna moderni parafraze Homerovy
Odysseje ma tri hlavni hrdiny staroreckeho mytu.

Narozdil od Prousta i Joyce odmitl Franz Kafka
komplikovanost sveta i slozitost lidskeho nitra. Clovek je podle
jeho presvedceni vinen za vsecho zlo ve svete. Provinuje se uz
svou pouhou existenci. Jako jedinec je vyobcovan z lidskeho
spolecenstvi, v nemz vladnou zakony a urady, vuci nimz je clovek
bezbranny.
FRANZ KAFKA se narodil v Praze
na Starem meste v rodine zidovskeho velkoobchodnika. S otcem si
moc nerozumel od casneho mladi, trpel jeho despotickym chovanim.
Po vystudovani prav se stal urednikem pojistovny a tezce nesl, ze
se stal soucasti byrokratickeho mechanismu. V praci se citil
nestastny. Rozesel se i zidovskou nabozenskou obci, ale nesplynul
s nemecky mluvicimi Prazany ani s Cechy. Ztroskotali jeho tri
pokusy zalozit manzelstvi. Jako byl sam anonymni v zamestnani
i ve spolecnosti, jsou anonymni i hrdinove jeho del - romanu
PROCES, ZAMEK. Jsou to lide bez minulosti, bez individualni
tvare, obvykle i bez jmena, nekdy oznaceni jen pocatecnimi
pismeny nebo krestnim jmenem.
PROCES se sklada s deseti kapitol, jejiz poradi byva
nekterymi znalci Kafkova dila oznacovane jako sporne. Prokurista
banky Josef K. je v den svych tricatych narozenin nahle zatcen,
aniz mu nekdo oznami duvod jeho zatceni. Je vsak ponechan na
svobode a cas od casu je povolan k vyserovani, ktere se odehrava
na pude jakehosi cizaku. Josef K. je nucen prodirat se zastupy
lidi, prochazi cizimi byty, az se nakones ocitne pred anonymnim
soudem. Ten vsak nezkouma vinu, protoze obzalovany je vinen od
okamziku, kdy soud obvineni vyrkl. Josef K. pochopil marnost
jakekoli obhajoby, proto rezignuje, i kdyz se neciti byt vinin.
V podvecer jeho 31. narozenin ho dva muzi odvadeji z bytu
a v opustenem lomu za mestem (dejiste je rovnez anonymni, ale ale
nektere naznaky nasvedcuji, ze jim je Praha) vykonaji trest ranou
nozem do srdce. Josef K. umira " jako pes".

Prostredi, v nemz se skoupy dej odehrava, i postavy
v romanu jsou charakterizovany jen mlhave.

Situace hrdiny romanu
ZAMEK je castecne shodna s postavenim
Josefa K. z Procesu. Zememeric K. prichazi vecer do jakesi
vesnice, protoze je pozvan na zamek. Zda se, jako by obyvatele
zamku, opet jakesi anonymni panstvo ci urad, poverili K. nejakym
ukolem, pritom se vsak K. staveji do cesty nejruznejsi prekazky,
ktere mu zabranuji, aby se na zamek dostavil. Prechodne ziskava ve
vesnici urcite nezavisle postaveni, dokonce se milostne sblizi
s jistou zenou, ale nakonec se stava vydedencem a svuj ukol
nesplni.

Kafka narozdil od Prousta nebo i Joyce nezobrazuje
psychologicke pochody svych postav. Proto Kafkovi hrdinove nemaji
svuj vnitrni zivot, vsechno jejich usili se zameruje k jedinemu
cili: proniknout k tajemnemu zakonu. Ostatne postradaji i vnejsi
charakteristiku, nejsou zapojeni do rodinneho prostredi, nevime
jak vypadaji, nezname jejich minulost, zaliby ani tvare.

Kafkovo dilo, zprvu malo pochopene, se dockalo po druhe
svetove valce svetoveho ohlasu. Jeho interpretace je velmi
rozdilna. Nekteri literarni vedci v nem spatrovali zidovske nebo
krestanske tradice, jini v nem nachazeli prvky existencionalismu.

