Poetismus a surrealismus

Wolkrovou smrti v roce 1924 tzv. proletarska poezie slabne
a pozvolna se vytraci. Druhym centrem poezie 20. a 30. let se
stava poetismus. Avantgardni skupina poetistu, jejimz strediskem
byl opet
Devetsil, zahrnovala predni predstavitele literatury,
divadelnictvi, architektury a vytvarneho umeni.

Predstavitele:
Vitezslav Nezval, Jaroslav Seifert,
Konstantin Biebl, Vladislav Vancura, Karel Konrad, Jiri Voskovec,
Jindrich Honzl.

Pojem
poetismus se objevil v roce 1924, ale historie
vzniku tohoto smeru je starsi. Cestu od proletarskeho umeni
k poetismu vyznacuje nekolik zavaznych dokumentu: predmluvy ke
dvema sbirkam basni J. Seiferta -
Mesto v slzach a Sama
laska.

Roku 1924 prispel Teige ve stati
POETISMUS prvnim
ucelenym nacrtem noveho smeru. Zakladni filozofickou
problematikou poetismu bylo
odcizeni a
sebeodcizeni cloveka.
Poetismus mel napomahat k jejich prekonani. Proto jej Teige
definoval jako umeni zit. Poetismus proklamoval poezii osvobozene
osobnosti, citove senzibility, poezii stesti, v niz zmizi
tragicno. Poetismus si polozil jako cil rozsirovat hranice
umeleckeho mysleni, tematiky, tvurcich postupu, forem
i jazykoveho vyrazu a posilit v umelecke tvorbe moment
fantazijni.

Poetismus se zrodil ve stastnem, ale nedlouhem mezidobi,
kdy ve vsech spolecenskych vrstvach zapoustela koreny domnenka
o nepretrzitem vzestupu zivotniho standartu. Od r. 1929 se toto
priznive ovzdusi zmenilo - hospodarska krize, radostny zivotni
pocit, jimz byl poetismus prodchnut, byl vystridan pocitem
tragicna. V r. 1934, kdy po zalozeni prazske surrealisticke
skupiny zduraznil V. Nezval v programovem letaku
Surrealismus
v CSR solidaritu k tridnimu boji revolucniho proletariatu
a soucasne nezadatelnost prava na nezavislost experimentalnich
metod.

Skupina ceskych surrealistu (K. Biebl. J. Honzl, E. F.
Burian, J. Jezek) vystoupila poprve na verejnost v kvetnu roku
1934 v sini Manesa, kde Nezval a Teige ohlasili vyusteni poetismu
v surrealismus. Naznaky sblizovani ceske a francouzske avantgardy
muzeme sledovat jiz od r. 1930. K uzke spolupraci doslo po
Nezvalove ceste do Francie, pri niz se seznamil s Bretonem
a Eluardem. Surrealismus se jevil jako vhodny destrucni nastroj
proti trideni spolecnosti, na rozdil od socialistickeho realismu
(proklamovaneho jako vyssi faze proletarskeho umeni roce 1934 na
sjezdu sovetskych spisovatelu v Moskve, kde byl mj. pritomen i V.
Nezval).

Tyto odlisne pristupy vedly v r. 1934 i pozdeji k vaznym
nedorozumenim uvnitr tabora socialistickych umelcu a teoretiku,
na jedne strane stoupencu avantgardniho, na druhe strane
realistickeho kridla. Prazska surrealisticka skupina rozvijela
svoji cinnost do roce 1938, kdy se pod tlakem historickych udalosti
po Nezvalove odchodu rozpadla, trebaze ne naprosto.

Nejvetsi osobnosti ceske literarni avantgardy 20. a 30. let
byl
VITEZSLAV NEZVAL (1900-1958).

Vlastni literarni tvorbu zahrnujici poezii, prozu i drama
doprovazela i cinnost publicisticka, prednaskova, teoreticka
a verejna. Narodil se jako syn ridiciho uciele v Biskoupkach.
S velkomestskym zivotem se setkal az v Brne (studoval zde kratce
prava) a v Praze, v niz objevil "zazracne mesto stvorene pro
poezii" (venoval ji basnickou sbirku
PRAHA S PRSTY DESTE a esej
PRAZSKY CHODEC). V Praze studoval na filozoficke fakulte, pozdeji
zil volne jako spisovatel z povolani.

Roku 1922 se stal Nezval clenem
Devetsilu. Skladbou
PODIVUHODNY KOUZELNIK (v roce 1930 ji basnik vclenil do
knih
BASNE NOCI, spolu se skladbami
Akrobat,
Edison a
Signal casu) a
PANTOMIMA, ve ktere jiz podle
zasad poetismu "basnil vsemi smysly". Vysoko vynikla myslenkove
i basnicky skladba
EDISON, na niz navazuje
SIGNAL
CASU. Edison nebyl zversovanym zivotopisem, ale oslavou
tvorive prace. Edisonova postava byla zosobnenim vsech kladnych
sil, ktere zmnozuji zivot a davaji mu potrebne vyvojove impulsy.
Proti ni se v basni rozevrel kontrastni svet "hazardnich hracu",
nositelu odlidstene spekulace, zivotniho mechanismu, prazdnoty
a pozivacnosti. Nezval refrenem, nepravidelne rozmistenym mezi
odstavce basne zvyraznil obraz dnou protikladnych svetu. Svet
prvni:
Bylo tu vsak neco krasneho co drti/ odvaha a radost
z zivota i smrti; svet druhy:
bylo tu vsak neco tezkeho co drti/
smutek, stesk a uzkost z zivota i smrti. Nezvalova "edisonovska"
cesta, kdy kazda basen mela hodnotu "maleho vynalezu",
pokracovala v prvni polovine tricatych let sbirkami
PET PRSTU,
SKLENENY HAVELOK, ZPATECNI LISTEK, SBOHEM a
SATECEK.

V letech 1929-1934 vydal Nezval serii proz
(KRONIKA Z KONCE
TISICILETI, POSEDLOST, CHTELA OKRAST LORDA BLAMINGTONA), ktere
svou psychoanalytickou povahou a zaostrenim na sferu podvedomi,
snu a sexuality naznacily smer dalsiho autorova vyvoje od
poetismu k surrealismu. V basnicke tvorbe se surrealisticke prvky
projevily ve versich
SKLENENEHO HAVELOKU. ZENA V MNOZNEM CISLE,
ABSOLUTNI HROBAR.

Ve stejnem obdobi vydal Nezval anonymne
52 HORKYCH BALAD
STUDENTA ROBERTA DAVIDA, ktere se surrealisticko poetikou
nesouvisel. Byly to socialne a revolucne vyhrocene basne,
ozivujici u nas francouzskou villonskou baladiku.

Desetileti 1931-1942 bylo dobou rozmachu Nezvalovy
dramaticke tvorby,
MILENCI Z KIOSKU, MANON LESCAUT. K divadelni
tvorbe se Nezval vratil po patnacti letech hrou
JESTE DNES ZAPADA
SLUNCE NAD ATLANTIDOU.

Zaverecne vyvojove obdobi 1945-1958 prineslo nekolik
ucelenych skladeb nepriznive poznamenanych dobou, zjenodusenym
chapanim skutecnosti a basnikovym odstupem od principu
surrealismu. Plati to zejmena o skladbe
STALIN, ZPEV
A MIRU a skladbe
Z DOMOVINY. Vedle nich vznikla sbirka versu
VELIKY ORLOJ se vstupni autobiografickou basni napsanou jeste za
okupace. V teto sbirce pouziva Nezval jeste nekterych tvarnych
postupu z obdobi surrealismu, trebaze se ho jako systemu zrekl
a priklonil se k tzv. socialistickemu realismu.
JAROSLAV SEIFERT (1901-1986)

Prvni cesky nositel
Nobelovy ceny za literaturu. Domovem
basnikova mladi byla prazska delnicka ctvrt Zizkov, ktera zprvu
urcila i smer jeho tvorby. Seifert se podilel na zrodu a cinnosti
levicoveho Devetsilu. Jako publicista zacinal v
Rudem
pravu. Po rozchodu s komunistickou stranou roce 1929 pusobil
opet jako redaktor ruznych kulturnich casopisu. Pozdeji se
venoval vylucne literarni tvorbe. Po roce 1968 jako odpurce
totalitniho rezimu nesmel (az na drobne vyjimky) publikovat, jeho
sbirky vychazely v samizdatu nebo v cizine. Roku 1984 obdrzel
Nobelovu cenu za literaturu.

