Literarni tvorba za okupace
Poezie

Koncem 30. let, kdy se od podzimu r. 1938, a zejmena od
brezna 1939 rozhodovalo o dalsich osudech naroda a ceske kultury,
zapsal se nesmazatelne do dejin ceske poezie. Nejvetsi jeji
osobnosti, jdouci dosud vlastnimi, vetsinou odlisnymi cestami,
sesly se na teto historicke krizovatce v myslence vasnive obrny
zeme. Nebylo pritom rozdilu mezi starsi a mladou generaci:
S. K.
NEUMANN v
BEZEDNEM ROKU apeloval na rovnou pater a viru ve
svobodu.
HORA ve versi sveho
DOMOVA a
JANEM
HOUSLISTOU propujcoval hlas ustum neme domoviny, podobne jako
HALAS v
TORZU NADEJE a
V. HOLAN ve svem
versi
ZARI. Take
SEIFERTOVA poezie nabyla muzneho
tonu ve sbirce z dnu mobilizace
ZHASNETE SVETLA a o neco pozdeji
vytvoril v basnicke skladbe
SVETLEM ODENA sugestivni obraz Prahy
jako symbolu duchovniho svetla, kontrastujiciho s tmou okupacni
moci.
NEZVALOVYM vkladem byla sbirka
MATKA NADEJE, v niz se
prolnula v jeden umelecky celek synovska laska s laskou k vlasti,
a sbirka
PET MINUT ZA MESTEM, kde se uskutecnil basnikuv dialog
s narodem.

Nejednou v techto letech se obracela ceska poezie
k tradicnim narodnim hodnotam: k Praze jako symbolu cesstvi,
k osobnostem narodni minulosti (knize Vaclav) nebo kultury
(
SEIFERT:
VEJIR BOZENY NEMCOVE, HALAS: NASE PANI BOZENA NEMCOVA), k ceske venkovske prirode
(
HRUBIN: ZEME SUDICKA) nebo k metafyzickym hodnotam
podbarvenym nabozensky (
ZAHRADNICEK: KOROUHVE).

Zprvu se tlak protektoratniho rezimu, podrizeneho ve vsem
politice nacistickeho Nemecka, projevoval spise v oklestovani
obcanskych prav a tlumeni politickeho zivota, zatimco kulturni
zivot se tesil relativni svobode. Ze spisovatelu nekteri
emigrovali (
F. Langer, E. Hostovsky, A. Hoffmeister, J. Voskovec,
J. Werich), nekteri byli uvezneni (
J. Capek, F. Peroutka, J.
Krotochvil). Po prichodu risskeho protektora R. Heydricha r.
1941 do Prahy doslo k perzekucim, potlacovani domaciho odboje
a po atentatu v r. 1942 k represaliim proti kulturni obci. Tehdy
byl popraven
V. Vancura a
J. Fucik,
v koncentracnich taborech pozdeji zahynuli
B. Vaclavek, K.
Polacek, J. Capek, J. Kratochvil a dalsi. Dila nekterych autoru
nesmela vychazet, vetsina casopisu zamerenych ke kulture byla
zastavena, takze ke konci valky zustalo jen sest z puvodni
tricitky casopisu.

V prvnim roce okupace vznikl soubor versu ceskych basniku,
parafrazujici ve svem nazvu spis pobelohorskeho exulanta
Pavla
Skaly ze Zhore,
KRIK KORUNY CESKE, zahajeny Halasovou
basni
DO ZBRANE:
- Uz pevnost vlajku vytahuje znova!
- Do nebe rostou vcera jeste slabi.
- Citi to v kostech parta Hitlerova,
- nenajde diry, kudy utekla by.

Kniha byla vytistena nejdrive v cizine (Pariz a Chicago),
doma mohla byt vydana az po osvobozeni.

V dalsich letech okupace, kdy i pro ty autory, kteri jeste
smeli publikovat, stavala se stale vetsi prekazkou cenzura, nasla
si ceska literatura cestu ke ctenari v alegorickem navratu
k narodni tradici. Vymluvnym symbolem se stal Karel Hynek Macha.
Na podzim r. 1938 byly exhumovany basnikovy ostatky na
litomerickem hrbitove, prevezeny do Prahy a v kvetnu 1939
slavnostne ulozeny na vysehradskem hrbitove. Druhy Machuv pohreb
se stal prilezitosti k celonarodni manifestaci. Nad basnikovou
rakvi prednesl sve verse J. Hora, ve sborniku Krik koruny ceske
otiskl V. Holan basen
POHREB K. H. MACHY a v teze dobe ucinil V.
Nezval osou sbirky Pet minut za mestem rozsahlou, v osmi castech
komponovanou
ODU NA NAVRAT KARLA HYNKA MACHY.

Literatura a zejmena poezie byla nucena vyslovovat sve
myslenky v jinotajich, v alegorickych a symbolickych
obrazech.