Podobne jako Prost, Joyce a Kafka v proze predstavovali
novatorstvi v poezii dva zastupci angloamericke literatury,
Robinson Jeffers a
Thomas Stearns Eliot.
ROBINSON JEFFERS patril
k nejvyraznejsim a take nejosobitejsim americkym basnikum. Jeho
poezie je obtizne zaraditelna do urciteho umeleckeho smeru, snad
nejblize k symbolismu. Jeho kniha
HREBEC GROSAK obsahuje nekolik
skladeb. Maji vesmes alegricky a symbolicky vyznam: prirodni
motivy smeruji k zamysleni nad vztahy cloveky k prirode, pricemz
symboly prirody - morske vlny, skaly ci ptaci - predstavuji
nemenost nebo cyklickou opakovatelnost prirodnich jevu. Ve
vyslednem dojmu znamenaji odklon od civilizace, v niz precensny
technickypokrok vzdaluje cloveka jeho opravdovemu urceni
a znehodnocuje zivot.

Take angloamericky basnik
THOMAS STEARNS
ELIOT mel neblize k symbolismu, kdyz se v jeho tvorbe najdou
i prvky kubismu a v technice verse stopy kolaze. Nejproslulejsim
Eliotovym dilem je symbolicka poema
PUSTINA. Vyjadruje bezmocnost
a hruzu z postaveni cloveka pred nevyhnutelnosti smrti,
prokonponovanou vzpominkami na dobu pred prvni svetovou valkou,
ale obsahuje i myticke prvky, odkazy na Danta, Shakespeara.
Minulost a soucastnost ve skladbe splyvaji nebo jsou predstaveny
jako antiteze na pozadi vecne se opakujiciho kolobehu prirodniho
deni.
Futurismus

Vybusna vlna futurismu, ktera se zvedla uz pred prvni svet.
valkou v Italii, je vysvetlitelna jeho zakladnimi vychodisky. Byl
obracen k pritomnosti a budoucnosti (lat. futurus - budouci).
Zahrnoval vsechny historicke tradice, strnule navyky v mysleni,
v umeleckych postupech a prostredcich. Moderni zivot 20. stol. se
svou velkomestskou civilizaci a technikou mel podle mineni jeho
propagatoru proniknout do umeni, prinest je do novych poloh
a setrit tradice mezi jednotlivymi umeleckymi druhy (napr. mezi
literaturou a malirstvim). Stoupenci futurismu odmitli jak
realismus, tak romantismus.

Futurismus se ohlasil r. 1908 manifestem, jehoz autorem byl
italsky basnik
FILIPPO TOMMASO
MARINETTI. Program futurismu shrnul do nekolika pozadavku
u vkrasa neklidu,rychlosti a a boje, poezie odvahy a revolty.
Zakladem futuristicke poetiky byl dynamismus, projevujici se
jednak vyrazovou zkratkovitosti , jednak mnohotvarnosti
a promenlivosti basnickeho rytmu. Odrazel snahu o umelecky
ekvivalent pohybu a rychlosti jako typickych znaku zivota 20.
stoleti. Druhym podstatnym rysem byla jednota predmetu, prostredi
a atmosfery, "prolinani rovin" to co vyjadril pro poetismus
vyjadril Nezval slovy:
Miluji veci, ktere k sobe nepatri, ovsem
jen zdanlive nepatri, protoze jejich spojeni nelezi na
povrchu.

Aby futurismus mohl uskutecnit sve zamery v praxi, provedl
obsahovou a syntaktickou destrukci vety a vytvoril teorii
osvobozenych slov. Slova se ve vete nebo ve versi skladala bez
ohledu na logicke vazby a pravidla syntaxe. Byla odsranena
kompozicni vazanost, uvolnovana graficka podoby verse (napr. ve
schudkovite psanych versich) a zrusena interpunkce

Experimentalni charakter futurismu pokracoval take
odstrnovanim hranic mezi umenim slovesnym a hudebnim nebo
vytvarnym. Tak vytvoril futurismus "hudebni poezie". Prenasenim
specifickych metod a technik hudebniho projevu na projev
slovesny, napr. pokus italskeho futuristy
FRANCESCA CANGGULLA, ktery zasazoval "osvobozena
slova" i jednotlive slabiky a hlasky do notove osnovy a pouzival
misto nevyhovujici interpunkce hudebnich znamenek.

Ideologicky byl furturismus nejednotny, a to i uvnitr same
Italie. Pripojovali se k nemu umelci z rad anarchistu, take
komuniste i nacionaliste. Silici nacionalismus, predznamenany
v prvnim manifestu Marinettiho ("Budeme velebit valku - jedinou
hygienu sveta"), svedl vsak italsky futurismus na scesti.
Marinetti, u nehoz se projevily krome umeleckych ambic take
ambice politicke, vsoupil r. 1921 do voleb, spratelil se s B.
Mussolinim a r. 1924 na kongresu futuristu proklamoval fasisty.
To pak dovrsil ve tricatych letech pri vpadu Italie do Habese,
ktery ospravedlnoval a dokonce basnicky oslavil.