Basne tiskl Seifert od r. 1920 hlavne v Pravu lidu,
nejzralejsi z nich zaradil r. 1921 do sbirky
MESTO
V SLZACH - proletarska poezie.

Nasledujici kniha basni
SAMA LASKA naznacovala u basnika
urcity obrat. Tkvela sice jeste v revolucni vlne sve doby, ale
pozornost od drastickych socialnich obrazu byla prenesena
k rozhodnuti "celou tu smutnou a osklivou zemi" prebasnit
"v krasne a sladke roztouzeni". Do Seifertovy poezie vstoupila
"moderni muza" drive odmitane velkomestske civilizace, muza,
ktera se vznasi v "uzasnem shonu nad helmou cyklisty, ktera vede
ruku inzenyra, kdyz kresli plan americkeho mrakodrapu, muza
drzici obruc blaznivemu klaunu a vedouci za uzdu nezkrotneho ore,
na jehoz hlave bila tanecnice stoji" (basen
ELEKTRICKA
LYRA). Byl to prvni dotyk s poetismem. Poetismus dostal
u Seiferta vyhranenou podobu ve versich vzniklych po jeho cestach
do Francie a SSSR,
NA VLNACH TSF a
SLAVIK ZPIVA
SPATNE a ve sbirce
POSTOVNI HOLUB.

Vyhovovala mu drazdivost rozechvivajici smysly a fantazii,
spolecenska i volni nespoutanost, atraktivnost motivu,
svetelkovani myslenek v polosnu a polostinu, narocna
ekvilibristika obrazu, rytmu a slov, ostrovtip kalamburu,
vynalezavost rymu, rozvijejicich machanizovana spojeni
a obrozujicich je novym smyslem a basnickou neotrelosti. Soucasne
vsak v pozadi zaznivaly znepokojive a vecne lidske otazky
a pochyby o osudech revoluce. Pocity skepse a tragiky rostly
zvlaste v Postovnim holubu. Byly to signaly ohlasujici na
rozhrani 20. a 30. let historickou krizi.

Po ctyrlete odmlce vychazi sbirky
JABLKO S KLINA, RUCE
VENUSINY a
JARO SBOHEM. Jablko s klina, prostoupene seifertovsky
priznacnou jemnou ironii a sebeironii, bylo naplneno zklidnujici
subjektivni lyrikou, v niz se prolinala nostalgie vzpominek
s melancholii nad tusenymi, ale neprozitymi krasami. Postupne
vsak prisna intimita citu a prozitku ztracela na sve vylucnosti,
emoce nabyvaly obecnejsi platnosti. Bylo tomu tak v basnich
rodinnych, zejmena v motivu basnikova vztahu k matce. Ruce
Venusiny a Jaro sbohem napovedely rovnez basnikuv navrat k rodne
zemi a k verejnym problemum 30. let. Blizila se katastrofa
Mnichova i basnikova plna umelecka zralost projevivsi se ve
vrcholnych dilech
ZHASNETE SVETLA, VEJIR BOZENY NEMCOVE, SVETLEM
ODENA. Od alegoricke protiokupacni poezie, uzavirajici se
rokem 1944
KAMENNYM MOSTEM, byl pak jen krok ke vzrusenym versum
PRILBY Z HLINY z revolucnich kvetnovych dnu, v kterych se misil
smutek nad mrtvymi z barikad s hrdosti nad Prazskym povstanim
a s stastnym pocitem nabyte narodni svobody.
KONSTANTIN BIEBL (1898-1951)
do tvorby sve generace vnesl Biebl osobni drastickou
zkusenost svetove valky. Roku 1916 byl jako stredoskolak odveden,
v lednu 1918 ranen na balkanske fronte, zajat a odsouzen k smrti.
Podarilo se mu uprchnout, ale prozite utrapy v nem zanechaly jako
trvalou stopu tezkou chorobu a sklon k depresivnim naladam.

Prvni cyklus basni, publikovanych roku 1919 v casopisech,
nazval autor
PISNE SOUCHOTINARE. Po roce 1918 se venoval studiu na
lekarske fakulte, ale lekarske povolani nevykonaval. Spolu
s nejblizsim pritelem J. Wolkrem byl prechodne clenem brnenske
Literarni skupiny a v druhe polovine 20. let pusobil v Devetsilu.

Prvni obdobi, predstavovane proletarskou poezii -
VERNY
HLAS, ZLODEJ Z BAGDADU a
ZLOM.

Tesna Bieblova vazba na tizive zivotni otazky nebyla
oslabena ani v basnikove poetisticke etape. Vedle sbirky
ZLATYMI
RETEZY s experimenty v eufonicke vystavbe verse vznikla prevazne
s vyjimkou prvni vzpominkove casti na mladi a na otce - jako
ohlas cesty na Cejlon, Sumatru a Javu kniha vzrusujicich basni
S LODI, JEZ DOVAZI CAJ A KAVU, spojujici v plastickych obrazech
zejmena domorodych zen spolecenskou kriticnost s exotikou
prostredi, a ctyrdilna vicetematicka skladba
NOVY IKAROS, ztvarneny asociativni metodou a volnym versem, byl basnickym
vrcholem Bieblovy mezivalecne poezie.
BEZ OBAV.
VLADISLAV VANCURA (1891-1942)
ve svem dile razil smelymi jazykovymi experimenty zcela
originalni cesty ceske prozy. Vystudoval lekarskou fakultu, jako
lekar se natrvalo usadil se svou zenou Ludmilou na Zbraslavi. Tam
vzniklo cele Vancurovo dilo, tam byl take v kvetnu 1942 zatcen
gestapem a kratce nato popraven.

Vancura publikoval v mnoha casopisech, tvoril pro
avantgardni divadla a pracoval take jako filmovy reziser.

Romanem
PEKAR JAN MARHOUL zacina Vancurova galerie ceskych
donkichotu, chudych bloudu, ale i podivinu a robusnich nasilniku,
obdarovanych casto sveraznymi jmeny - Cernohus, Pulpytel,
Vyplampan, Zazabouch apod.

Stejna prirozena a tesna vazba slovesneho experimentu
a kriticky pojate tematiky, tentokrat protivalecne, tvorila osu
romanu
POLE ORNA A VALECNA. Z poetiky se zrodila i humoreska
ROZMARNE LETO, ironizujici malomestacke sosactvi. Kouzlem hrave
obrazotvornosti byla prostoupena jedina Vancurova kniha urcena
detem,
KUBULA A KUBA KUBIKULA, zalidnena grotesknimi figurkami
a vypravena bodrym, zaroven vsak basnickym jazykem.

V letech 1931-1932 vytvoril Vancura tri prozy - baladicky
ladeny pribeh stredovekych lapku
MARKETA LAZAROVA, roman
z cesko-slovenskeho mestanskeho a zemanskeho prostredi
UTEK DO
BUDINA a soubor drobnych renesancnich povidek
LUK KRALOVNY
DOROTKY - variace na motiv svobodneho a cinorodeho milostneho
citu, nespoutaneho dobovymi a spolecenskymi konvencemi.

Vyznamnym rozhranim ve Vancurove tvorbe byla rozlehla epicka
skladba
TRI REKY, zobrazujici na osudech selskeho synka Jana
Kostky udalosti od 90. let minuleho stoleti pres ruskou revoluci
a obcanskou valku az k dobe prvni republiky. Roman, ve srovnani
s predchozi Vancurovou tvorbou prostsi kompozicne i jazykove,
dbajici vic na vlastni fabuli a psychologiske prokresleni postav,
mel byt vychozim dilem k pripravovane rozsahle trilogii
KONE
A VUZ, z niz vsak spisovatel mohl uskutecnit jen prvni cast
Rodina Horvatova. Od zamyslene prace jej vytrhly tragicke
udalosti nasledujici po Mnichovu a nalehavy ukol zpracovat
OBRAZY
Z DEJIN NARODA CESKEHO. Svou estetickou pusobivosti se staly
duchovni oporou v nejtezsich chvilich nacisticke okupace.
Zaverecny dil, ktery vysel az roku 1948, zustal uz nedokoncen.
KAREL KONRAD (1899-1971) -
avantgardni satirik, prozaik, vynikl zejmena jako tvurce
mensich literarnich utvaru - epigramu, agorismu, kurzivy,
soudnicky, cestopisnych crt a povidky. Stredoskolska studia
dokoncil az po valce, protoze byl odveden na frontu. Po kratkem
ucitelovani se plne venoval publicisticke a literarni tvorbe.
V letech 1924-1932 byl redaktorem satirickeho Trnu, prispival
vsak take do jinych casopisu.