Tezce postihla okupace skupinu mladych basniku, kteri
vstupovali do literatury koncem 30. let. Patrili k nim zejmena:
Josef Kainar, Jiri Kolar, Josef Hirsal, Jiri Orten, Michal
Sedlon, Kamil Bednar, Ivan Blany, Vladimir Vokolek, Oldrich
Mikulasek a
Jan Pilar. Jejich prirozeny lidsky a umelecky rozvoj
byl zbrzden. Byly to pocity uzkosti, obav a smutku z doby,
zaklete do subjektivnich meditaci.

Temer vsichni vyse jmenovani basnici vystoupili na
verejnost v
JARNIM ALMANACHU BASNICKEM 1940.
JIRI ORTEN (1919-1941) basnik a prozaik, vl. jmenem J.
Ohrenstein. Pro svuj zidovsky puvod byl vyloucen z prazske
konzervatore a nucen publikovat pod cizimi jmeny (Karel Jilek,
Jiri Jakub). Zahynul ve dvaadvaceti letech pod koly nemecke
sanitky. Orten byl velkou nadeji ceske poezie, jeho mimoradny
talent dosvedcily uz prvni sbirky:
CITANKA JARO, CESTA K
MRAZU.

Puvodni laskyplny vztah k vecem kolem sebe, pozdeji mizi
a misto neho nastupuje beznadeje, ale i k te se basnik stavi
statecne (sbirka
OHNICE). Posmrtne vysel cyklus
ELEGIE, poznamenany tragikou nestastne lasky a vedomim
"zeme bez Boha".

Na rozdil od basniku soustredenych kolem K. Bednare,
vyznavajicich pocity uzkosti a ohrozeni, smerovali jini jejich
generacni druhovem, soustredujici se v tzv.
Skupine 42, k postizeni konkretni skutecnosti bez zahledeni do vlastniho
nitra. Podle teoretika Skupiny 42
JINDRICHA CHALUPECKEHO meli
basnici zobrazovat soucasny zivot jako "drama cloveka
a skutecnosti: drama zahady celici zazraku". Vyraznou osobnosti
Skupiny 42 byl
JIRI KOLAR, jehoz poetika smeruje k prozaicnosti,
zobrazuje skutecnost moderniho velkomesta. Basnici tohoto
zamereni, v podstate surrealiste, neobraceli se vsak jako jejich
starsi predchudci k francouzskemu surrealismu, spise hledali
podnety u americkych basniku. Po strance tvarove tihli vedle
zminene prozaicnosti k volnemu, jakoby utrzkovitemu versi, ktery
zaznamenaval denni udalosti, ale ve svem celkovem vyzneni
smeroval k mytizaci soucasneho zivota. Vedle J. Kolare byli
prislusniky Skupiny 42
Ivan Blatny, Josef Kainar, Jirina
Haukova.
Proza

Za okupace se ceska proza obracela nejcasteji k tematice
historicke, psychologicke nebo k citovemu vyznani lasky k
domovu.
JAROMIR JOHN (1882-1952) - vl. jmenem Bohumil Markalou,
stredoskolsky a pozdeji vysokoskolsky profesor, novinar
a lidovychovny pracovnik a vytvarny estetik. Prvni jeho prace,
vetsinou drobnejsi povidky -
LISTY Z VOJNY, JEZ JSEM PSAL SVEMU
SYNOVI, VECERY NA SLAMNIKU - jsou vesmes poznamenany zazitky
z valky, jiz se John zucastnil na balkanske fronte, nikoli vsak
valecneho besneni. Predstavuji valku spise zanrove, z pozadi
nemocnic, dobrovolnickych skol, utrpeni lidi i zvirat.
Nejproslulejsi z techto proz, Vecery na slamniku, vypraveji
s humorem o neprijemnych strankach valky a promene lidskych citu
ve vyjimecnych situacich.

Za okupace sahl John k odlisne tematice. Na zaklade zapisku
ceskeho cestovatele Aloise Topice vydal knihu vzpominek a zazitku
tohoto sberatele prirodnin v Australii
TOPICOVO AUSTRALSKE
DOBRODRUZSTVI. Rozmarna knizka
RADY SNOUBENCUM UDILENE STRYCEM
ROMUALDEM vystihuje napul ironicky, napul vazne kouzlo starych
casu a rady, jak se maji chovat muz a zena v manzelstvi.

Atmosfera starych casu vane take z Johnova umelecky
nejzralejsiho dila, romanu
MOUDRY ENGELBERT. John v nem vylicil
citovy vyvoj panskeho lesnika Cenka Engelberta, trpiciho od
chlapeckych let predcasnym poznanim pohlavniho tajemstvi.
V romanu zdarile vystihl prostredi malomestskych rodin
i mezinarodni slechty, ktera pozvolna odchazi z jeviste dejin
spolu se zanikem rakouske monarchie. Ustredni hrdina po trpkych
zkusenostech s zenou nachazi zivotni vyrovnanost a moudrost.
FRANTISEK KUBKA (1894-1968) - prozaik, byl za prvni svetove
valky legionarem v Rusku, coz se odrazilo i v jeho tvorbe:
BARVY
VYCHODU - vzpominkova kniha. V pozdejsi tvorbe se zameroval Kubka
nejcasteji k historicke beletrii:
SKYTCKY JEZDEC, PRAZSKE
NOKTURNO, KARLSTEJNSKE VIRGILIE. Vsechny tyto knihy jsou soubory
novel, pricemz prvni dve cerpaji tematicky z nejruznejsich
dejinnych epoch: odraneho stredoveku pres gotiku, renesanci
a baroko az k dobe nedavno minule, zatimco Karlstejnske virgilie
vypraveji po vzoru Boccacciova Dekameronu pribehy o lasce, zrade,
vernosti z nejruznejsich koncin sveta.