Zcela jinou podobu mel futurismuas v Rusku, ktere s stalo
jeho druhym vyznamnym centrem. Zde se futurismus ideove spojil
s proticarskym a protivalecnym, demokraticky naladenym hnutim
a v osobe
VLADIMIRA
MAJAKOVSKEHO, predniho basnika. Majakovskij r. 1923 ve
stati
futurismus dnes zasadne rozlisil italsky a rusky
futurismus. Ideologicky nemame s italskym futurismem nic
spolecneho. V dilech
150000000, V. I. LENIN, SPRAVNA VEC se stal jednim z basniku spoluurcujicich vyvoj moderni poezie.
Kubismus

Znamenal pronikavou zmenu v pristupu ke skutecnosti - a to
nejen ve videni reality, ale take v zachazeni s ni. Spocival
predevsim v odputtani umelce od napodoby vnejsi reality, ktera uz
nebyla predmetem zobrazeni, ale pouze vychodiskem ke kvalitativne
jine, samostatne, na objektu nezavisle umelecke skutecnosti.
Vneji realita byla rozkladana az naa sve nejjednodussi
geometricke tvary (zejmena krychle - lat. "cubus"). a zpetnym
pochodem, prostrednictvim umelcova intelektu a fantazie, skladana
ako mozaika do nove, svebytne vytvarne podoby, nebo ve spojeni
s momenty futuristickymi, do podoby slovesne. Tak vznikal
kubisticky obraz, kubicka socha, architektura ci kubofuturisticka
basen. Kubiste zcela nove pracovali z prostorem, nevystacil jiz
jen s obvyklymi tremi rozmery, ale pocitali i se ctvrtou dimenzi
a s nekonecnem, ktere podle nich "obdaruje predmety
plasticnosti". Kubismus vytvarel nove prostorove vztahy mezi
predmety. Tyz predmet uvnitr obtazu byl polozen do nekolika
perspktiv, takze se jevil jakoby deformovany amel tendenci
objevovat se zaroven z nekolika stran. Jestlize vstoupil do
vztahu s druhym predmetem nebo s vice predmety, byl vysledkem
charakteristicky kubisticky obraz, jak jej zname napr.
z Picassovych platen, s mnoha pruhledy, s neobvyklymi uhly
pohledu pusobici sece celistve, ale zaroven odhalujici jednotlive
skladebne casti.

Hlavnimi predstaviteli kubismu byli
Pablo Picasso, Bohumil
Kubista, Emil Filla.

Do literatury jako
kubofuturismus. GUILLAUM APOLLINAIR. Ve sbirce
KALIGRAMY projevil Apolinaire usili o zkrizeni umeleckych druhu, o tvz.
obrazove basne. Slova vytvarela obrazce zpodobujici nanet basne,
voleny tak, aby byl vhodny pro vytvarne vyjadreni
KRAJINA,
KRAVATA, ZRCADLO, HODINY, CESTA, KARAFIAT.
Dadaismus

Hnuti
dada bylo prudkou negaci celeho spolecenskeho radu
a vsech dosud uznavanych hodnot. Zrodilo se za p rvni svet. valky
jako protest proti fyzickemu i dusevnimu znrzaceni cloveka, ale
ve svych dsledcich bylo revoltou i protiumeni, moralce, proti
vsemu , co do te doby vvorilo kulturni lidstvo. Svuj pocatek melo
totohnuti v e Svycarsku, nejvetsiho rozkvetu se dockalo koncem r.
1920 a skoncilo o tri roky pozdeji v Parizi. Puvodcem
dadaistickeho hnuti byla skupina mladych umelcu, kteri nalezli za
valky azyl v Curychu
(Rumun Tritan Tzara, nemecti basnii Hugo
Ball a
Richard Huelsenbeck). Curysske hnuti se prilis
neangazovalo. Zato v Nemecku, kde se dada setkolo ihned
s pochopenim.