Nejvyznamnejsim Konradovym dilem je roman
ROZCHOD! - kriticke dilo protivalecne linie ceske literatury, svedectvi
o zkusenosti mladych lidi zavlecenych na jatka svetove valky,
ktere drzi pri zivote jen mlada vira v odboj a nadeje na lepsi
usporadani lidske spolecnosti.
Kriticka spolecenska proza

Ve 20. a 30. letech smerovala proza k snaze postihnout
cloveka v jeho spolecenskych vztazich a v jeho konkretni
historicke podobe. Zaroven usilovala vystihnout smer
spolecenskeho vyvoje v dobovych konfliktech na postavach hrdinu,
kteri meli byt nositeli spolecenskeho pohybu.
IVAN OLBRACHT (1882-1952),
vlastnim jmenem Kamil Zeman, syn
spisovatele Antala Staska. Prave toto rodinne prostredi, pusobilo
na Olbrachta jiz od detstvi a rozhodlo o zamereni jeho literarni
i verejne cinnosti. Studoval na gymnaziu a po nedokoncenych
vysokoskolskych studiich v Berline se venoval novinarstvi. Jako
zurnalista stravil sedm let v redakci videnskych Delnickych
listu, pozdeji v prazskem Pravu lidu a Rudem pravu. Byl dvakrat
veznen, literarne zpracoval v knize
ZAMRIZOVANE ZRCADLO.

Do literatury vstoupil Olbracht knihou
O ZLYCH SAMOTARICH (1913), tremi rozsahlejsimi povidkami z prostredi spolecenskych
vydedencu, tulaku, komediantu a cirkusaku bojujicich o udrzeni
lidske dustojnosti a individualni svobody protispolecenskou
vzpourou, obvykle proti zakonu. Zivotni ztroskotani, hlad,
smutek, beznadeje, lhostejnost a nespravedlnost okolniho sveta
zahaneji tyto nestastniky stale hloubeji do duchovni a mravni
izolace a probouzeji v nich pudove zlo. Tito Olbrachtovi
anarchisticti samotari byly detailne prokreslene studie lidskych
typu a prostredi, ktere je utvarelo, zatimco dej, i kdyz vzhledem
k autorovu epickemu talentu velmi poutavy, nemel vyznamnejsi
funkci. Povahokresba se slozitymi dusevnimi pochody byla v techto
povidkach zvyraznena a podrzela si sve postaveni i v celem dalsim
Olbrachtove dile.

Za prvni svetove valky vznikly dva Obrachtovy psychologicke
romany,
ZALAR NEJTEMNEJSI a
PODIVNE PRATELSTVI HERCE JESENIA. V prvnim z nich osleply penzionovany policejni komisar Mach,
ktery tezce nesl svuj stav slepoty, propadne chorobne zarlivosti
a napul silenym predstavam, ktere po drastickych scenach vedou
k nervovemu zhrouceni a odchodu jeho zeny. V Podivnem pratelstvi
herce Jesenia rozvinul autor na protichudnych osudech dvou hercu
naprosto odlisneho charakteroveho zalozeni problematiku podstaty
a inspirace hereckeho umeni. Jan Vesely je clovek nespoutany,
dobrodruh a epikurejec, neohlizejici se na to, jakou zkazu za
sebou zanechava. Proti nemu stoji ukazneny, strizlivy a do
krajnosti obetavy Jiri Jesenius. Roman take odpovida na otazku
umelcova vztahu k narodu a spolecnosti.

Roman
ANNA PROLETARKA (1928), o zrani sluzky v uvedomelou
revolucni pracovnici a bojovnici, mel na dvojpolovem vyliceni
burzoazniho a proletarskeho prostredi ukazat zrod komunisticke
strany v bojich o Lidovy dum (1920), zustal vsak pouze
schematicky nepresvedcivym pokusem a umeleckym ztroskotanim.

Do r. 1932 spada navsteva Ivana Olbrachta na Podkarpatske
Rusi. Spisovatel se usadil ve vesnicce Kolocave, aby tu
shromazdoval material k zamyslenemu dilu. Bida teto krasne
krajiny ho primela k myslence zalozit Komitet pro zachranu
pracujicich lidu Podkarpatske Rusi. Olbrachtovi prirostla tamni
priroda a lid tak k srdci ze venoval Podkarpatske Rusi celou
tvorbu 30. let. Nejprve to byly kulturni, cestopisne a socialne
kriticke kapitoly v knize
ZEME BEZE JMENA. Nasledoval roman
NIKOLA SUHAJ LOUPEZNIK a povidkovy soubor
GOLET V UDOLI. V romanu
Nikola Suhaj loupeznik zpracoval Olbracht skutecny pribeh
vojenskeho zbeha na konci prvni svetove valky, ktery se za
zivotni prikori primitivne msti. Umeleckou fikci se stava tento
zbojnik ztelesnitelem legendarniho Oleksy Dovbuse jako lidoveho
mstitele. V konecnem vyzneni jde o romanovou baladu, vrcholici
zradou a tragickou smrti ustredniho hrdiny.

V povidkach Golet v udoli zobrazil Olbracht plasticky
a neobycejne verohodne sverazny a uzavreny svet ortodoxni
zidovske obce, ridici se prisnymi obyceji a nabozenskymi prikazy.
Podstatu knihy tvori zaverecna povidka O smutnych ocich Hany
Karadzicove, v niz se mlada zena odvazi porusit odvekou tradici
a vzeprit se predsudkum.

Pro mladez upravil Olbracht v
BIBLICKYCH PRIBEZICH (1939)
text Stareho zakona, podobny smysl mela kniha
ZE STARYCH LETOPISU o ceske minulosti a beletristicka adaptace dila americkeho
historika Prescotta Dejiny dobyti Mexika
DOBYVATEL.
MARIE MAJEROVA (1882-1967), vyhlasovana marxistickou
kritikou za jeden z "uhelnych kamenu ceske socialisticke
literatury". V prvnim tvurcich obdobi Majerove prevladaji
povidky, i kdyz mezi nimi je i roman
PANENSTVI (1907). Vsechna
tato dila spojuje ustredni motiv tiziveho zivotniho postaveni
divek a zen. Autorcino vychozi pojeti se blizilo macharovskemu:
"Byti zenou, uz to znamena trpeti" a vrazovalo se do linie
emancipacni literatury. Deziluze a tragika zenskych hrdinek Marie
Majerove, i kdyz nebyly prosty pudovych prvku, korenily hloubeji
ve spolecenske realite a to jim dovolovalo prekrocit hranice
pasivity, melancholie a bezvychodnosti a dobrat se k cinorodemu
typu, jaky predstavuje napr. Lenka Bilanska, ustredni hrdinka
romanu
NEJKRASNEJSI SVET (1923). Falesnou cestu anarchismu
(francouzskych a ruskych anarchistu), ktery nemuze vest
k nastoleni lepsiho usporadani spolecnosti, zobrazila Majerova
v romanu
NAMESTI REPUBLIKY (1914), byl mj. take svedectvim jejiho
rozchodu s hnutim, k nemuz prechodne patrila. Formou utopie,
ktera po svetove valce zdomacnela i v ceske literature hlavne
diky K. Capkovi, vylicila Majerova v romanu
PREHRADA (1932)
nenasilny revolucni prevrat. Rusny dej, odehravajici se behem
jedineho dne, byl situovan do Prahy. V kompozici vyuzila vedle
tradicnich postupu i stylizovaneho reportazniho zaznamu
a prostredku odvozenych z filmove techniky.
SIRENA (1935) je
generacni roman delnicke rodiny Hudcu, prvni uceleny obraz
socialniho a nazoroveho vyvoje proletarske rodiny od poloviny
19. stoleti do r. 1918. Na Sirenu volne navazala
HAVIRSKA BALADA (1938), v niz jakoby pokracuje osud rodiny na pribehu Rudolfa
Hudce, ktery se po navratu z Nemecka, kam odesel za praci, musi
zivit zebrotou.