K vyznamnym autorum historicke beletrie patril rovnez
MILOS
VACLAV KRATOCHVIL (1904-1988) - archivar a filmovy pracovnik.
Pozornost vzbudil jiz prvnim romanem
OSAMELY RVAC, kompozicne
i stylisticky vyspelym, o pohnutem zivotnim osudu cisarskeho
marsala z doby Rudolfa II. Vznikem patri do doby okupace i dalsi
Kratochviluv roman - KRAL OBLEKA HALENU. Ustredni postava dila,
kral Vaclav IV. je licen jako osamelec, trochu dekadent, ktery
trpne prihlizi k prevratnym udalostem, jez kolem neho probihaji,
citove je rozeklany a dobre se citi jedine mezi prostymi
lidmi.
Prevazne na zanr zivotopisneho romanu z prostredi umelcu
zameruje svou tvorbu FRANTISEK KOZIK. Upoutal jiz svym prvnim
romanem NEJVETSI Z PIEROTU o proslulem predstaviteli francouzske
pantomimy z napoleonske doby Janu Kasparu Deburauovi, po otci
ceskeho puvodu.
Schopnost sledovat psychicke pochody svych hrdinu prokazal
ve svych analytickych romanech, zejmena ve 40. letech, take VACLAV REZAC (1901-1956) - vlastnim jmenem Vonavka, byl
urednikem statistickeho uradu, pozdeji reditelem nakladatelstvi.
Hrdiny Rezacovych romanu od konce 30. let byvaji lide potacejici
se ve zmatcich doby, vsichni maji v sobe jakesi zarodky zla nebo
alespon slabosti.
Romanovou kronikou z konce prvni svetove valky s hrdiny
mlade generace, ktera behem valky dospivala v dobe, kdy se
povazlive hroutily eticke hodnoty je VETRNA SETBA. Roman SLEPA ULICKA predvadi na osudech dvou rodin, tovarnicke
a delnicke, slepou ulicku, do niz se dostalo nejen prumyslove
podnikani, ale i cely spolecensky zivot.
V romanu CERNE SVETLO zobrazil Rezac v pozoruhodne
psychologicke analyze typ slabocha, ktery rodinnymi vlivy podlehl
zlu, jez pak siri kolem sebe.
Presvedcivym obrazem cloveka, ktery ve sve osamelosti, ale
s predstavou, ze by mohl ovladat jine, slidi po tajemstvi
sousedu, podnecuje jejich slabosti a vasne, aby tak zaplnil
vlastni samotu, je roman SVEDEK. Nemocny starec Kvis se tak
zmocnuje cizich zivotu a svuj zivot odvozuje z nestesti druhych.
Pozitivnejsi vyzneni ma dalsi Rezacuv roman, ROZHRANI - roman
o vzniku romanu. Jeho hrdina, profesor obchodni skoly, chce
napsat roman o svem krajanovi, slavnem herci. Romanova postava
zacina ovlivnovat pisatele, pomaha mu premahat vnitrni slabost.
Hranice mezi fiktivni postavou literarniho dila a jejim tvurcem
se stiraji, navzajem prolinaji a nakonec se sjednoti se spolecny
proud.
JAN DRDA (1915-1970) - puvodne redaktor Lidovych novin.
Ctenarskou verejnost zaujal hned svym prvnim romane MESTECKO NA
DLANI. Je to rozkosny obraz ceskeho venkovskeho mestecka a jeho
razovitych figurek (sedlak, pytlak, radni, mistni blazen).
Kompozicne je roman vybudovan jako sled volne spjatych epizod,
vypravenych stavnatym jazykem, s prevladajici atmosferou pohody
a humoru. Druhy Drduv roman ZIVA VODA, smeruje k psychologicke
proze. Je pribehem venkovskeho chlapce a jeho usilovne snahy
realizovat svuj sen stat se socharem. Na rozdil od Mestecka na
dlani je roman Ziva voda pevne skloubenym kompozicnim celkem,
monograficky pojatym procesem tvurciho rustu hrdiny. Napul
fantazii, napul skutecnosti je roman PUTOVANI PETRA
SEDMILHARE, v nemz Drda poprve vyuzil pohadkovych
a fantasknich motivu, ktere se v jeho pozdejsi tvorbe vyskytnou
casteji. V pribezich tulaka, fantasty, ale v hloubi duse take
basnika Petra Bocka, kombinuje Drda ohlasy z Barona Prasila,
Tylla Ullenspiegla a Dona Quijota.
(C) 1994, 1996 AHA