Teoreticky system dada byl zalozen v Tzarovych manifestech
z r. 1918, 1920. Dadaiste nemluvili o umelecke tvorbe, ale
o vyrobe jejimz zakladem byl princip nahody a montaze. Vysledkem
mela byt esteticky a fantazijne neobvykla spojesni slovesna ci
vytvarna. Tzara vylozil dadaistickou metodu v
MANIFESTU O LASCE
SLABE A LASCE HORKE:"Vezmete noviny. Vezmete nuzky. Vyberte
v novinach clanek tak dlouhy, jak dlouhou chcete mit basen.
Vystrihnete clanek. Potom peclive vystrihejte slovo za slovem
z tohoto clanku a nahazejte je do pytliku. Lehce zatrepejte.
Vytahujte potom vystrizky jeden za druhym a skladejte je v tom
poradi, jak jste je vytahovali. Peclive slova opiste. Basen se
vam bude podobat." Dadaiste takto casto postupovali a tvrdili, ze
nahodne vedle sebe umistena slova davaji podivuhodny basnicky
obraz. Ve skutecnosti zrusili i posledni spojnici mezi poezii
a svetem, rozrusili souvislost mezi slovy, takze poezie se
stavala razenim obrazu bez logickeho smyslu.
Surrealismus

S hnutim dada tesne souvisel francouzsky surrealismus. Jeho
zakladatel - teoretik, basnik a prozaik
ANDRE BRETON (1896-1965), sam autor
dadaistickych scenek, napsal, ze surrealismus vznikl z popelu
dada. Na rozdil od dada si surrealismus vypracoval pevny system,
ktery obsahl vsechny zavazne dobove otazky spolecenske,
filozoficke, psychologicke a umelecke. Oznaceni surrealismus
pochazi od basnika Guillauma Apollinaira, ktery sve divadelni hre
Prsty Tireziovy dal podtitul surrealisticke drama.

Surrealisticke hnuti ve Francii lze datovat rokem 1919, od
vydani knihy Andre Bretona a Phillippa Soupaulta
MAGNETICKA
POLE. Autori v ni pouzili poprve soustavne techniky
automatickeho zaznamu. Breton rozlisil na prednasce proslovene
v roce 1934 v Bruselu a rok na to v Praze dve vyvojove faze
hnuti. Prvni v letech 1919-1925 charakterizoval jako
intuitivni
obdobi.

Od roku 1926 zacalo surrealisticke hnuti prochazet urcitymi
zmenami, a to pod silnymi narazy zvnejsku. Surrealiste si zacali
uvedomovat vazanost sveho experimentu, obraceneho k lidske
psychice i okolnimu svetu. Nalehala na ne nutnost proklamovat
svuj postoj k soucasnemu spolecenskemu radu. Ucinili tak verejnym
protestem proti kolonialismu. Tehdy nastava druha faze,
vyznacujici se priblizovani surrealistu k politicke levici, nekdy
i splyvanim s ni a obdivem k SSSR.
GUILLAUME APPOLLINAIRE, vlastnim
jmenem Kostrowicki, stravil detstvi v Monaku, pozdeji v Parizi.
Bojoval v prvni svetove valce, byl ranen a zemrel na spanelskou
chripku. Svymi sbirkami se stal jednim z predstavitelu moderni
poezie. Zejmena jeho
ALKOHOLY jsou vyvyrcholenim Apollinairovy
snahy noveho basnickeho jazyka a vyjadreni rytmu moderni doby.
Spojenim motivu cesty a motivu casu, propojenych navic s motivem
ohne a zizne, se snazi basnik slozit obraz vlastniho nitra.
Syntetickeho pohledu na svet, v nemz se spojuje davna minulost se
soucasnosti, dosahuje basnik take sloucenim stareho mytu
s moderni dobou. Hledani nove krazy vyvrcholilo v Apollinairove
skladbe
PASMO, vyjadrujici rytmus moderni doby. Pasmo,
prelozene roku 1919 Karlem Capkem, ovlivnilo silne nektere ceske
basniky (
J. Wolker:
Svaty Kopecek, V.
Nezval: Edison, K. Biebl:
Novy
Ikaros).

Dej se odehrava v africkem Zanzibaru, hrdinka dramatu,
feministka Terezie, odmita udel matky, zbavuje se prsu a stava se
muzem Tireziem. Opusteny manzel zplodi behem dne vice nez
ctyricet tisic deti.

Jednotlive dejove udalosti jsou plodem fantazijni
predstavivosti a zaroven parodii tradicniho dramatu.
(C) 1994, 1996 AHA