Umelecky presvedcivejsi byla
MARIE PUJMANOVA (1893-1958),
narozena v mestanske rodine univerzitniho profesora, v prostredi
intelektualne podnetnem. Pujmanova, pohybujici se v mladi
v uzavrenem kruhu otcovskeho domu, nasla si brzy cestu k vnejsimu
svetu a k samostatnemu pohledu na nej, nejprve prostrednictvim
casopisu F. X. Saldy (Novina, Kmen) a Ruzeny Svobodove (Lipa).
Pribeh vybojovaneho svobodneho materstvi vylicila v romanove
prvotine
PACIENTKA DOKTORA HEGLA (1931). Stezejni dilo Pujmanove,
tridni freska ctvrtstoleti ceskeho narodniho a socialniho zivota,
vznikalo v casove rozloze temer dvaceti let. Uvodni cast
LIDE NA
KRIZOVATCE (1937) plasticky ztvarnuje osudy advokata Gamzy
a sourozencu Urbanovych i povalecnou atmosferu v republice az do
let krize. Nasledujici
HRA S OHNEM (1948) a
ZIVOT PROTI SMRTI (1952) sleduji vzrusujici deje lipskeho procesu s Jirim
Dimitrivem, udalosti kolem Mnichova, leta okupace, valku na
fronte i podzemni odboj az do kvetnove revoluce 1945. Oba tyto
romany poznamenal uz do jiste miry dobovy schematismus.
JARMILA GLAZAROVA (1901-1977) hlavni cast jejiho
literarniho dila vznikla v kratkem casovem useku peti let
(1936-1940). Svedcilo to o hloubce zdroje, ale i o slovesnem
nadani. Kronikou dvanacti let nezkaleneho manzelskeho stesti
(manzel Glazarove byl lekar) je kniha
ROKY V KRUHU (1936),
napsana formou zapisku. Na rozdil od cisteho souladu, ktery se
v Rocich v kruhu jevi jako dar, dve nasledujici dila vychazeji
naopak se stretani hrdiny s drastickymi existencnimi podminkami
a spolecenskymi konvecemi. Roman
VLCI JAMA lici spoluziti
venkovskeho lekare s jeho starnouci a despotickou zenou, mezi
nimiz zije mlada schovanka. Hrdinove romanu prochazeji vsemi
stupni deziluze a dospivaji posleze k poznani zivotni beznadeje.
Problem mravni a lidske rozvracenosti je potom vystupnovan az do
baladicke dramaticnosti v dalsim romanu
ADVENT. Materska laska
ubijene zeny zachranuje v okamziku nejvyssiho zoufalstvi k smrti
odsouzene dite a zaroven se v horecne halucinaci msti na surovem
muzi a jeho milence, kteri zpusobili jeji a synovo utrpeni.

Jako syn zidovskeho obchodnika v Rychnove nad Kneznou
poznal
KAREL POLACEK duverne malomestske a zidovske prostredi
a mentalitu jeho obyvatel, kteri jako literarni postavy a figurky
zalidnili svet jeho povidek a romanu. Je to kronikarske zpodobeni
lidicek maleho mesta a Polacek je predstavuje nekdy ironicky,
vetsinou vsak se shovivavym usmevem nad jejich slabostmi. Stastna
dispozice z mladi, kdy Polacek tyto figurky videl kolem sebe,
byla pozdeji jeste obohacena o zkusenosti lokalkare, soudniho
zpravodaje a redaktora Lidovych novin, v nichz Polacek zakotvil
zasluhou bratri Capku. Spisovatelovou snahou bylo pravdive
zobrazit "maleho cloveka" v kazdodennim zivote se shovivavym
humorem. Takovou podobu Polackova pohledu na svet a jeho hrdiny
predstavuj popularni roman
MUZI V OFSAJDU s dvojici fotbalovych
fanousku, otce a syna, a s humornym vylicenim kluboveho prostredi
a psychologie sportovnich divaku. V jinych Polackovych dilech
vsak nechybi sarkasmus a horka kriticnost. Tyka se to zejmena
romanu
DUM NA PREDMESTI a
HLAVNI PRELICENI, v nemz autor sleduje,
jak se jeho romanovy hrdina v touze po majetku nezastavi ani pred
vrazdou. Sve dilo dovrsil Polacek ctyrdilnym cyklem o pochybnem
"hrdinstvi" malomestaku v dobe prvni svetove valky:
OKRESNI
MESTO, HRDINOVE TAHNOU DO BOJE, PODZEMNI MESTO, VYPRODANO. Sve
hrdiny sleduje autor od zatuchle atmosfery venkovskeho mestecka
tesne pred vypuknutim valky, provazi je na halicskou frontu, kde
ani ve valecnem viru se nedovedou zbavit svych malichernych
slabosti, a nakonec predvadi valecne zazemi, hladovejici
obyvatelstvo a valecne zbehy. Styk konvencniho sveta dospelych,
pohybujicich se v jednani i ve vyjadrovani ve vymezenych
hranicich sveho spolecenskeho postaveni a povolani, s detskou
napodobivosti a hravosti s neodolatelnou vyrazovou a situacni
komikou vylicil Polacek v knize
BYLO NAS PET.

Pritazlivy a exoticky svet cirkusu a variete, santanu
a kabaretu, prazske bohemy, ale i kriminalni polosvet moderniho
velkomesta vnesl do ceske literatury
EDUARD BASS.
Roku 1910
vystoupil jako recitator a zpevak v kabaretu
Bila labut v Praze
a tomuto druhu umeni zustal verny. Stal se spolutvurcem proslule
Cervene sedmy, zaroven spolupracoval se satiristickymi casopisy.
Vytvoril radu svych
Rozhlasku. Nektere z Bassovych versu
a kupletu zlidovely a s neobycejnym ohlasem se setkaly r. 1930
Bassovy literarni parodie nazvane
TO ARBES NENAPSAL, VRCHLICKY
NEZBASNIL. Trvalou soucasti ceske prozy se stal Bassuv
humoristicky pribeh o slave ceske kopane ve dvacatych letech
KLAPZUBOVA JEDENACTKA a roman
CIRKUS HUMBERTO. Na pozadi pestreho
mezinarodniho slozeni cirkusovych umelcu, artistu, krotitelu
i muzikantu, sleduje Bass tri generace od 60. let minuleho
stoleti az do prvni ctvrtiny 20. stoleti. Jakousi paralelou
k romanu je soubor povidek
LIDE Z MARINGOTEK ze stejneho
prostredi.

Prislusnikem literarni generace, ktera dozrala v letech
prvni svetove valky, byl
KAREL CAPEK (1890-1938).
Narodil se jako
syn lekare v Malych Svatonovicich na Nachodsku, vystudoval
gymnazium a filosofii. V letech 1917-1920 byl zamestnan v redakci
Narodnich listu, pozdeji v Lidovych novinach. 1921-1923 byl
dramaturgem Vinohradskeho divadla, v nemz se ucastnil take
rezijni prace. Podnikl mnoho cest po evropskych zemich
(cestopisne knihy:
ITALSKE LISTY - 1923,
ANGLICKE LISTY - 1924,
VYLET DO SPANEL - 1930,
OBRAZKY Z HOLANDSKA - 1932). Jako novinar
vytovoril osobity novinarsky sloupek (knizne potom v souborech
O NEJBLIZSICH VECECH, MEL JSEM PSA A KOCKU). Do blizkosti techto
knih patri i
ZAHRADNIKUV ROK a kniha
MARSYAS, v niz Capek
projevil svuj zajem o pololidovou tvorbu a "poklesle" literarni
zanry. Pro poznani moderni francouzske poezie byla vyznamna
Capkova antalogie prekladu
Francouzska poezie nove doby.

Prvni prace K. Capka vznikaly ve spolupraci s bratrem
Josefem, znamym malirem. Jejich pozdejsi soubor, nazvany
KRAKONOSOVA ZAHRADA, obsahuje starsi prace z let 1908-11. Jsou to
drobne povidky, priznacne vtipnymi napady a take ironickou
nevazanosti a parodii.
BOZI MUKA jsou filosoficke povidky zamyslejici se nad
zahadami lidske duse a osudovymi nahodami v zivote cloveka.
TRAPNE POVIDKY se skepticky nori do mucivych tajemstvi smyslu
lidske existence, lidskeho dusevna a determinace cloveka,
i "trapnych" zivotnich konvenci, s nimiz clovek bud marne zapasi,
nebo jimz se podrobuje a prizpusobuje.

Ve dvacatych letech se Capek zameruje prevazne na
dramatickou tvorbu.
LOUPEZNIK vytvoreny jako polemika
s programovym hrdinstvym, "mesiasstvim" Janosika, predstavoval
ztelesneni revoltujiciho mladi, bouriciho se proti sosactvi.
V nasledujici hre
RUR (Rossumovi Univezalni Roboti), vyznamenane
statni cenou, vyustilo stretnuti cloveka s technikou v obrodu
lidstva, kdyz se u dvou robotu, konstruovanych jako stroje bez
lidskych vlastnosti, zrodil cit a odusevneni, zaruky
neznicitelnosti lidske podstaty. Bylo v tom i Capkovo varovani
pred nebezpecim pretechnizovaneho moderniho sveta.

Satiricka alegorizujici komedie
ZE ZIVOTA HMYZU, napsana
spolecne obema bratry, byla kritikou existujiciho radu,
zpusobujiciho deformace jednak cloveku (pozivacnost, chamtivost,
egocentrismus), jednak v mezilidskych vztazich (valky). Na
zachranu skutecnych hodnot vystupuje nakonec tulak, menici se
z pozorovatele v aktivniho ucastnika deje, ktery s vykrikem
pohorseni a odporu:
"Ach, ty hmyze! Ty pitomy hmyze!" rozslapava
mravenciho Zluteho vudce.
VEC MAKROPULOS, zhudebnena L. Janackem,
polemizovala s idealem dlouhovekosti Shawova filosofickeho
dramatu Zpet k Methusalemovi a hajila myslenku, ze prumerne
"sedesatilety zivot je primereny", protoze starnuti prinasi
"autotoxikaci organismu" (sebeotravu). Capkovi byl pritom vytykan
pesimismus.

Hra
ADAM STVORITEL (opet spolecne s bratrem Josefem). Nazev
byl ironickym symbolem cloveka, ktery znici svet, aby vytvoril
svet lepsi, ale ztroskotava. Capek v duchaplnych scenkach,
promisenych vytribenym versem, dokazoval opravnenost
relativistickeho presvedceni, ze tento svet je natolik dobry, ze
jej neni treba radikalne menit. Obdobne tema zpracoval Capek ve
fejetonovem romanu
TOVARNA NA ABSOLUTNO s pozitivnim ideovym
vyznenim v odsudku klerikalismu, nacionalismu a valky.
V KRAKATITU polozil Capek znovu, tentokrat v tragicke poloze,
otazku moznosti pokroku v technicke civilizaci a soucacne
bezpecnosti lidstva, ktere z neschopnosti sladit socialni
a civilizacni zajmy se dostava na sam okraj propasti, kdy mu
hrozi "valka vsech proti vsem", poniz uz nebude vitezu, ale jen
mrtvi. Byla to podivuhodne vystizna vize krize lidstva ve stoleti
atomove bomby.

Roku 1929 sestoupil Capek v
POVIDKACH Z JEDNE KAPSY a
POVIDKACH Z DRUHE KAPSY do strizlivejsich poloh obcanskeho
zivota s atmosferou bodrosti a sousedske duvernosti. Obe knihy se
staly vrcholem Capkova povidkoveho mistrovstvi.

30. leta vratila Capka k filosofickym zdrojum jeho tvorby.
Romanova trilogie
HORDUBAL, POVETRON a
OBYCEJNY ZIVOT, latkou,
postavami hrdinu i dejem tvorici naprosto samostatne romany, byla
vnitrne spojena neotickou problematikou. Na osnove vysetrovani
a soudniho procesu s viniky Hordubalovi smrti, stejne jako
v nekolikanasobnych uvahach (lekare, basnika,jasnovidce,
milosrdne sestry) nad neznamym clovekem umirajicim po letecke
havarii rozpredl autor otazky o podstate, hranicich a hodnote
lidskeho poznani, o meritku a objektivite pravdy. Relativisticke
stanovisko vedlo Capka k zaveru, zi pravdive poznani je pouze
vyslednici jednotlivych postrehu a vykladu, podminenych
intelektem, povahou, vzdelanim, povolanim a zivotnimi zkusenostmi
vypovidajicich subjektu. Konecna pravda se sklada z dilcich
pravd. Kladem Capkova pristupu bylo zdurazneni odpovednosti pri
vytvareni usudku, nebo dokonce vyneseni rozsudku nad clovekem,
ktery je vzdy slozitou jednotkou.

Ve
VALCE S MLOKY zpodobnil na alegorickem pribehu Mloku,
kteri svym zvirecim mechanismem nahradili mechanismus robotu
a stali se hrozivym nebezpecim pro lidstvo, hrozbu fasistickeho
nebezpeci.
BILA NEMOC poukazala v podstave Marsalove na krutou
a scestnou logiku mocnych jedincu, ridich se chorobnou predstavou
o osudovem vyznamu sveho poslani. Soucasne take zobrazovala take
tragedii bezmocnosti uslechtileho, ale izolovaneho jedince, ktery
musi kapitulovat pred davovym fanatismem.

Opravdovou lidskou solidaritu a chlapskou statecnost Capek
zobrazil v povidce
PRVNI PARTA z hornickeho prostredi. Tato kniha
a jeste vic posledni Capkovo drama
MATKA znamenaly urcity obrat
v autorove nazirani na spolecenskou problematiku: dosavadni
presvedceni, ze duchovni a kulturni hodnoty lze udrzet jen silou
ducha, nahradil nazor, ze v krajnich situacich je nutno k tomu
pripojit i silu a odhodlani k boji. Matcino rozhodne, i kdyz
bolestne protrpene slovo "Jdi!" v zaverecne scene dramatu, kdy
sama podava pusku nejmladsimu synovi po ztrate cele rodiny, bylo
neklamnym svedectvim tohoto Capkova postoje.

Capkovo mnohotvarne a neobycejne bohate dilo prervala nahla
smrt na sklonku roku 1938. Krehky organismus, nahlodany
dlouholetou chorobou, podlehl tlaku tragickych udalosti v dobe
Mnichova a hrubym osobnim tlakum. Smrt K. Capka se stala
i symbolickym koncem tzv. prvni republiky. Pohreb spisovatele na
Vysehradskem hrbitove byl manifestaci vernosti idealum demokracie
a narodni a lidske svobody. Roku 1939 vyslo jeste torzo Capkova
psychologickeho romanu
ZIVOT A DILO SKLADATELE FOLTYNA, opet
koncipovane jako relativisticky pohled na hrdinu z mnoha ruznych
stran.

Organickou soucast Capkovy tvorby tvori take
HOVORY S T. G.
MASARYKEM. Zachytily nejen nazory a postrehy prvniho prezidenta
republiky, vzpominky na ruzna obdobi jeho zivota, ale i zpusob
reci a jeho postoje k otazkam politickym, nabozenskym
a kulturnim.

Capkuv starsi bratr
JOSEF CAPEK, znamy predevsim jako
malir, prosel stejnymi literarnimi zacatky jako Karel. Byl zprvu
redaktorem, pozdeji vytvarnym kritikem a kniznim ilustratorem. J.
Capek zahynul pred samotnym koncem valky roku 1945
v koncentracnim tabore. Zprvu psali oba bratri spolecne povidky
i nektera dramata.
Psychologicka proza

Povalecny rozvrat a socialni neklid nepraly vzniku
psychologicke prozy v prvnich letech republiky. Zajem spisovatelu
se obracel hlavne k postaveni jedince ve spolecnosti nebo
k tridnim zapasum. Teprve pomerne uklidneni koncem 20. let
zamerilo pozornost spisovatelu take k vnitrnim procesum
odehravajicim se v nitru cloveka. Autori tohoto druhu prozy,
pouceni soudobou psychologii, pokouseli se umelecky ztvarnit
podvedome stavy svych hrdinu, zajimali se o otazku dvojnictvi,
rodoveho zatizeni ruznymi psychickymi uchylkami nebo
patologickych povah a jejich vlivu na okoli.
JAROSLAV HAVLICEK pochazel ze severovychodnich cech, kraje
pismaku, a to take ovlivnilo zpusob jeho tvorby. Zacinal
milostnymi pribehy divek
NEOPATRNE PANNY, jejichz duverivost ve
styky s realitou zivota je privadi k tragediim. Poprve vsak
vystoupil Havlicek jako zraly autor romanem
VYPRAHLE TOUHY (v prepracovanem vydani
PETROLEJOVE LAMPY) o srazce dvou
odlisnych lidskych jedincu, citove zeny s cynickym
a degenerovanym muzem. K vrcholu Havlickovy tvorby patri 2
romany,
NEVIDITELNY, TA TRETI, prvni o degenerovane rodine
tovarnika, ktera je postizena rodovou kletbou, utkvelou
predstavou jednoho jejiho clena, ze prochazi domem neviden. Druhy
roman s ustrednim hrdinou, starym mladencem, s jeho vztahem ke
dvema rozdilnym zenam, jedne mlade vystredni krasavici, druhe
skromne a obetave. Hrdina, povrchni a pokrytecky sosak, voli
nakonec treti - dobrovolnou smrt.

Rodinne vztahy jsou nametem romanu
HELIMADOE, pribehu 5
sester (podle zacatecnich pismen krestnich jmen), pozvolna
starnoucich a ovladanych podivinskym otcem lekarem. Novela
SYNACEK predstavuje statkarskeho synka, rozmazleneho zenami,
jejichz nevhodna vychova zpusobi, ze z hrdiny vyroste hrubec,
ktery se svym kamaradem bujnymi kousky pohorsuje mestecko. Zaver
dila, kdy se hrdina ozeni s pritelovou dcerou, uklidni se a chce
odcinit vystrelky mladi, konci hrdinovou smrti pri autohavarii.

Do hloubek podvedomi se obraci ve svem dile
RICHARD WEINER, puvodnim povolanim chemik, pozdeji novinar. Weiner neveri v silu
rozumu, jeho hrdinove byvaji rozpolceni a nenormalni. Spisovatel
sleduje jejich podvedomi a halucinacni stavy. Jeho tvorba se
ponoruje do pocitu tryzne a beznadeje (povidky
LITICE, SKLEB).
Weiner se zabyval take problemy rozpolceneho vedomi, podvojnych
dusevnich stavu v proze
LAZEBNIK. Tento soubor 5 povidek je
vlastne realizovanym programem surrealismu v proze, ktery Weiner
v uvodni stati formuluje. Weiner vidi cloveka uprostred
vysinuteho sveta jeho bytost rozdvojenou, ktera se potaci vedoma
si nesmyslnosti sve existence. Teprve kniha novel Hra doopravdy
naznacuje, ze autor se prece jen zachytil pevnejsiho bodu
v predstave, ze lidska existence musi byt branena.
EGON HOSTOVSKY, rodak z Jiraskova Hronova se po
nedokoncenych studiich filozofie stal nakladatelskym redaktorem,
potom urednikem ministerstva zahranicnich veci. Leta 1. emigrace
za valky prozil v Parizi, Portugalsku a od roku 1941 v USA. Potom
se vratil do vlasti, opet pracoval v zastupitelskych uradech.
1948 emigroval podruhe a zil nejdrive v Dansku a Norsku, pak
v USA, kde take zemrel.

Jeho hrdinove zapasi se zlem, obvykle podminenych
historickymi zvraty, snazi se uniknout ze sve samoty (v tom se
Hostovsky vzdalene podoba Kafkovi, psychologickou analyzou
dusevnich pochodu svych hrdinu pripomina Dostojevskeho) navratem
k trvalym jistotam, ktere ztratil utekem z domova. Vykorenenim
z domaciho prostredi se nedovedou prizpusobit cizim podminkam.
Tyto stavy vsak vyplyvaji i z jejich vnitrniho uzpusobeni, nekdy
jsou urceny rodovym puvodem (zidovstvim).

Psychologicky roman
GHETTO V NICH, pribeh zidovskeho
chlapce, vyrustajiciho vedle zivotem ubiteho otce, jemuz se syn
marne snazi pomoci prekonat pocit osameni, do nehoz jej uvrhla
rasova odlisnost. Dalsi roman,
DANAJSKY DAR, je historii 3
sourozencu, jimz se valka stala "danajskym darem". Vratila jim
otce z valky jako alkoholika a matku ztratili jako obet valecnych
utrap. Roman
PRIPAD PROFESORA KORNERA lici komplex menecennosti
u stredoskolskeho profesora a jeho snahu jej premoci tim, ze se
manzelstvim i volbou pratel upne k silnejsim osobnostem,
ztroskotava vsak a podleha jeste vetsi depresi. Nasledujici roman
CERNA TLUPA je zalozen na konfrontaci snu a reality, sveta deti
a dospelych. Mlady hrdina promita sve pohadkove predstavy do
skutecnosti valecne doby, shromazdi kolem sebe partu kluku, ktere
ziskava pro romanticke sneni, ale i dobrodruzne podniky.

Hostovskeho cinnost pokracovala dale v emigraci za 2.
svetove valky, kdy vznikly roman
7-KRAT V HLAVNI ULOZE a teprve
po valce ve vlasti vydany
CIZINEC HLEDA BYT. Opakuji se v nich
temata znama uz z predchozi Hostovskeho tvorby, motivy pocitu
cizoty a neschopnosti hrdinu szit se s prostredim, tentokrat na
vic na pozadi vseobecneho mravniho rozvratu povalecneho sveta.
Dalsi romanova tvorba Hostovskeho, vznika v letech spisovatelovy
2.emigrace, je priznacna primesi grotesky a absurdity, v niz se
ocitaji hrdinove jeho romanu. 1. z nich, nazvany
NEZVESTNY, obsahuje i prvky dobrodruzneho zanru: jeho hlavni hrdina se ocita
ve spleti dvoji spionaze v prostredi Prahy po komunistickem puci
v r. 1948. Jiny roman,
PULNOCNI PACIENT, predvadi jako hrdinu
psychiatra, ktery leci zahadneho spiona, jenz k nemu pravidelne
prichazi o pulnoci. Nad vsemi absurdnimi scenami prevlada strach,
neustale pritomny ve vedomi romanovych hrdinu. Grotesknost
a jemna ironie prevladaji i v romanu
DOBROCINNY VECIREK, kde
hrstka evropskych emigrantu na vecirku, ktery je ma sblizit,
poznava, jak jsou vlastne izolovani, neschopni porozumet jede
druhemu. Vecirek konci vrazdou a kradezi penez pro dobrocinne
ucely. Sam autor pokladal za svuj nejlepsi roman nejrozsahlejsi
dilo tohoto obdobi tvorby,
VSEOBECNE SPIKNUTI, do jiste miry
autobiograficke. Jeho hrdina - spisovatel pochazi od Nachoda, dej
se odehrava v New Yorku pri oslave jeho narozenin a navraci se do
Cech, do doby hrdinova mladi. Opet je tu zakladni linii pocit
strachu ohrozeni, marne snahy prekonat rozdvojeni mezi
nostalgickou vzpominkou na vlast a neschopnosti zakorenit v cizim
prostredi.
Venkovska proza a ruralismus

Po r. 1918 nabyva prevahy obraz mesta a jeho obyvatel jako
socialniho, hospodarskeho mravniho problemu. Presto vsak ani
vesnicka tematika nebyla zcela opustena. V literature je to vsak
jiz obraz vesnice podstatne jine, bez tradicni idylicnosti.
Ruralismus vyjadroval umelecky ideove tendence a agrarniho
hnuti, zduraznoval ponekud iluzorni predstavu o vesnici jako
jedne rodine, pri tom vsak jeho poukaz na vztah sedlaka k pude
jako trvale jistote byl zdrave konzervativni proti moralni
chaoticnosti velkomestskeho zivota. Ruraliste zobrazovali
venkovsky zivot jako spolehlivou zakladnu ryziho cesstvi a mravni
neporusenosti.
JOSEF KNAP rodak z Jicinska.
Po filozofickych se stal
pracovnikem divadelniho oddeleni narodniho muzea. V letech
1925-30 redigoval casopis a edici
Sever a vychod, organ
ruralistu.

V Knapove literarnim dile, jsou hrdinove povidek a romanu
osudove svazani s rodnou pudou a jakekoli vytrzeni z prostredi
jejich domova vede ke konfliktum: romany
REVA NA ZDI, MUZI
A HORY, VYSOKE JARNI NEBE. Ponekud jine zamereni ma roman
PUSZTA o kolonistech z Cech i Moravy osidlujicich potiskou nizinu na
Podkarpatske Rusi.
Katolicka literatura

Na rozdil od 19. st., hlasi se tento duchovni proud od
zacatku 30.let naseho st. mnohem intenzivneji. Socialni otazku
pojimali katolicti autori odlisne, nikoli podle zasady rovnosti
vsech lidi, ale na odstupnovanem principu stavovskem,
zduraznovali uctu k zemi a pude, posvecene tradici a praci,
odlisne chapali filozofii ceskych dejin, obraceli pozornost
k dobe pobelohorske, kterou se snazili rehabilitovat.
JAKUB DEML - knez. Pro neustale spory
s cirkevni vrchnosti
odesel jiz ve triceti letech na odpocinek, aniz se vnitrne
rozesel s cirkvi, a venoval se cele literature. Velmi silny vliv
na Demla melo jeho pratelstvi s O.Brezinou. Tento ve sve dobe
malo ocenovany basnik a prozaik byva pokladan za predchudce
modernich basnickych smeru, zejmena surrealismu. Deml byl
vynikajici basnickou osobnosti. Jednou s pohledem laskavym
a neznym odkryva utajenou krasu nejvsednejsich veci, aniz je
primo zobrazuje, jindy hruzu a des lidske existence.

Vetsinu svych prozaickych praci vydaval v podobe
mnohasvazkovych sbornicku
SLEPEJE (celkem 26 svazku). Obsahuji
hlavne basnikovy deniky, uvahy, polemiky, aforismy, korespondenci
i kroniku denniho zivota. Z basnicke tvorby vynikaji basne
v proze
MOJI PRATELE, Lyricka osloveni kvetin a kniha
MIRIAM, milostna poezie v proze.
JAROSLAV DURYCH narozeny v Hradci
Kralove, zahy ztratil oba
rodice. Po vystudovani mediciny se stal vojenskym lekarem,
prodelal za prvni svetove valky frontu v Halici a severni Italii,
jako vojensky doktor pak slouzil na ruznych mistech, hlavne
v Olomouci a Praze.

Durych byl vyznavacem katolickeho baroka, v jehoz duchu
chapal i svou koncepci ceske minulosti. Durychovo dilo je velmi
rozsahle, zaroven vsak umelecky nevyvazene. Vyznamnejsi je
Durychova tvorba s historickou tematikou, zastoupena predevsim
trilogii
BLOUDENI. Je to siroce komponovana freska z tricetilete
valky s ustredni mileneckou dvojici kacire Jiriho a spanelske
divky Andelky. Oba jsou symbolem svaru dvou principu duchovnich
proudu doby - katolictvi a protestantstvi - na pozadi valecnych
udalosti a tragicke postavy Albrechta z Valdstejna. Mensi
valdstejnskou trilogii
REKVIEM tvori 3 povidky:
KURYR,
BUDEJOVICKA LOUKA a
VALDICE.

Ruralisticke tendence prohloubene vrelym nabozenskym
citenim v sobe spojoval
JAN CEP, ktery
vystudoval filozofickou
fakultu. Pusobil jako nezavisly spisovatel. V r. 1948 emigroval
do Francie, prechodne pusobil v Radiu Svobodna Evropa. Nekolikrat
uvazoval stat se knezem, nakonec se v 52 letech ozenil a zalozil
rodinu. V emigraci se necitil stastny. Po tezke nemoci zemrel
v Parizi pocatkem r.1973.

Jediny Cepuv roman
HRANICE STINU. Jeho hrdina, ucitel
Randa, po milostnem zklamani a existencni prohre se vraci do
rodneho kraje a zasluhou sveho stareho deda zakotvi ve vesnickem
prostredi, kde nachazi smysl sveho zivota.

V emigraci, kdy Cep pusobil nekolik let take v Radiu
Svobodna Evropa, pro nez psal uvahove projevy, vznikly
francouzsky psane povidky
CIKANI. Cep byl take vynikajicim
prekladatelem z francouzstiny, anglictiny a nemciny.

Zajimavou nazorovou promenou prosel
KAREL SCHULZ. Zacinal
jako clen povalecne avantgardni skupiny Devetsil. Od techto
experimentalne pojatych del v duchu modniho proletarskeho umeni
i poetismu se Schulz odklonil ke katolicismu, dlouho vsak
publikoval jen ojedinele casopisecky.

Nejzralejsim, bohuzel vsak nedokoncenym spisovatelovym
dilem, rozvrzenym do 3 svazku, z nichz dokoncen zustal jen 1.
dil, je monumentalni freska
KAMEN A BOLEST, obraz renesancni
Italie, zrcadlici srazku dvou epoch, stredoveku a novoveku
s ustredni postavou genialniho sochare, malire a basnika
Michelangela Buonarrotiho. Schulz je vylicil na pozadi doby plne
kontrastu, politickych vasni, intrik a boju jako pudoveho
cloveka, plneho vnitrniho svaru, z nehoz se vykupuje umeleckou
praci. Neobycejne zdarile vystihl autor take prostredi papezskeho
dvora, jeho okazalou nadheru, ale i mravni upadek.

S katolicismem je spojena i tvorba spisovatele
FRANTISKA KRELINY. Narodil se na jicinsku, byl ucitelem v Praze, v 50.
letech byl obzalovan z protistatni cinnosti a dlouhodobe veznen
(do r.1960). Krelina vysel v pocatcich sve literarni drahy
z ruralismu, spolupracoval s Knapovym mesicnikem Sever a vychod,
pozdeji se zcela priklonil k nabozenske tematice.

Socialne realisticky roman z prostredi podjestedskych
tkalcu
HUBENA LETA nebyl jeste podplatny ruralismu, zobrazoval
vliv hospodarske krize na drobne chalupniky a delniky. Za to plne
ruralisticky v protikladu zkazeneho mesta a mravne cisteho
venkova byl roman
PUKLY CHRAM, ponekud zjednodusene vrhajici
svetlo a stin na obe prostredi.

Nejvyznamnejsim basnikem katolickeho proudu literatury byl
JAN ZAHRADNICEK. V detstvi si tezce
poskodil pater. Kratce se
ucil krejcim, potom vystudoval gymnazium, studia filosoficke
fakulty v Praze nedokoncil. V r.1951 byl se skupinou katolickych
intelektualu a spisovatelu zatcen a nezakonne odsouzen k 13 letum
zalare za velezradu. V dobe kdy se jednalo o jeho propusteni, mu
po otrave houbami zemreli dve dcery. Propusten byl po vseobecne
amnestii v r.1960, tehoz roku vsak zemrel.

Zahradnickova poesie vychazi z tragickeho zivotniho pocitu,
neustale se v ni vraceji motivy noci jako symbolu smrti, horkosti
a smutku. Naznacuje to uz nazev 1. sbirky
POKUSENI SMRTI. Smrt se
mu stava klicem k pochopeni zivota i jeho prechodnych radosti. Ve
sbirce
JERABY, s motivy tmy, vetru, svetla, listi, stromu a oblak
povysenych do symbolickeho vyznamu, se tento basnikuv smutek
prosvetluje jakousi elegickou nehou k svetu jakozto dilu bozimu.
Sbirka
POZDRAVENI SLUNCI znamena pro basnika konec nejistot
a mucivych stavu. Volnym versem zpiva chvalu zeme, harmonizuje
vlastni vnitrni rozpory.

Po r. 1945 vydal Zahradnicek sbirky
STARA ZEME, LA SALETTA. Zvlaste sbirka La Saletta vyjadrila basnikovo zklamani nad
moralni krizi lidstva po druhe svetove valce. Basne vznikle
v dobe Zahradnickova vezneni vysli vesmes v cizine nebo se sirili
v samizdatovych opisech, vyjimkou byla skladba
ZNAMENI MOCI, otistena v casopise Student v r. 1968. Petri k nejotresnejsim
obzalobam totalitniho systemu, niciciho vsechny hodnoty.

Pripravovane vydani versu, ktere Zahradnicek napsal v dobe
sveho vezneni a ktere bylo oznaceno nazvem
DUM STRACH, bylo
r.1970 zakazano. V Rime vysel
VYBOR Z BASNI, DUM STRACH pak
v Torontu.
Poezie 30. let

Zatimco pro poesii 20. let byly priznacne ruzne programove
skupiny, ve 30. letech byla umelecka seskupeni mnohem volnejsi
a projevuji se spise jednotlive basnicke individuality.
FRANTISEK HALAS - byl originalnim
objevitelem moderniho
basnickeho slova. Jeho poesie vykrystalizovala z zivotnich
zazitku: horke mladi proletarskeho syna, svetova valka, labilita
sveta riticiho se do valecneho utrpeni. Vytvoril poesii drtive
zivotni krasy a tragiky.

Frantisek Halas se narodil v Brne jako syn textilniho
delnika, nemel moznost studovat, vyucil se knihkupcem. Od r.
1921 publikoval v komunistickych casopisech. Od r. 1926 byl
redaktorem prazskeho nakladatelstvi
Orbis. V dobe okupace
pracoval v ilegalite, po r. 1945 pracoval na ministerstvu
informaci.

Halasova prvni sbirka
SEPIE je naplnena melancholii,
zivotni pasivitou a horkosti. Hruza pomijejicnosti, rozkladu,
nicoty se sceneriemi podzimu, noci a hrbitova, ale zaroven radost
z odkryvani prastarych lidovych a basnickych tajemstvi urcovaly
zamereni i dalsich sbirek,
KOHOUT PLASI SMRT, TVAR a
HOREC.
Halas je neduverivy ke svetu, ale i k vlastnimu nitru, muci ho otazky
zivota a smrti, hleda na ne odpoved, ale nenachazi. Ackoli se
v jeho poesii objevuji casto obrazy zmaru a rozkladu, neni to
vyraz nihilismu (popirani vsech mravnich a spolecenskych hodnot).
Vycita se poesii, napsal Halas, ze je plna smutku a smrti, ze
neni optimisticka. Poesie o smrti neni poprenim zivota, ale
ostnem, ktery zvysuje lasku k nemu.

V r. 1934 vydal Halas skladbu
DELNICE, v niz spojil
vzpominku na predcasne zemrelou matku s obrazem typickeho osudu
proletarskych zen - textilacek, umyvacek, prihazovacek,
uklizecek, uhlirek, sicek, prodavacek, sluzek, zivoricich
a starnoucich. Lidskost teto basne ma blizko k nasledujici
skladbe
STARE ZENY, kterym z prchave krasy a z kratkosti zivota
zbyly jen ruce zedrene a "spotrebovane", smutek chudoby
a opustenosti. Tento lidsky, ale i socialni smysl Starych zen
zustal zcela nepochopen S. K. Neumannem, ktery je oznacil za
Halasuv knouravy pesimismus a polemicky proti nim ve stejnem roce
1935 zameril svou basen
STARI DELNICI.

Pocinaje sbirkou
DOKORAN projevuje se v Halasove poesii
obrat, basnik objektivizuje svou tvorbu do spolecensko
- historicke roviny a verejne protifasisticke cinnosti. Za
obcanske valky navstivil Spanelsko a aktivne se zapojil do
protinacisticke hnuti v dobe valky.

Podivuhodne vzepeti Halasovych obcanskych a umeleckych sil
dostalo umeleckou podobu ve vrcholnych dilech z let 1938-1942.
Sbirka
TORZO NADEJE vyslovila pocity narodniho kolektivu
v osudovych dnech Mnichova. Pro vystupnovani citove nalehavosti
svych versu, kterym jiz sam dobovy kontext dodaval zvlastni
podmanivosti, vytvarel basnik barvite metafory (zaby slov, rosoly
lzi, musince odznaku, knoflik vredu, hadry hesel, vlecka hladu)
a basnicke neologismy.

K oslave velke ceske spisovatelky, k 120. vyroci jejiho
narozeni, vydal Halas (podobne jako Jaroslav Seifert) cyklus
basni
NASE PANI BOZENA NEMCOVA. Vyzniva jako hold a diky patronce
ceske reci. Jednotlive basne jsou zpodobenim lidskeho osudu
spisovatelky.

Basne z let 1937-1941 shrnul Halas do sbirky
LADENI: jeji
prvni dve casti urcuje basnik detem pred spanim, v druhe casti se
vraci ve vzpominkach do kraje detstvi a domova. Tematicky
pribuzna je lyrizovana proza
JA SE TAM VRATIM o kouzelnem kraji
basnikova mladi, ktery predstavuje jedinou pevnou jistotu. Sbirka
V RADE naznacuje vedomi tragiky vsech obeti a mravni odpovednosti
za odkaz padlych.
VLADIMIR HOLAN - jeden z nejpozoruhodnejsich basniku ceske
poezie vubec, jehoz vyznam presahuje hranice narodni literatury.
Jde jako osamelec stranou modnich proudu, jen cestou sve bohate
fantazie. V usili o sverazny jazykovy projev dochazi az
k deformacim.

Uz Holanova prvotina
BLOUZNIVY VEJIR (1926) ukazala vyrazne
prvky basnikova videni sveta, v nemz vyznamnou ulohu hraje
tajemstvi. To se projevilo jeste silneji spolu s tvorivou
imaginaci v dalsi sbirce
TRIUMF SMRTI (1930) s nerytmickymi
versi, proniklymi dusi a prirodou.

Podobneho razu jsou i dalsi Holanovy sbirky ze tricatych
let:
VANUTI; OBLOUK; KAMENI, PRICHAZIS. Holanova poezie se v nich
vesmes pohybuje na rozhrani snu a skutecnosti, preludu
a procitnuti z neho. Tato abstraktni lyrika je odvracena od
skutecnosti, zameruje se pouze k basnikovu nitru, balancuje na
pomezi mezi vedomim a podvedomim. Urcity obrat znamena sbirka
ZARI 1938 v niz Holan podobne jako Halas vyslovil v hnevivych
slokach odsudek mnichovske zrady i pocity urazeneho naroda.
Z basne zmizela metafyzika, misto ni nastoupil jasny vers
a vrouci vyznani.

Jeste jasnejsi, protoze oprostena od metafyzickych
formulaci, je sbirka
TEREZA PLANETOVA (1943) o puvabnem zjevu
divky, kterou vypravec spatril jen jednou, a presto ho okouzlila
na cely zivot. Nad lidskymi osudy vsak vladne jakasi kletba; kdyz
se vypravec pribehu vraci po 30 letech do vsi, kde divku poprve
spatril, nikdo uz mu o ni nedovede nic povedet.

Poezie Vladimira Holana je protikladem poetisticke smyslove
obraznosti i asociativniho kupeni predstav, jak je obvykle
u surrealistickych basniku. Chce postihnout skutecnost nikoliv
v jejim celku, ale pouze v jakychsi vysecich. Dokonce se zda, ze
Holanuv svet neni budovan ze skutecnosti, ale jen prostredky
jazykoveho vyjadreni.

Poezie basnika
FRANTISKA HRUBINA vyznacuje od prvnich
sbirek smyslovy vztah k rodnemu kraji a k zemi, k venkovskym
lidem a jako protiklad tohoto zamereni myslitelsky neklid,
promitajici lidsky osud do sirsich narodnich ci obecne lidskych
souvislosti. Obe tendence se prolinaji a doplnuji a jsou obsazeny
v cele Hrubinove tvorbe.

Frantisek Hrubin se narodil v Praze, ale jiz ve ctyrech
letech se prestehoval s rodici do Lesan v Podsazavi, kde prozil
i mladi. Po nedokoncenych pravnickych a filosofickych studiich
pracoval jako knihovnik, od r. 1946 se venoval vyhradne literarni
tvorbe.

Hrubinovo rozsahle dilo vyznamne ovlivnilo nejen ceskou
poezii, ale i prozu a drama. Vyznamne misto zaujima Hrubin take
v poezii pro deti.

Rozkolisani tradicnich zivotnich hodnot v 30. letech
privedlo Hrubina az v prvnich sbirkach
ZPIVANO Z DALKY, KRASNA PO
CHUDOBE k hledani zachrany pred skepsi v hluboce procitene
duchovnosti, nikoli nepodobne Zahradnickove. Obdobneho ladeni je
i treti sbirka
ZEME PO POLEDNACH, zamysleni nad lidskym udelem,
k nemuz neoddelitelne patri bolest a utrpeni, a formalne
vyspelejsi
VCELI PLAST, obsahujici take cyklus sonetu venovanych
Praze. Kniha
MAVNUTI KRIDEL, Hrubinuv pokus o zvladnuti mene
obvyklych basnickych forem: ritornelu, terciny, decimy a dalsich,
jakoby v navaznosti na tyto stroficke utvary v poezii
Vrchlickeho, ktery je v ceske poezii zdomacnoval. Sbirka znamena
take zzivotneni basnikovi poezie, zejmena durazem na hodnoty
rodinneho zivota.

Hrubin v teto fazi sve tvorby uziva pravidelnych versu
a rym s melodickym vyznenim. Po r. 1945 se Hrubinova tvorba
zretelne promenuje. Po tradicnich vazanych versich prvnich
povalecnych sbirek (
CHLEB S OCELI, JOBOVA NOC) orientuje se
basnik k volnemu versi a rozhojnuje svou tvorbu o dalsi literarni
zanry: prozu a drama.
VILEM ZAVADA - ostravsky rodak.
Po vystudovani filozofie v Praze se stal nakladatelskym redaktorem,
pozdeji pracoval v Narodni a Univerzitni knihovne, po r. 1953 v
nakladatelstvi a jako spisovatel s povolani. Na rozdil od dobove
modniho poetismu vnesl Zavada do ceske poezie, podobne jako Halas,
tragicky zivotni pocit, patrne jako nasledek detskeho prozitku
valky a chmurneho prostredi rodneho Ostravska. Vyrazne se to
projevuje v prvni sbirce
PANYCHIDA, v niz vidi zivot jako
naplneni bolesti a smutku. Chmurne tony zaznivaji i z dalsi
basnicke knihy
SIRENA. Teprve treti sbirkou
CESTA PESKY se Zavada osvobodil od techto pochmurnych nalad a z pocitu prokleti.
Tematicky zustava verny rodnemu kraji.

Jeste dal v hledani zivotniho kladu dospel ve sbirce
HRADNI
VEZ, v niz uz mizi tragicky zivotni pocit a na jeho misto
nastupuje smir se svetem, i kdyz se vynoruji obavy o narodni
osud.
(C) 1994, 1996 AHA